• Äldre 14 Aug 11:32
    16463 visningar
    14 svar
    14
    16463

    minifom

    Tänkte köpa minofom idag till min stackara som vrider sig som en orm när han är trött och vill sova.
    Hur ger man dem? Jag ger ersättning på flaska. Kan man hälla i dem där eller ska man ge på tesked eller nåt?
    Hur ofta och hur mkt?

  • Svar på tråden minifom
  • mamma2­004
    Äldre 14 Aug 11:37
    #0

    börja med 10 droppar per mål, de ska ges på tesked innan maten.
    Det tar någon/några dagar innan det börja verka så ha lite tålamod.

    Min dotter började spy mycket mer när hon åt minifom, bara så du vet att det finns biverkningar.

  • Äldre 14 Aug 11:38
    #0

    kan tillägga att han även får lactulose på morgonen. hoppas man kan ge både och.

  • mamma2­004
    Äldre 14 Aug 11:38
    #0

    Det vågar jag inte svara på. Kanske är bäst att kolla med BVC?

  • Äldre 14 Aug 20:37
    #0

    någon som ger både laktulos och minifom?

  • Bennie
    Äldre 14 Aug 21:01
    #0

    Helt ok att ge både och!

  • Barn2
    Äldre 14 Aug 21:08
    #0

    2Norea:

    Har ditt barn gaser i magen eller är förstoppad?? Jag frågar därför att:

    Minifom ges vid ökad gasansamling i mag- och tarmkanalen OCH Laktulos ges vid förstoppning. Varför ge lillen både och?

  • Äldre 14 Aug 21:36
    #0

    barn2 han har både och

  • Äldre 14 Aug 21:58
    #0

    Laktulosen kan öka på gaserna så det är inte konstigt om pyret behöver minifom, men laktulosgaserna brukar minska efter ett tag.

  • Anni
    Äldre 14 Aug 22:11
    #0

    Minifom kan du ge med sked (babybjörns mjuka är suveräna till små bebbar) eller droppa rakt i munnen.
    De ska ges innan varje mål. På förpackningen står det 10 droppar men det kan behövas klart mer än så ibland så du får prova dig fram.
    Min stora tjej hade kolik o fick 30-35 droppar innan varje mål.

  • Äldre 14 Aug 22:13
    #0

    anni, men man börjar med tio droppar då? hur länge väntar man på resultat innan man höjer dosen?

  • Bennie
    Äldre 15 Aug 11:58
    #0

    Det tar 2-3 dagar innan man märker nån effekt, av både minifom och laktulos.

  • mia196­8
    Äldre 15 Aug 15:13
    #0

    Hej...

    .. vi ger 20 droppar före varje måltid på tesked, vi blev faktiskt rekomenderade av läkare att dubbla dosen droppar, på flaskan står det 10 dr.

  • DaCiss
    Äldre 15 Aug 16:36
    #0

    vi blev rekommenderade att brja med 17 droppar. Sköterskan på bvc sa att 10 droppar sällan brukar ge önskad effekt. Så hon sa börja med 17, sa även att miniform är totalt ofarligt att använda, så ingen fara att höja dosen.

  • jeanne­tte
    Äldre 15 Aug 16:42
    #0

    vi började med 10 droppar minifom forsatte med 20 före varje måltid o nu ger vi 20 droppar förekvälls mjölk runt kl 21.00 o sedan kl 7.00...inte under dan för att ont i magen har blivit mindre o mindre:)

Svar på tråden minifom