• Amne18

    Gravid med Letrozol

    Hej!

    Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

    Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

    Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

  • Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • Mema9
    lilagrodautanben skrev 2019-02-08 16:18:43 följande:

    Nä känns som om man ska skippa denna gången även om det känns segt när vi har försökt så länge. Men jag vill inte riskera något knas eller då jag har prematurfödda barn varav en med en CPskada och OM jag släpper två eller fler och OM alla blir befruktade så står man ju inför en riskgraviditet igen :( Nä dom kunde tydligen inte ordna något annat :/


    Aha, Nej inte värt att chansa och ta risken! Avvakta med mys tills du varit hos läkarn, så skulle jag göra iaf :) vilken cd är du på nu?
    Enmsik skrev 2019-02-08 16:43:36 följande:

    Ja senaste tog jag ju imorse så nu ska jag nog försöka vänta till onsdag och testa igen. Visar det samma då eller lite starkare så köper jag nog ett digitalt så man slipper analysera. Får se om mensen kommer med eftersom jag ätit provera.:)


    Okej :) Ja precis de visar sig om den kommer.
  • lilagrodautanben
    Mema9 skrev 2019-02-08 16:59:46 följande:

    Aha, Nej inte värt att chansa och ta risken! Avvakta med mys tills du varit hos läkarn, så skulle jag göra iaf :) vilken cd är du på nu?Okej :) Ja precis de visar sig om den kommer.


    Kan något hända om jag är överstimulerad även om jag inte har sex? Tänkte om det kan vara farligt att ha många ägg i äggstockarna.. förlåt för frågor men du verkade ha svar på mycket :) är på cd14 idag och har lite älvärk, den brukar vara betydligt värre! Brukar ligga och kräkas av smärta men nu är det mer som lätt mensvärk
  • Mema9
    lilagrodautanben skrev 2019-02-08 18:12:30 följande:

    Kan något hända om jag är överstimulerad även om jag inte har sex? Tänkte om det kan vara farligt att ha många ägg i äggstockarna.. förlåt för frågor men du verkade ha svar på mycket :) är på cd14 idag och har lite älvärk, den brukar vara betydligt värre! Brukar ligga och kräkas av smärta men nu är det mer som lätt mensvärk


    Nejnej det tror jag absolut inte! De gånger jag blivit överstimulerad (4ggr) har jag bara fått ta ovitrelle för att snabba på äl så vi kan börja om.. Men jag har aldrig fått till mig att de är nån fara för äggstockarna eller kroppen med många ägg :) Okej men eftersom du inte fått den smärtan du brukar kanske äl inte skett ännu? Använder du ältest? Hoppas det inte hinner ske innan vul! Haha fråga på , mkt frågor från mig med ;)
  • lilagrodautanben
    Mema9 skrev 2019-02-08 19:08:38 följande:

    Nejnej det tror jag absolut inte! De gånger jag blivit överstimulerad (4ggr) har jag bara fått ta ovitrelle för att snabba på äl så vi kan börja om.. Men jag har aldrig fått till mig att de är nån fara för äggstockarna eller kroppen med många ägg :) Okej men eftersom du inte fått den smärtan du brukar kanske äl inte skett ännu? Använder du ältest? Hoppas det inte hinner ske innan vul! Haha fråga på , mkt frågor från mig med ;)


    Skönt att höra! Läst mycket nu men det är så lite att läsa om BARA Letrozolbehandling, det mesta är ju med äggplock och grejer och det gör ju inte jag.. men där fanns skräckhistorier så man blev ju lite skrämd.. haha!

    Nä så kanske det är, fick positivt på älsticka igår så höftade att äl är idag alt imorgon men nu hoppas jag på en väldigt sen ägglossning! Haha, iaf till efter vul. Men jag ska försöka chilla och inte läsa så mycket - då börjar man ju bara oroa sig och må dåligt..
  • Enmsik

    Testade idag igen med ?eftermiddagsurin? och hade inte hållit mig så länge. Kanske 2,5-3 timmar. Men såg inte sådär jättekoncentrerat ut.. Men när jag väl kissat i muggen så kunde jag ju inte låta bli att testa. Haha ;D Tvärblankt dock! Inte en tillstymmelse till streck. Så det KAN ju vara något bara att det inte var så koncentrerat nu eller så var de tidigare spök. Nu väntar jag på mensen. Har den inte kommit på måndag så kommer jag testa igen på måndag med morgonurin. :) annars väntar jag mig nog mens imorgon då jag vid tidigare proverabehandlingar fått mens 1-2 dagar efter sista tabletten. Kan ju såklart vara annorlunda nu med men är

    Jag inte gravid så hoppas jag ju att jag får mens så

    Snart som möjligt. :)

  • Mema9

    Dagarna går så långsamt.. vill bara att det ska bli den 14e så spolningen och VUL är överstökat! Så vi kan få försöka igen.

  • ViktoriaLe

    Hej! Hoppar inte lite i denna tråd. Jag fick i höstas veta att jag har pcos och har hunnit köra två kurer med letrozol. Första gången enkel dos men fick ingen ägglossning, den här gången har jag kört på dubbel dos och tog ovitrelle cd16 då VUL visade två ägg, 12mm och 17mm.. hade känningar och stockningar i livmodern samma dag innan jag tog sprutan och känningar 2 följande dagar.. dock undrar jag om man alltid har ägglossning efter ovitrelle?? Har ett barn sedan innan som kom till utan att jag ens visste att jag hade pcos.

  • Enmsik
    ViktoriaLe skrev 2019-02-10 19:25:17 följande:

    Hej! Hoppar inte lite i denna tråd. Jag fick i höstas veta att jag har pcos och har hunnit köra två kurer med letrozol. Första gången enkel dos men fick ingen ägglossning, den här gången har jag kört på dubbel dos och tog ovitrelle cd16 då VUL visade två ägg, 12mm och 17mm.. hade känningar och stockningar i livmodern samma dag innan jag tog sprutan och känningar 2 följande dagar.. dock undrar jag om man alltid har ägglossning efter ovitrelle?? Har ett barn sedan innan som kom till utan att jag ens visste att jag hade pcos.


    Välkommen! Som jag förstår det så är det väldigt hög sannolikhet att man ägglossar efter ovitrelle men det finns ju såklart undantag. Beror kanske lite på dos..? tänker att vissa kanske behöver högre dos för att kunna släppa ägget/äggen. Men jag vet faktiskt inte ärligt talat. Men tror att det ska mycket till att man inte ska lossa av vad jag förstått från min gynläkare. :)
  • Oliwia92
    Mema9 skrev 2019-02-09 21:17:56 följande:

    Dagarna går så långsamt.. vill bara att det ska bli den 14e så spolningen och VUL är överstökat! Så vi kan få försöka igen.


    Förstår precis din känsla...tycker dock det mest påfrestande är väntan mellan ägglossning och mens...känns som en evighet. Man väntar och väntar och sen kommer ändå mensen och man får börja om
Svar på tråden Gravid med Letrozol