• Äldre 9 Sep 15:20
    4156 visningar
    11 svar
    11
    4156

    47 och gravid trots spiral

    47 år och blivit verkligen oplanerat gravid trots hormonspiral. Mannen ser inget annat alternativ än abort och det är ett så svårt val. Han vill inte bli pappa när alla våra tidigare barn flyttat osv. Men jag vet inte om jag klarar att göra en abort, hela min kropp signalerar att jag är gravid och hormonerna stökar säkert. Jag ser det som en gåva - att jag ens blivit gravid, 47 år (i princip omöjligt på naturlig väg i min ålder), spiral och när jag skulle ha barn tidigare så har jag fått sprutor mm då jag har PCO och ingen ägglossning. Hur är det ens möjligt att det blivit något? Det bästa är väl troligtvis en abort men jag är så rädd att jag ångrar mig resten av livet! Känns som att jag måste välja mellan honom och barnet!! Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden 47 och gravid trots spiral
  • Äldre 9 Sep 16:24
    #1

    Vilken vecka är du i? Jag hade inte gjort abort utan också tänkt att det var meningen. Men det är stor risk att det blir missfall tänker jag även om du väljer att behålla.

    Så om det överlever din ålder, spiral och missfallsrisken... då hade jag tänkt att det var meningen.

  • Anonym (Tess)
    Äldre 9 Sep 16:27
    #2

    jag hade gjort abort! Ganska enkelt val, jag vill vara frisk och pigg och faktiskt kunna orka med ett barn. Inte bara spädbarnstiden utan sen, när Trotsåldern kommer, alla sjukdomar och vabdagar, sömnlösa nätter osv. Givetvis är det fint med barn, att man får se det som en gåva... men hade jag varit i din ålder hade jag hellre sett fram emot barnbarn framöver.

    Ditt beslut såklart, men om inte mannen vill vara delaktig, tänk då på att du står själv. Är det värt det? Är det värt

    För barnet att växa upp utan pappa, trots alla det blir helsyskon...?

  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 9 Sep 16:46
    #3

    Eftersom du frågar hur jag hade gjort..

    Jag hade tänkt på min ålder. Jag skulle vara nästan 60 år

    när mitt barn är 10, nästab 70 när mitt barn är 20. Jag hade tänkt att jag inte skulle orka och att det skulle vara orättvist mot barnet. Så hade jag varit 47 år så hade jag troligtvis gjort abort. Kan tillägga att jag fått kämpa länge för att bli gravid.

    Men det är du som är gravid så det är ditt val.

  • Anonym (2 barn)
    Äldre 9 Sep 16:49
    #4

    Skulle du orka ha barn igen?Risken för missfall är stor.

  • Anonym (Haha)
    Äldre 9 Sep 16:52
    #5

    Tror jag vad jag vill på. För det första är chansen att bli gravid 0,3 % vid 45 ÅR! 45... och för det andra hade du spiral vilket ger ett 99 % skydd. Pco försvårar en graviditet ytterligare . Det ska till ett mirakel i såna fall

  • Anonym (lova)
    Äldre 9 Sep 18:04
    #8

    Edward Bloms fru ör 46 och födde sitt 3dje barn i somras.

  • Äldre 9 Sep 18:05
    #9

    Är i vecka 11 och det är seriöst.

  • Anonym (J)
    Äldre 9 Sep 18:08
    #10

    Behåll om du känner för det. Jag dömer dig inte. :)

  • Anonym (Kvinn­a över 40)
    Äldre 9 Sep 18:18
    #11
    Svårtval skrev 2018-09-09 18:05:42 följande:

    Är i vecka 11 och det är seriöst.


    Jag hade nog behållt barnet tror jag. Jag hade haft väldigt svårt att ta bort ett barn som blivit till så emot alla odds. Du har antagligen ett väldigt ordnat liv ekonomiskt och karriärmässigt och kan lägga mycket tid på ditt barn? Egentligen är det ju en mycket större press för de flesta att få barn runt 28-32 när de flesta är rätt pressade kring jobb, ekonomi och Karriär. Jag hade personligen kunna ta en småbarnstid mycket lugnare idag, och med bättre ekonomi än när jag fick mina barn vid 28-29.

    Men jag hade pratat ordentligt med mannen först. Jag kan till fullo förstå att man inte är sugen på att börja om med en liten igen.
  • Anonym (S)
    Äldre 10 Sep 07:57
    #13

    Jag hade behållit. Men gjort fosterdiagnostik. Är i ungefär samma ålder som du och har tre barn.

    Men egentligen är det helt ointressant, du måste göra ditt eget val och du måste leva med det.

  • Anonym (Johan­na)
    Äldre 24 Oct 09:29
    #14

    Hur har de gått för dig ?

Svar på tråden 47 och gravid trots spiral