• Äldre 19 Sep 08:49
    103696 visningar
    1277 svar
    1277
    103696

    Gravid med Letrozol

    Hej!

    Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

    Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

    Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

  • Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • Äldre 20 Sep 23:56
    #1

    Heej blev gravid på första försöket med perotime och ovitrille sprutan. Va 19 då och hade samma problem som du

  • Äldre 21 Sep 10:04
    #2
    Längtar efter en bebis skrev 2018-09-20 23:56:17 följande:

    Heej blev gravid på första försöket med perotime och ovitrille sprutan. Va 19 då och hade samma problem som du


    Gud vad kul att höra att det gick så snabbt för dig! Fanns det någon speciell anledning till att du fick ovitrille sprutan redan första gången eller får man alltid den? Bor du i stockholm och isåfall vart gick du någonstans då?
  • Äldre 21 Sep 12:07
    #3

    Hej!

    Jag har PCOS och ätit min första enkelkur av letrozol, idag hade jag ultraljud som tyvärr inte visade något resultat. Nästa månad ska jag äta dubbelkur och hoppas på att det visar något.

  • Anonym (Tiden­)
    Äldre 21 Sep 12:18
    #4

    Började försöka bli gravid när jag var runt 24. Fick en son men IVF/ICSI när jag var 28. Då fick jag också veta att jag har pco.

    När jag fyllde 37 blev jag spontant gravid, det slutade i missfall. Spontant gravid igen vid 39 vilket också blev missfall. Fick Letrozol utskrivet och blev gravid på andra kuren. Har precis fått en dotter, nyss fyllda 40. Så för oss har min ålder spelat stor roll utifrån att det kan bli lättare att bli gravid som äldre om man har pco. Bra att ni försöker så tidigt! Ni har lång tid på er att lyckas få de barn ni önskar.

  • Äldre 21 Sep 14:05
    #5
    Jkaap skrev 2018-09-21 12:07:56 följande:

    Hej!

    Jag har PCOS och ätit min första enkelkur av letrozol, idag hade jag ultraljud som tyvärr inte visade något resultat. Nästa månad ska jag äta dubbelkur och hoppas på att det visar något.


    Vad synd.. Då ska jag nog försöka att inte ha för höga förväntningar på första kuren. Hoppas det blir bättre resultat för dig nästa månad med dubbel kur!
  • Äldre 21 Sep 14:06
    #6
    Anonym (Tiden) skrev 2018-09-21 12:18:18 följande:

    Började försöka bli gravid när jag var runt 24. Fick en son men IVF/ICSI när jag var 28. Då fick jag också veta att jag har pco.

    När jag fyllde 37 blev jag spontant gravid, det slutade i missfall. Spontant gravid igen vid 39 vilket också blev missfall. Fick Letrozol utskrivet och blev gravid på andra kuren. Har precis fått en dotter, nyss fyllda 40. Så för oss har min ålder spelat stor roll utifrån att det kan bli lättare att bli gravid som äldre om man har pco. Bra att ni försöker så tidigt! Ni har lång tid på er att lyckas få de barn ni önskar.


    Gud vilken resa ni gjort. Endast efter detta halvår vi försökt känner jag att det börjar ta på psyket. Vad roligt att ni fick två barn ändåSkrattande Jag är dock lite orolig att letrozol inte ska funka på mig för då måste vi vänta tills jag är 25 tills vi kan gå på IVF...
  • Äldre 21 Sep 14:16
    #7
    Amne18 skrev 2018-09-21 10:04:25 följande:

    Gud vad kul att höra att det gick så snabbt för dig! Fanns det någon speciell anledning till att du fick ovitrille sprutan redan första gången eller får man alltid den? Bor du i stockholm och isåfall vart gick du någonstans då?


    Gick i örebro usö sjukhus.. misstänkt att jag hade pco.. så imorgon ska jag börja igen med Letrozole trippelkur med bebis nr 3
  • Äldre 21 Sep 14:27
    #8
    Längtar efter en bebis skrev 2018-09-21 14:16:32 följande:
    Gick i örebro usö sjukhus.. misstänkt att jag hade pco.. så imorgon ska jag börja igen med Letrozole trippelkur med bebis nr 3
    Lycka till! Vi kanske kan följas åt? Hur var det med sprutan, får alla den vid ägglossning som tar letrozol?
  • Äldre 21 Sep 16:56
    #9
    Amne18 skrev 2018-09-21 14:27:42 följande:

    Lycka till! Vi kanske kan följas åt? Hur var det med sprutan, får alla den vid ägglossning som tar letrozol?


    Jaa jätte gärna dåå jag börjar med min kur imorn skulle ca roligt att dela med någon.. Jag tar tabbleterna dag 3-7 sen går jag på ultljud för att kolla blåsorna sen om allt är ok så bestämmer vi en dag då jag ska ta sprutan ovitrille sen sexa vi bara Hehe.

    Du då är det först gången du ska börja med tabletterna och sprutan?
  • Äldre 21 Sep 19:36
    #10
    Längtar efter en bebis skrev 2018-09-21 16:56:31 följande:

    Jaa jätte gärna dåå jag börjar med min kur imorn skulle ca roligt att dela med någon.. Jag tar tabbleterna dag 3-7 sen går jag på ultljud för att kolla blåsorna sen om allt är ok så bestämmer vi en dag då jag ska ta sprutan ovitrille sen sexa vi bara Hehe.

    Du då är det först gången du ska börja med tabletterna och sprutan?


    Jag bara längtar tills min mens kommer så jag också får börja med tabletterna. Ska också ta dem dag 3-7 sen gå på VUL dag 12-14. Min gynekolog har inte sagt något än om någon spruta, det är därför jag blir lite förvirrad. Japp det är första gången för mig! Vi har försökt i ett halvår utan framgång och uppenbarligen så har jag nog inte ens haft ägglossning...
Svar på tråden Gravid med Letrozol