• Äldre 20 Aug 16:36
    5519 visningar
    13 svar
    13
    5519

    Nollning gymnasiet

    Hej det är så att jag precis har börjat gymnasiet och är orolig för nollning. Där jag har hört av de som ska nolla att de ska supa ner oss, tvinga oss att strula med samma kön. Jag har inget problem med det men jag tänder inte på killar, då jag själv är kille. Jag vill gärna gå då alla mina kompisar ska gå jag vill inte vara dem ända som stannar hemma. Jag är även rädd för att mina föräldrar ska, märka att jag druckit. De som ska nolla oss känner jag bra och de vet att jag aldrig druckit, de säger att om jag inte dricker är jag inte välkommen.

    Åsikter??

    Tack

  • Svar på tråden Nollning gymnasiet
  • Äldre 20 Aug 16:46
    #1

    Nollning är ett jävla elände som borde förbjudas! Ännu ett fall av legaliserad mobbning som vuxenvärlden överser med.

    När dina s k kompisar inte accepterar att du inte vill dricka och säger att du inte är välkommen är det samma sak som att säga att du inte ÄR välkommen. I ditt ställe hade jag inte gått dit. Men om du absolut vill gå så kom överens med de andra "offren" att ni ska stå på er och stötta varann om ni inte vill ställa upp på något av "skämten". Och vill du inte dricka ska du givetvis inte göra det!

  • Äldre 20 Aug 16:48
    #2

    Vill du inte dricka behöver du inte. Gå ändå, drick inte. Säger de att du inte är välkommen så är de svin.

  • Äldre 20 Aug 16:51
    #3

    Tacka för att du slipper delta i dekadenta seder. Det finns gott om tillfällen att dricka alkohol på senare, ofta utan sällskap som man måste dras med i flera år som minskar eventuella sociala skadeverkningar. Betänk också att alkoholkonsumtion Skapar en grogrund för psykologiska problem längre fram och en ökad sårbarhet för andra beroenden.

  • Anonym (Freja­)
    Äldre 20 Aug 19:47
    #4

    Nollar man redan på gymnasiet nu också? Herregud. Vill du inte dricka så dricker du självklart inte. Vem är det som arrangerar det? Är det nåt officiellt från skolan eller är det några äldre elever som tycker att det är kul att utöva makt över andra och supa ner 16-åringar?

  • Äldre 20 Aug 20:16
    #5
    Anonym (Freja) skrev 2018-08-20 19:47:45 följande:

    Nollar man redan på gymnasiet nu också? Herregud. Vill du inte dricka så dricker du självklart inte. Vem är det som arrangerar det? Är det nåt officiellt från skolan eller är det några äldre elever som tycker att det är kul att utöva makt över andra och supa ner 16-åringar?


    Precis, jag går just nu i åk1 medans de som nollar mig går i åk. Jag har ingen aning vad poängen är med nollning jag vill helst inte känna mig utanför. Därför vill jag gå, om det hade blivit inställt för alla hade det inte gjort något. Då jag inte behöver känna mig utanför. Men problemet är att nollning har inget med skolan att göra så allt som händer är på ?egen risk?
  • Pentra
    Äldre 20 Aug 20:37
    #6

    Nollning har jag alltid sett som en typ utav grov mobbing som borde förbjudas! Varför vuxna fortfarande ser detta elände som legalt, och tillåter det, är för mig en gåta. Jag ansåg mig ha fått noga av mobbing, förödmjukelser och trakasserier så jag gick helt enkelt inte dit, utan vägrade allt som hade med gymnasie-nollningen att göra. Vi skulle även gå omkring med skyltar med stora nollor på, hängande runt halsen, men jag vägrade även detta. Vissa som vägrade fick deras huvuden badade i toaletten, men av någon underlig anledning så råkade jag slippa. Men, jag gick omkring och var nervös och rädd varenda dag för att det, eller något annat otrevligt, skulle hända. :-/ ... Det snackas så fint, åt ut och år in, om att mobbing inte tolereras på skolorna, och så tillåts nollningen ändå att fortgå! Jag säger bara; skärp er, visa var skåpet skall stå och förbjud skiten! ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 21 Aug 21:59
    #7

    Det finns bra och dålig nollning. Detta är riktigt kass. Jag hade inte gått dit med dom förutsättningarna. Varför tvinga någon minderårig att dricka?

  • Äldre 21 Aug 22:16
    #8

    Jag har varit med på nollning på både gymnasiet och högskola/universitet. Nollningen på gymnasiet handlade enbart om att förnedra de nya eleverna medan nollningen på högskolan handla om att välkomna de nya studenterna.

  • Äldre 21 Aug 23:07
    #9

    När jag nollades på gymnasiet lekte vi bara lekar. Vi var indelade i våra klasser och sen anordnade de övriga årskurserna lekar. Tex åka rutschkana nedför en backe där man lagt stort plastskynke täckt med såpa, olika kast med boll lekar exc. 

    Nollningen på Universitetet var annat, men på gymnasiet var det bara lekar eftersom det var en övervakad nollning, dvs. lärare var där. Skedde under skoltid.

  • Äldre 28 Aug 20:15
    #10

    I efterhand när jag ser tillbaka på min nollning i gymnasiet var den hemsk. För egen del var jag rätt kaxig och hade kul, men vet många som mådde dåligt och kände sig tvingade att göra saker de inte ville för att vara en del i gänget. Det var en massa fylla och utsatthet där folk hetsades till allt möjligt. Ren förnedring ofta. Dessutom med skolans godkännande då en hel del var på skoltid och i skolans lokaler. Hoppas verkligen vuxenvärlden är mer ansvarstagande idag.

    Det sagt, sätt dina gränser och gör inget du inte vill eller är bekväm med. Du kommer inte bli utanför för att du säger nej och står upp för dig själv.

  • Äldre 28 Aug 20:23
    #11
    Pentra skrev 2018-08-20 20:37:18 följande:

    Nollning har jag alltid sett som en typ utav grov mobbing som borde förbjudas! Varför vuxna fortfarande ser detta elände som legalt, och tillåter det, är för mig en gåta. Jag ansåg mig ha fått noga av mobbing, förödmjukelser och trakasserier så jag gick helt enkelt inte dit, utan vägrade allt som hade med gymnasie-nollningen att göra. Vi skulle även gå omkring med skyltar med stora nollor på, hängande runt halsen, men jag vägrade även detta. Vissa som vägrade fick deras huvuden badade i toaletten, men av någon underlig anledning så råkade jag slippa. Men, jag gick omkring och var nervös och rädd varenda dag för att det, eller något annat otrevligt, skulle hända. :-/ ... Det snackas så fint, åt ut och år in, om att mobbing inte tolereras på skolorna, och så tillåts nollningen ändå att fortgå! Jag säger bara; skärp er, visa var skåpet skall stå och förbjud skiten! ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Vi hade också skyltar runt halsen. I en månad! Under den tiden var vi tvungna att kalla 3:orna för elit, be om ursäkt för vår existens, bära deras väskor till deras lektioner, bära deras matbrickor, mm. Allt kulminerade i en stor nollning som började vid lunchtid med att våra faddrar stormade klassrummet packade. Under eftermiddagen utsattes vi för diverse förnedrande uppdrag och sen på kvällen var det fest. Allt med skolans godkännande. Först efter detta räknades vi som ettor. Våra faddrar fixade dessutom alkohol.
  • Äldre 29 Aug 16:49
    #12
    EnGladPingvin skrev 2018-08-28 20:23:49 följande:
    Vi hade också skyltar runt halsen. I en månad! Under den tiden var vi tvungna att kalla 3:orna för elit, be om ursäkt för vår existens, bära deras väskor till deras lektioner, bära deras matbrickor, mm. Allt kulminerade i en stor nollning som började vid lunchtid med att våra faddrar stormade klassrummet packade. Under eftermiddagen utsattes vi för diverse förnedrande uppdrag och sen på kvällen var det fest. Allt med skolans godkännande. Först efter detta räknades vi som ettor. Våra faddrar fixade dessutom alkohol.
    Du skojar väl! Eller var det en privatskola typ Lundsberg? Den rektor som tillåter mobbning och förnedring på skoltid borde avskedas på grått papper och resten av skolledningen få varning och löneavdrag.
  • Äldre 30 Aug 00:29
    #13
    Tecum skrev 2018-08-29 16:49:14 följande:

    Du skojar väl! Eller var det en privatskola typ Lundsberg? Den rektor som tillåter mobbning och förnedring på skoltid borde avskedas på grått papper och resten av skolledningen få varning och löneavdrag.


    Inget skoj och inte privatskola. Kommunal gymnasieskola, teknisk linje. Det var visserligen rätt många år sedan nu så jag hoppas det inte är samma idag.
Svar på tråden Nollning gymnasiet