• Äldre 5 Sep 16:06
    8738 visningar
    108 svar
    108
    8738

    Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan

    ???? Skilsmässa för tre år sedan, blev lämnad, ingen otrohet eller misshandel. Har ny familj nu.

    Suck, en f d granne talade häromdagen strängt om för mig att mina tonåringar minsann inte var hos mig så mycket nu för tiden. Jag kanske borde tänka över om jag verkligen SÅG dem eller mest tänkte på mig själv... (har kämpat och gullat efter kontakt i 860 dagar typ...) och att jag borde träffa exet så att jag kunde ordna upp allt. Jag svalde förtreten och bad grannen fixa och moderera ett möte. Hon åtog sig det resolut, men misslyckades tyvärr helt och hållet, exet hade massor av bortförklaringar. Då gav hon mig beskedet att alla situationer och människor är helt unika och att jag minsann inte ska dra slutsatser. Jag gav henne länk på kort info om föräldraalienation (PAS) men hon talade om att hon inte tänkte läsa något... Jag häpnar, blir ledsen, förbannad och lär mig.

    Jag förde argumenten på en akademisk men ändå praktisk nivå (mötesvägran, tillbakaskickade oöppnade brev, förslag på enkla samtalsämnen vid mötet). Grannen tyckte nog snabbt att det blev obehagligt konkret och värjde sig för verkligheten. Skulle jag nog gjort själv. Nöjd ändå med att jag var tydlig, öppen och försökte. Typiskt att exets ansvar är så osynligt för andra, gömt i skugga liksom. Det blev mitt fel till slut ändå - jag var för akademisk och jag visade länk till kort info. Så förmätet, klart barnen aldrig ska träffa sin pappa då...

  • Svar på tråden Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan
  • Anonym (mmm)
    Äldre 5 Sep 17:00
    #1

    Jag förstår inte riktigt vad du vill med detta? Är du sur på grannen som du först ansåg la sig i, men som du sedan bad hjälpa till? 

    Om du har så stora barn som tonåringar bör du väl kunna ha kontakt med dem utan exets mellanhand. 

  • Äldre 5 Sep 17:03
    #2

    Tonåringarna uppmanas av exet, så stora de är, att frysa ut sin pappa som älskar dem. De svarar inte på något media.

  • Äldre 5 Sep 17:15
    #3
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-05 17:00:18 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad du vill med detta? Är du sur på grannen som du först ansåg la sig i, men som du sedan bad hjälpa till? 


    Anonym (mmm) skrev 2018-09-05 17:00:18 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad du vill med detta? Är du sur på grannen som du först ansåg la sig i, men som du sedan bad hjälpa till? 


    Jag var mest frustrerad och trött över grannens okunskap och brist på empati för barnens svåra situation och min egen.

    Parentalt alienationssyndrom (förkortat som PAS) beskriver som en störning där ett barn, fortlöpande, förminskar och förolämpar en förälder utan anledning. Detta sker på grund av en kombination av faktorer, som inkluderar indoktrinering av den andra föräldern (nästan enbart förekommande som en del i en vårdnadstvist) och barnets eget försök att tala nedsättande om föräldern ifråga.
  • Anonym (123)
    Äldre 5 Sep 18:04
    #4

    Varför är det en random bild på slutet?

  • Äldre 6 Sep 01:15
    #5
    Anonym (123) skrev 2018-09-05 18:04:51 följande:

    Varför är det en random bild på slutet?


    Bild från i helgen
  • Äldre 6 Sep 01:15
    #6
    Anonym (123) skrev 2018-09-05 18:04:51 följande:

    Varför är det en random bild på slutet?


    Bild från i helgen
  • Anonym (usch)
    Äldre 6 Sep 01:22
    #7

    Usch. Hemskt att behöva gå igenom sånt där.

    Är exet bitter över att ni gjorde slut, avundsjuk eller bara störd i huvudet rent allmänt? Sjukt att föräldrar kan vara så själviska att dom förstör för sina egna barn bara för att dom själva har något problem med den andra föräldern. 

  • Anonym (Sora)
    Äldre 6 Sep 06:44
    #8

    Har sett detta på nära håll i tvåfall där mamman manipulerat barnen och varit väldigt dominant efter separation. Har inte funkat längre tid. Barnen har vid tonåren tagit kontakt med sin pappa igen och har fullt umgänge där (båda exemplen) och har själva sahmgt att det aldrig kommer ske igen.

    Så var lugn TS. Om du älskat, tagit hand om dem, funnits där för dem i vått och tort under alla PR no var en familj så minns de. Man glömmer inte kärlek så lätt och speciellt inte till en förälder.

    Under tiden finns det inget annat att göra än att idoget kämpa på. Ge aldrig upp dina barn. Inget är viktigare än dem. Lycka till!

  • Äldre 6 Sep 12:38
    #9
    Anonym (usch) skrev 2018-09-06 01:22:34 följande:

    Usch. Hemskt att behöva gå igenom sånt där.

    Är exet bitter över att ni gjorde slut, avundsjuk eller bara störd i huvudet rent allmänt? Sjukt att föräldrar kan vara så själviska att dom förstör för sina egna barn bara för att dom själva har något problem med den andra föräldern. 


    Bra fråga, vet inte riktigt. Jag uppfattar att hon gärna ser allt i svart/vitt, har svårt att någonsin erkänne minsta egna fel, och att hon gärna vill att alla bekymmer och problem beror på mig pappan - men jag har ju inte kunnat påverka barnen eller henne på flera år pga att de gömmer sig och blockar. Det var ju hon som ville skiljas och bara leva för sin kärlek till barnen, typ...

    Suck.
  • Äldre 6 Sep 12:42
    #10
    Anonym (Sora) skrev 2018-09-06 06:44:11 följande:

    Har sett detta på nära håll i tvåfall där mamman manipulerat barnen och varit väldigt dominant efter separation. Har inte funkat längre tid. Barnen har vid tonåren tagit kontakt med sin pappa igen och har fullt umgänge där (båda exemplen) och har själva sahmgt att det aldrig kommer ske igen.

    Så var lugn TS. Om du älskat, tagit hand om dem, funnits där för dem i vått och tort under alla PR no var en familj så minns de. Man glömmer inte kärlek så lätt och speciellt inte till en förälder.

    Under tiden finns det inget annat att göra än att idoget kämpa på. Ge aldrig upp dina barn. Inget är viktigare än dem. Lycka till!


    Så gott att läsa. Ser jag på nätet och den statistik som finns så är det tydligen skitsvårt at avprogrammera tonåringarna, de tar till sig mammans syn på pappan fast med mysko vinklingar... för mig just är det tydligen så att de vill aldrig träffa eller prata med pappa någonsin för att det är lite för kallt inomhus i det gamla huset om vintern, de känner inte pappas nya familj och vill inte lära käna dem, jag har fel ton i mina meddelanden när jag påpekar att de inte håller något löfte nånsin som de lovat, de inte hör av sig närapå någonsin osv...

    Det känns absurt..
Svar på tråden Tonåringar som inte träffar pappa efter skilsmässan