• Äldre 21 Sep 13:15
    7175 visningar
    8 svar
    8
    7175

    Oro för provsvar

    Förlorade min dotter för två veckor sen i v 39,

    Vet ej orsak än, de har tagit massa blodprov på mig och jag kan se resultaten på 1177.

    Har lågt värde på blodplättar och vita blodkroppar

    bli orolig att jag ska ha blodcancer men borde de inte höra av sig då!?

    Orolig!!


    Ängeldotter 6/9-18
  • Svar på tråden Oro för provsvar
  • Äldre 21 Sep 14:30
    #1
    Mawie skrev 2018-09-21 13:15:07 följande:

    Förlorade min dotter för två veckor sen i v 39,

    Vet ej orsak än, de har tagit massa blodprov på mig och jag kan se resultaten på 1177.

    Har lågt värde på blodplättar och vita blodkroppar

    bli orolig att jag ska ha blodcancer men borde de inte höra av sig då!?

    Orolig!!


    Känns väldigt långsökt. Det är

    Förmodligen bara ett resultat av graviditet och förlossning.

    Vad ligger dina värden på?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 22 Sep 03:22
    #2
    EpicNurse skrev 2018-09-21 14:30:23 följande:

    Känns väldigt långsökt. Det är

    Förmodligen bara ett resultat av graviditet och förlossning.

    Vad ligger dina värden på?


    B-leukocyter 9,0 x 10*9/L* och B trombocyter 133 x* 9/L*
    Ängeldotter 6/9-18
  • Äldre 22 Sep 09:11
    #3
    Mawie skrev 2018-09-22 03:22:20 följande:

    B-leukocyter 9,0 x 10*9/L* och B trombocyter 133 x* 9/L*


    Trombocyterna är ju bara precis under referensvärdet, väldigt mild trombocytopeni, vilket är ganska vanligt bland gravida. Ca 1/10 får det pga graviditeten eller tex havandeskapsförgiftning.

    Vita ligger marginellt för högt. Men räknas fortfarande som normalt. Det är inget man skulle åtgärda. Det kan vara en liten förkylning eller liknande som orsakar den lilla förhöjningen.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 24 Sep 10:20
    #4
    EpicNurse skrev 2018-09-22 09:11:32 följande:

    Trombocyterna är ju bara precis under referensvärdet, väldigt mild trombocytopeni, vilket är ganska vanligt bland gravida. Ca 1/10 får det pga graviditeten eller tex havandeskapsförgiftning.

    Vita ligger marginellt för högt. Men räknas fortfarande som normalt. Det är inget man skulle åtgärda. Det kan vara en liten förkylning eller liknande som orsakar den lilla förhöjningen.


    Hade tagit prover för hepatos två dagar innan( tisdag )

    Då jag haft extrem klåda över hela kroppen, brännande händer, stickande fötter. De proverna var inget konstigt med

    Gått upp nästan 5 kg de två sista dagarna.

    Hade inget högt blodtryck, urinen var normal.
    Ängeldotter 6/9-18
  • Äldre 2 Oct 20:52
    #5
    Mawie skrev 2018-09-24 10:20:43 följande:
    Hade tagit prover för hepatos två dagar innan( tisdag )

    Då jag haft extrem klåda över hela kroppen, brännande händer, stickande fötter. De proverna var inget konstigt med

    Gått upp nästan 5 kg de två sista dagarna.

    Hade inget högt blodtryck, urinen var normal.

    Hej, har ingen aning om vad dina prover innebär eller om mitt svar kan hjälpa dig men jag skriver ändå. Jag kände igen om på vikt uppgången och klådan. 

    Jag förlorade min son i magen förra året. Har mått extremt dåligt tiden efteråt, man vet inte vad man ska tänka eller känna, eller hur man ska fortsätta livet vidare. Fick ångestattacker varje vecka och det kändes som att jag förlorat mig själv helt och hållet. Efter några månader började jag tappa mycket hår, trodde jag hade hjärnbrist och sökte till VC för provtagning. Det visade sig att jag hade Hypotyreos (underfunktion i sköldkörtel) och mycket stämde med andra konstiga symtom jag haft. Exempelvis klåda, trötthet, viktuppgång, håravfall, ångest och ångestattcker. Detta är tydligen väldigt vanligt, men också vanligt efter ett trauman och graviditeter. 
    Efter 1 vecka med Levaxin, märkte jag stor skillnad och efter 8 veckor är jag "som mig själv igen" och lever mer "normalt" med sorgen. 

    Om detta inte hjälper mig så kanske det hjälper någon annan som läser!
    Ha det gott :)

  • Äldre 2 Oct 20:54
    #6
    olssonnn skrev 2018-10-02 20:52:46 följande:

    Hej, har ingen aning om vad dina prover innebär eller om mitt svar kan hjälpa dig men jag skriver ändå. Jag kände igen om på vikt uppgången och klådan. 

    Jag förlorade min son i magen förra året. Har mått extremt dåligt tiden efteråt, man vet inte vad man ska tänka eller känna, eller hur man ska fortsätta livet vidare. Fick ångestattacker varje vecka och det kändes som att jag förlorat mig själv helt och hållet. Efter några månader började jag tappa mycket hår, trodde jag hade hjärnbrist och sökte till VC för provtagning. Det visade sig att jag hade Hypotyreos (underfunktion i sköldkörtel) och mycket stämde med andra konstiga symtom jag haft. Exempelvis klåda, trötthet, viktuppgång, håravfall, ångest och ångestattcker. Detta är tydligen väldigt vanligt, men också vanligt efter ett trauman och graviditeter. 
    Efter 1 vecka med Levaxin, märkte jag stor skillnad och efter 8 veckor är jag "som mig själv igen" och lever mer "normalt" med sorgen. 

    Om detta inte hjälper mig så kanske det hjälper någon annan som läser!
    Ha det gott :)


    Om detta inte hjälper dig* så kanske det hjälper någon annan som läser!
    Ha det gott :)
  • Äldre 9 Oct 19:15
    #7
    EpicNurse skrev 2018-09-22 09:11:32 följande:

    Trombocyterna är ju bara precis under referensvärdet, väldigt mild trombocytopeni, vilket är ganska vanligt bland gravida. Ca 1/10 får det pga graviditeten eller tex havandeskapsförgiftning.

    Vita ligger marginellt för högt. Men räknas fortfarande som normalt. Det är inget man skulle åtgärda. Det kan vara en liten förkylning eller liknande som orsakar den lilla förhöjningen.


    Fick provsvar på blodprov från hjärtat på våran bebis,där man hittat någon bakterie som heter corynebacteriun coyleae, vet inte vad det är!?

    Inget konstigt med moderkakan eller navelsträngen, inga kromosomfel.
    Ängeldotter 6/9-18
  • Äldre 11 Oct 09:29
    #8
    Mawie skrev 2018-10-09 19:15:52 följande:

    Fick provsvar på blodprov från hjärtat på våran bebis,där man hittat någon bakterie som heter corynebacteriun coyleae, vet inte vad det är!?

    Inget konstigt med moderkakan eller navelsträngen, inga kromosomfel.


    Testa att googla på bakteriens namn, och fråga gärna er läkare också.
Svar på tråden Oro för provsvar