• Äldre 20 Aug 17:59
    2386 visningar
    10 svar
    10
    2386

    Tidigt ultraljud - ul/vul

    Jag har fått tid för tidigt ultraljud då jag haft ljusbruna flytningar och tidigare lite magsmärta. Vid ultraljudet kommer jag förmodligen vara i vecka 7+3. Vet ni om det är ett UL eller ett VUL man kommer göra då? Glömde fråga det och tänkte att vid UL ska blåsan helst vara ganska full?

  • Svar på tråden Tidigt ultraljud - ul/vul
  • Äldre 20 Aug 18:14
    #1

    Det beror nog på. Tror jag gjorde ett ul i den veckan.

  • Äldre 20 Aug 21:59
    #2

    Jag blödde i v7 och i v9 och då gjorde dom vul, dels för att se efter också vart blödningen kom från. Jag hade en liten blödning i livmodern strax under fostret. Efter v9 hade jag bara lite rosa flytningar fram till v.11 Efter v11 var blödningen under fostret borta

  • Äldre 20 Aug 22:00
    #3
    Ebo88 skrev 2018-08-20 21:59:00 följande:

    Jag blödde i v7 och i v9 och då gjorde dom vul, dels för att se efter också vart blödningen kom från. Jag hade en liten blödning i livmodern strax under fostret. Efter v9 hade jag bara lite rosa flytningar fram till v.11 Efter v11 var blödningen under fostret borta


    Men som skrivaren ovan har skrivit - det beror på vad läkaren anser
  • Äldre 20 Aug 22:29
    #4

    Gjort VUL fram till v.13.

  • Äldre 23 Aug 15:14
    #5
    Mikeybe skrev 2018-08-20 18:14:33 följande:

    Det beror nog på. Tror jag gjorde ett ul i den veckan.


    Fick du information innan då att blåsan skulle vara ganska full?
  • Äldre 23 Aug 15:26
    #6
    Moall skrev 2018-08-23 15:14:28 följande:

    Fick du information innan då att blåsan skulle vara ganska full?


    Nej men hade läst det själv innan.
  • Äldre 23 Aug 18:00
    #7
    Ebo88 skrev 2018-08-20 22:00:37 följande:

    Men som skrivaren ovan har skrivit - det beror på vad läkaren anser


    Smartast vore ju att göra ett VUL då man även kan se orsaken till blödningar/flytningarna.

    Vid ett vanligt ul syns nästan ingenting så tidigt plus inte vad orsaken till blödningarna är heller. Men det sär är från läkare till läkare. Efter alla undersökningar jag gjort så finns det nog inte en enda läkare som gör som någon annan. Alla gör olika o tänker olika. Hoppas du får det svaret du vill i alla fall.

    Lycka till
  • Äldre 27 Aug 18:24
    #8

    Ha din blåsa full när du kommer. Om den ska va tom så går du bara och kissar ifall de vill de :)


    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Äldre 27 Aug 18:26
    #9

    Jag fick göra VUL när jag hade bruna flytningar, det var tydligen lättare att se vart blödningen kom ifrån då.


    Gravid med första barnet
  • Äldre 28 Aug 00:28
    #10

    Alla gånger har läkaren valt att börja med ul och därefter gått över på vul ifall det behövts. Däremot aldrig behövt göra vul pga tidigt ultraljud utan i slutet av graviditet för att mäta tappen pga sammandragningar och vid insättning av bard-kateter.

    Den skickligaste läkaren jag träffat sa att han otroligt sällan gjorde vul när han gjorde tidiga ultraljud men han var också ljusår bättre än alla andra trots att de varit väldigt vettiga :)

Svar på tråden Tidigt ultraljud - ul/vul