• Äldre 28 Aug 13:54
    4626 visningar
    19 svar
    19
    4626

    Vad gör ett namn white trash?

    Jag har läst trådar här på familjeliv och på flashback om just begreppet "white trash namn". Jag förstår inte riktigt vad som menas med detta. Vad är det för attribut ett namn ska ha för att det ska anses vara white trash?

    Ibland är bibliska namn white trash, t.ex. Noah, Lucas, Chloe och Noomi

    Ibland är klassiska svenska namn white trash
    , t.ex. William, Leo, Nelly och Engla

    Ibland är helgonnamn white trash
    , t.ex. Kevin, Matteo, Celine och Alicia

    Ibland är namnen på kungligheter white trash Maximilian
    , Milo, Isabelle och Zoe

    Det är så förvirrande alltihop!

  • Svar på tråden Vad gör ett namn white trash?
  • Äldre 28 Aug 13:55
    #1

    Det är ju väldigt subjektivt. Man skall ge sina barn de namn man tycker om. Punkt.

  • Äldre 28 Aug 14:00
    #2

    Varför lägger du sån energi på det?

  • Äldre 28 Aug 18:19
    #3
    +1

    jag håller med om att det i trådar där white trash namn diskuteras sällan brukar finnas någon konsensus om vad som gör att vissa namn är white trash. det är oftast bara så att de som kommenterar har träffat en och en annan person med ett visst namn som de uppfattade som white trash och sen drar de slutsatsen att namnet i fråga är white trash

  • Äldre 28 Aug 22:46
    #4

    Mitt subjektiva svar på frågan är att anglosaxiska namn som uttalas på svenska är white trash. När jag växte upp (är 70-talist) var namn som slutade på y white trash. Typ Ronny Conny Sonny Tony. Nu skulle jag kanske säga Melvin, Kevin, Liam, Engla (Angel), Molly... dock skulle jag säga att sådana namn ändå är socialt accepterade, tror ingen som heter det skulle bli mobbad för det.

  • Sherif­fen
    Äldre 29 Aug 01:28
    #5
    +2

    Pojknamn: Kevin med C (Cewin), Sky, Angel, Neo, Sammy, Freddy.

    Flicknamn: Angela, Lizette, Vanessa, Nikita, Jaqueline, Wendela, Embla, Natasha.

    Är nog fan dom värsta namnen jag vet. Låter ju direkt som personer som sitter och skjuter upp valfri substans i armvecket i en husvagn.

  • Äldre 29 Aug 12:36
    #6
    Sheriffen skrev 2018-08-29 01:28:59 följande:

    Pojknamn: Kevin med C (Cewin), Sky, Angel, Neo, Sammy, Freddy.

    Flicknamn: Angela, Lizette, Vanessa, Nikita, Jaqueline, Wendela, Embla, Natasha.

    Är nog fan dom värsta namnen jag vet. Låter ju direkt som personer som sitter och skjuter upp valfri substans i armvecket i en husvagn.


    Jag hade hoppats på en mer intellektuell debatt när jag startade den här tråden - det finns många andra trådar där du kan lista namn du finner white trash, jag vill ha argument här, inte rappakalja. Förresten, att göra narr av folk som är drogberoende är smaklöst och oempatiskt - har du varit i den situationen själv? Droger är tyvärr något som förekommer i alla samhällsklasser.

    Du tror dig vara bildad men genom att du påstår att det klassiska svenska namnet Wendela skulle vara white trash belyser du din ignorans.
  • Äldre 29 Aug 13:29
    #7
    liljalilly skrev 2018-08-28 13:54:01 följande:

    Jag har läst trådar här på familjeliv och på flashback om just begreppet "white trash namn". Jag förstår inte riktigt vad som menas med detta. Vad är det för attribut ett namn ska ha för att det ska anses vara white trash?

    Ibland är bibliska namn white trash, t.ex. Noah, Lucas, Chloe och Noomi

    Ibland är klassiska svenska namn white trash, t.ex. William, Leo, Nelly och Engla

    Ibland är helgonnamn white trash, t.ex. Kevin, Matteo, Celine och Alicia

    Ibland är namnen på kungligheter white trash Maximilian, Milo, Isabelle och Zoe

    Det är så förvirrande alltihop!


    Jag tycker att din klassning av namnen ovan är extremt förvirrande

    Klassiska svenska namn = Elsa, Greta, Nils, Erik, Matilda
    Bibliska namn på svenska = Noa(k), Lukas, Maria, Anna
    Svenska helgonnamn = Erik, Matteus, Birgitta
    Namn på svenska kungligheter = Erik, Karl, Oscar, Victoria

    Min tolkning av uttrycket "whitetrashnamn" är namn som utbildningsutmanade personer tycker är häftiga, antingen genom "ovanlighet" pga konstig stavning (i.e Kazper, Tihndra, Noomi), eller genom att de låter utländska (i.e Kevin, Noel, Nelly, Kelly, Milo, Zoe, Chloe) eller allra helst både och (Cewin, Celly).

    För mig är whitetrashnamn namn som gör att barnen kommer att få det besvärligt när de växer upp, föräldrarna bryr sig mer om vad som är häftigt än vad som är praktiskt. I vissa fall (ex en Celly jag känner) så är båda föräldrarna okunniga om omvärlden och tror att det är ett namn som kommer att vara gångbart i en internationaliserad värld, medan det i själva verket är precis tvärtom. 
  • Äldre 29 Aug 13:33
    #8
    liljalilly skrev 2018-08-28 13:54:01 följande:

    Jag har läst trådar här på familjeliv och på flashback om just begreppet "white trash namn". Jag förstår inte riktigt vad som menas med detta. Vad är det för attribut ett namn ska ha för att det ska anses vara white trash?

    Ibland är bibliska namn white trash, t.ex. Noah, Lucas, Chloe och Noomi

    Ibland är klassiska svenska namn white trash, t.ex. William, Leo, Nelly och Engla

    Ibland är helgonnamn white trash, t.ex. Kevin, Matteo, Celine och Alicia

    Ibland är namnen på kungligheter white trash Maximilian, Milo, Isabelle och Zoe

    Det är så förvirrande alltihop!


    Vad jag kan se så verkar din klassning vara lite hit och dit, men i stort är det utländska namn eller utländsk stavning. Samma sak med begreppet white trash som absolut inte är något svenskt begrepp.

    Låter som du fastnat i usa kulturen och försöker koppla det samman med svensk kultur.  Inte samma sak.
  • Äldre 29 Aug 13:43
    #9

    White trash är ett synnerligen dumt uttryck, men faktum kvarstår att olika namn är olika populära i olika grupper i samhället.

    Lägre utbildade brukar t ex i större utsträckning gilla amerikanskinspirerade populärkulturnam, dessa namn undviks då av de som inte vill identifiera sig med den gruppen.

    Och det finns forskning som visar att namn kan påverka hur andra uppfattar dig, med ett typiskt arbetarnamn kan du känna att du får kämpa mer med akademiska studier t ex.

  • Krepes­m
    Äldre 29 Aug 13:47
    #10

    Det jag sett är att ett namn som är inne (Speciellt då bland alla otaliga mammabloggare) samt har en annorlunda stavning "för att vara unikt" ofta kan anses vara WT. Därför namn som Kevin (Kewin, Cewin) och Liam (Lhiam, Lijam) ofta nämns, även om dessa idag kanske har tappat sin innestatus.

  • Äldre 29 Aug 13:47
    #11

    Så det som gör ett namn ?White Trash? (ogillar uttrycket) är helt enkelt att det väljs ofta av de socioekonomiskt utmanade, namnets ursprung i dig har ingen betydelse.

  • Äldre 29 Aug 14:06
    #12
    MallaL skrev 2018-08-29 13:47:27 följande:

    Så det som gör ett namn ?White Trash? (ogillar uttrycket) är helt enkelt att det väljs ofta av de socioekonomiskt utmanade, namnets ursprung i dig har ingen betydelse.


    Håller med. Det som fascinerar mig är det genuina hat många känner mot vad de betraktar som wt-namn. Jag förstår om man inte gillar vissa namn eller vill döpa sina barn till dem, men att säga att de är fula, äckliga, att de mår illa av vissa namn låter ju lite överdrivet. Antagligen känner man att man själv riskerar att klassas som tillhörande en socioekonomiskt svag grupp och vill då tydligt överdriva skillnaden mellan sig själv och gruppen man hotas att sammanblandas med. Annars förstår jag inte varför avståndstagandet är så hätskt, som Sheriffens svar ovanför.
  • Äldre 29 Aug 14:06
    #13
    MallaL skrev 2018-08-29 13:47:27 följande:

    Så det som gör ett namn ?White Trash? (ogillar uttrycket) är helt enkelt att det väljs ofta av de socioekonomiskt utmanade, namnets ursprung i dig har ingen betydelse.


    Håller med. Det som fascinerar mig är det genuina hat många känner mot vad de betraktar som wt-namn. Jag förstår om man inte gillar vissa namn eller vill döpa sina barn till dem, men att säga att de är fula, äckliga, att de mår illa av vissa namn låter ju lite överdrivet. Antagligen känner man att man själv riskerar att klassas som tillhörande en socioekonomiskt svag grupp och vill då tydligt överdriva skillnaden mellan sig själv och gruppen man hotas att sammanblandas med. Annars förstår jag inte varför avståndstagandet är så hätskt, som Sheriffens svar ovanför.
  • Äldre 29 Aug 14:28
    #14
    +1
    annabellelee skrev 2018-08-29 14:06:03 följande:
    Håller med. Det som fascinerar mig är det genuina hat många känner mot vad de betraktar som wt-namn. Jag förstår om man inte gillar vissa namn eller vill döpa sina barn till dem, men att säga att de är fula, äckliga, att de mår illa av vissa namn låter ju lite överdrivet. 
    Det jag ogillar är att jag tycker det är taskigt mot barnen.
    Det är sannolikt att många av de barn som nu växer upp kommer att resa mycket och ha många internationella kontakter.
    Med namn som Cewin och Celly kommer de att få problem, något de sluppit om de fått namn som åtminstone kan uttalas.
    Det är lite som att döpa sin dotter till Mona efter att man bestämt sg för att flytta hela familjen till Italien
  • Äldre 29 Aug 14:36
    #15

    Jag tror att många som använder uttrycket helt enkelt bara tar namn som de själva inte tycker om av någon anledning, och ger dem stämpeln white trash, oavsett om namnen är vanliga i socioekonomiskt svaga grupper eller ej.

    Det är välkänt att vissa typer av namn är mer vanliga i vissa samhällsklasser och/eller grupper. Det folk slarvigt (eller okunnigt) benämner som white trash-namn är de som är vanliga i socioekonomiskt utsatta/svaga grupper.

     White trash är ju ett amerikanskt uttryck för en amerikansk företeelse, och går inte att användas som en synonym för "socioekonomiskt utsatt" eller liknande, eftersom det svenska samhället skiljer sig från det amerikanska. Därför tycker jag att användandet av "white trash" i sig är en indikation på att personen som använder det (på allvar alltså) själv tillhör denna grupp (eller snarare, har låg utbildning). Jag kan, precis som TS verkar göra, använda benämningen i vissa sammanhang, såsom denna tråd, men då är det för kommunikationen/förståelsens skull och inget annat.

    Personligen anser jag att namn med fantasifulla stavningar ofta är ett tecken på att föräldrarna inte har någon högre utbildning, och speciellt de namn som inte följer skrivreglerna. Cewin,Philiph, Noha är exempel på det senare, och Cazzandhra, Nowa och Tindhra på det förra.

  • Äldre 24 Mar 08:50
    #16

    Personligen har jag svårt för namn med udda stavningar som gör namnet svår uttalat, som många skrivit, ex Cewin och Celly. Påhittade namn gillar jag inte heller, att kombinera ihop två namn för att få ett nytt. För mig är det vad ts kallar WT. Finns många vackra namn som är ovanliga men inte påhittade eller tillkrånglade. Jag har alltid funderat på om namnet jag valt till mitt barn skulle passa på ex en vd eller en stadsminister. Alltså att det inte kommer låta töntig på en vuxen respekterad person. 

  • Äldre 26 Mar 23:28
    #17

    Namn som inte följer svenska uttalsregler, dvs ska uttalas på typ engelska eller franska, så till ett svenskt efternamn brukar signalera lågklass och wt.
    Exempel:
    Jason Österberg
    Zoe Petterson
    Lizette Johansson
    Henri Lindgren
    Hayly Hård

    Sedan namn med "unika" stavningar som Cewin, Yonaz, Zanndrah och Qarolina kan man ju undra hur föräldrarna tänker.

  • Sat 18 May 2019 01:35
    #18

    Kanske kan man säga att WT namn är namn som visar att föräldrarna är okunniga och/el beundrar amerikanska namn väl mycket. WT är ju i sig också ett amerikanskt uttryck. Tungan ute

    Cevin och Celly uttalas enligt reglerna Sevin och Selly.

    Kevin är ett namn som skriker "jag beundrar amerikanska namn". Men när det gått några år så känns det väl lika normalt som t ex Kenneth och William, som också är engelska namn.

  • Sat 18 May 2019 07:57
    #19
    liljalilly skrev 2018-08-28 13:54:01 följande:

    Jag har läst trådar här på familjeliv och på flashback om just begreppet "white trash namn". Jag förstår inte riktigt vad som menas med detta. Vad är det för attribut ett namn ska ha för att det ska anses vara white trash?

    Ibland är bibliska namn white trash, t.ex. Noah, Lucas, Chloe och Noomi

    Ibland är klassiska svenska namn white trash, t.ex. William, Leo, Nelly och Engla

    Ibland är helgonnamn white trash, t.ex. Kevin, Matteo, Celine och Alicia

    Ibland är namnen på kungligheter white trash Maximilian, Milo, Isabelle och Zoe

    Det är så förvirrande alltihop!


    Jag förstår att det är förvirrande för dig. Du delar in namn mkt underligt!

    Det har forskares en del kring val av namn. Det visar sig att unga, outbildade och lågbegåvade ofta ger sina barn lågstausnamn. Det beror på att dom tror att amerikanska eller unika namn kommer göra det lättare för deras barn att slå igenom internationellt som artister och liknande.

    Så namn med unik stavning eller utländska namn skulle kunna klassas som låg status i sverige. Flera av namnen som du tror är klassiskt svenska, bibliska och kunganamn är lågstausnamn då du stavar dom osvenskt eller har tagit utländska namn.

    För att få en korrekt uppfattning om vilka namn som är klassiska så bör du ta en titt i en svensk bibel, svenska gravar eller en google tur i det svenska kungahuset.
Svar på tråden Vad gör ett namn white trash?