• Äldre 16 Sep 12:25
    1782 visningar
    13 svar
    13
    1782

    Spolning av äggledare

    Har försökt få ett tredje barn i ett år nu, och fyllde nyss 44. Har gått på akupunktur och gjort en ivf och är lite undrande till att jag inte ens har fått ett missfall under den tiden. AMH och FSH var bra när jag testade. Nu har jag via omvägar fått kontakt med en gynekolog och ska försöka få tid till att spola mina äggledare. Har varit hos flera gynekologer tidigare, bland annat en som bara är ute efter att tjäna pengar och ville att vi skulle göra ivf, men ingen har rekommenderat äggledarspolning, trots att jag hade en endometrioscysta på ena äggstocken.

    Nu är jag skitorolig för att båda ska vara blockerade och att vi har slösat ett år med att försöka utan att åtgärda felet. Går det att göra någonting åt blockerade äggledare? Vad i så fall?

  • Svar på tråden Spolning av äggledare
  • Äldre 16 Sep 12:42
    #1

    Har man blockerade äggledare så är det ivf som behövs. Lycka till

  • Äldre 16 Sep 13:46
    #2
    Ellencassandra skrev 2018-09-16 12:42:59 följande:

    Har man blockerade äggledare så är det ivf som behövs. Lycka till


    Tack! Ja, nu har vi gjort en ivf som misslyckades, detta utan att veta om äggledarna är blockerade eller inte. Jag känner bara att vi borde ha rekommenderats en spolning redan för ett år sedan.
  • Äldre 16 Sep 14:06
    #3
    Vårdepp skrev 2018-09-16 13:46:12 följande:

    Tack! Ja, nu har vi gjort en ivf som misslyckades, detta utan att veta om äggledarna är blockerade eller inte. Jag känner bara att vi borde ha rekommenderats en spolning redan för ett år sedan.


    Jag förstår det! Just äggledarspolning är bland det första man gör under en utredning. Så konstigt att ni inte fick göra det :/
  • Äldre 16 Sep 21:42
    #4
    Ellencassandra skrev 2018-09-16 14:06:07 följande:

    Jag förstår det! Just äggledarspolning är bland det första man gör under en utredning. Så konstigt att ni inte fick göra det :/


    Kliniken jag gick till, Sokolova gynkliniken, var inte intresserad av att jag skulle bli gravid, utan bara sv att jag skulle spendera då mycket pengar som möjligt hos dem och deras kolleger i Riga.
  • Äldre 16 Sep 21:42
    #5
    Ellencassandra skrev 2018-09-16 14:06:07 följande:

    Jag förstår det! Just äggledarspolning är bland det första man gör under en utredning. Så konstigt att ni inte fick göra det :/


    Kliniken jag gick till, Sokolova gynkliniken, var inte intresserad av att jag skulle bli gravid, utan bara sv att jag skulle spendera då mycket pengar som möjligt hos dem och deras kolleger i Riga.
  • Äldre 17 Sep 05:16
    #6
    Vårdepp skrev 2018-09-16 21:42:11 följande:

    Kliniken jag gick till, Sokolova gynkliniken, var inte intresserad av att jag skulle bli gravid, utan bara sv att jag skulle spendera då mycket pengar som möjligt hos dem och deras kolleger i Riga.


    Va tråkigt å höra :( hoppas du kan hitta nån gyn som vill hjälpa dig!
  • Äldre 17 Sep 08:56
    #7
    Ellencassandra skrev 2018-09-17 05:16:15 följande:

    Va tråkigt å höra :( hoppas du kan hitta nån gyn som vill hjälpa dig!


    Jag har fått en tid i morgon. Kan man göra något åt en blockering när man är i min ålder? Jag får känslan av att få vill hjälpa.
  • Äldre 17 Sep 09:08
    #8
    Vårdepp skrev 2018-09-17 08:56:57 följande:

    Jag har fått en tid i morgon. Kan man göra något åt en blockering när man är i min ålder? Jag får känslan av att få vill hjälpa.


    Det jag har läst är att man kan göra nån operation. Men vet inte riktigt vad dom gör då. Annars är det nog ivf. Men tänker pga din ålder så kanske din äggkvalite har blivit sämre.. oavsett vad amh värdet å det är. Har ni gjort spermaprov också? Hoppas ni får några svar imorgon.
  • Äldre 17 Sep 10:39
    #9
    Ellencassandra skrev 2018-09-17 09:08:56 följande:

    Det jag har läst är att man kan göra nån operation. Men vet inte riktigt vad dom gör då. Annars är det nog ivf. Men tänker pga din ålder så kanske din äggkvalite har blivit sämre.. oavsett vad amh värdet å det är. Har ni gjort spermaprov också? Hoppas ni får några svar imorgon.


    Jag tror också att äggkvaliteten har blivit sämre, särskilt under det senaste året. Jag tänker dock att jag åtminstone borde ha blivit gravid och fått missfall någon gång under det senaste året om allt annat stod rätt till. Bara att be till Gud nu då.
  • Äldre 17 Sep 10:57
    #10

    Förstår att det känns jobbigt å inte veta vad det beror på.. men förhoppningsvis får du göra en spolning imorgon å se om det hjälper!

  • Äldre 17 Sep 11:32
    #11
    Vårdepp skrev 2018-09-17 10:39:37 följande:

    Jag tror också att äggkvaliteten har blivit sämre, särskilt under det senaste året. Jag tänker dock att jag åtminstone borde ha blivit gravid och fått missfall någon gång under det senaste året om allt annat stod rätt till. Bara att be till Gud nu då.


    Om äggen är för gamla så kan det bli så att de inte delar sig som de ska och att embryona inte fäster. Då blir det inte plus och missfall utan minus på graviditetstestet.

    Om man tex har blockerade äggledare och det tex läcker vätska från dem så kan man ta bort dem för då stör den läckande vätskan så att inte embryona kan fästa. I övrigt gör man inget åt blockerade äggledare på en kvinna över 40år. Mer än att rekommendera ivf.

    Jag tror tyvärr att ålder är största problemet, äggen är för gamla när man är 44 år och i Sverige får man ingen hjälp med ivf inte ens privat om man fyllt 42år. Beklagar att du misslyckades med ivf med egna ägg hos ivfRiga. Jag skulle rekommendera äggdonation om du vill gå vidare och få fler barn.
  • Äldre 6 Jan 20:33
    #12
    Vårdepp skrev 2018-09-17 10:39:37 följande:

    Jag tror också att äggkvaliteten har blivit sämre, särskilt under det senaste året. Jag tänker dock att jag åtminstone borde ha blivit gravid och fått missfall någon gång under det senaste året om allt annat stod rätt till. Bara att be till Gud nu då.


    Jag önskar att vi kan följas åt till ett plus!???? Hur ser de om man behöver spola äggledarna? Jag går på zonterapi och hen sa att ena äggstocken verkar vara blockerad! Så kanske man skulle fått spola dem! Nej att ge upp innan man är 50 år, tycker jag inte. Fast det är jobbigt med alla misslyckanden. Har någon här använt Letrozol?
  • Äldre 13 Jan 00:17
    #13

    [quote=79340655][quote-nick]smurf11 skrev 2019-01-06 20:33:04 följande:[/quote-nick]Jag önskar att vi kan följas åt till ett plus!???? Hur ser de om man behöver spola äggledarna? Jag går på zonterapi och hen sa att ena äggstocken verkar vara blockerad! Så kanske man skulle fått spola dem! Nej att ge upp innan man är 50 år, tycker jag inte. Fast det är jobbigt med alla misslyckanden. Har någon här använt Letrozol?[/

    Jag har använt Letrozole, men även då misslyckats. Ska prova några gånger till. Jag hoppas fortfarande emellanåt men försöker att även tänka på annat.

Svar på tråden Spolning av äggledare