• Äldre 25 Sep 20:36
    25868 visningar
    57 svar
    -1 +1
    57
    25868

    Ni som beviljats KS pga övergrepp- vad svarar ni när någon frågar?

    Som rubriken lyder... Jag undrar vad ni som beviljats kejsarsnitt pga övergrepp svarar när andra frågar varför man ska föda med snitt?

    Jag tycker folk kan vara så obetänksamma, och inte förstå hur illa det kan vara att fråga. När jag pratar med andra om förlossning, och jag säger att det blev planerat snitt med första, och samma gäller nu, får jag i 99% frågan om varför. Ibland blir jag så irriterad, att jag spänner ögonen i personen, och svarar att det är för jag blivit våldtagen, så jag får se när hen blir obekväm... Men jag är så trött på att gravid innebär att jag "måste" prata om att jag utsatta för övergrepp, att jag "måste" förklara mig.

    Hur gör ni andra? Säger ni som det är, eller hittar ni på något annat svar? Och svarar ni olika beroende på vem som frågar; ex en närstående/en ytligt bekant/en kollega?

  • Svar på tråden Ni som beviljats KS pga övergrepp- vad svarar ni när någon frågar?
  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 25 Sep 21:12
    #1

    Varför skulle man behöva förklara sig alls, är min spontana reaktion (jag har inte varit med om samma sak dock)? Det måste väl räcka med att säga att det är privat, eller att det inte är något man vill prata om?

  • Äldre 27 Sep 12:47
    #2
    -1

    Beror väl på vem som frågar. Men hade jag varit utsatt för ett övergrepp skulle jag nog inte berättat det.

    Men vad har vaginal födsel med en våldtäkt att göra? Förstår inte riktigt varför det skulle vara andledningen till KS.. ska själv göra KS men pga rädsla att spricka..

  • Anonym (Mim)
    Äldre 24 Oct 10:51
    #3
    +1

    Folk är så himla okänsliga! Du behöver inte svara på frågorna, jag sa ofta att det är det som bedömts som bäst för mig och min bebis. För det var det ju, även om inte på det sätt folk tänker mest. Hoppas allt gått bra, om din bebis är här nu?

  • Äldre 24 Oct 12:34
    #4
    -1

    Fast folk är inte obetänksamma. Man kan inte ta hänsyn till alla möjliga och omöjliga omständigheter som kan leda till saker innan man frågar, isf. skulle vi aldrig prata om något för alla ämnen är säkert känsliga för någon. Så istället får den som inte vill prata om det säga det, säga att det är privat eller liknande.

    Förövrigt undrar jag också som Deeeli­cious, vad har kejsarsnitt med våldtäkt att göra?

  • Äldre 24 Oct 20:53
    #5
    +3
    Bjoer skrev 2018-10-24 12:34:20 följande:

    Fast folk är inte obetänksamma. Man kan inte ta hänsyn till alla möjliga och omöjliga omständigheter som kan leda till saker innan man frågar, isf. skulle vi aldrig prata om något för alla ämnen är säkert känsliga för någon. Så istället får den som inte vill prata om det säga det, säga att det är privat eller liknande.

    Förövrigt undrar jag också som Deeeli­cious, vad har kejsarsnitt med våldtäkt att göra?


    Det är inte ovanligt att kvinnor som varit med om övergrepp önskar planerat KS. Tycker vi respekterar att TS väljer bort vaginal förlossning och inte ber henne återuppleva sitt trauma. Är ni nyfikna så kan ni googla.
  • Anonym (Hitta på)
    Äldre 24 Oct 21:50
    #6

    Säg bara att barnet ligger i säte eller liknande

  • Anonym (Mim)
    Äldre 25 Oct 06:46
    #7
    +3
    Bjoer skrev 2018-10-24 12:34:20 följande:

    Fast folk är inte obetänksamma. Man kan inte ta hänsyn till alla möjliga och omöjliga omständigheter som kan leda till saker innan man frågar, isf. skulle vi aldrig prata om något för alla ämnen är säkert känsliga för någon. Så istället får den som inte vill prata om det säga det, säga att det är privat eller liknande.

    Förövrigt undrar jag också som Deeeli­cious, vad har kejsarsnitt med våldtäkt att göra?


    Däremot man man tänka på hur man formulerar sig, man kan ställa frågor utan att vara påträngande. Dessutom är vissa ämnen känsligare än andra, förlossningssätt är ett sådant ämne och jag tycker att det ligger på en själv att ha någon slags känsla för vad som kräver lite försiktigare frågor. Andra ska väl inte behöva lida för att vissa har samma taktkänsla som en bulldozer.
  • Äldre 6 Nov 22:56
    #8
    +2

    Jag svarar att det är pga humanitära skäl och om folk inte fattar, primär förlossningsrädsla. Mer än så behöver folk inte veta anser jag.

  • Wed 12 Jun 2019 22:00
    #9
    Anonym (Mim) skrev 2018-10-24 10:51:49 följande:

    Folk är så himla okänsliga! Du behöver inte svara på frågorna, jag sa ofta att det är det som bedömts som bäst för mig och min bebis. För det var det ju, även om inte på det sätt folk tänker mest. Hoppas allt gått bra, om din bebis är här nu?


    Kom på att jag aldrig svarade på din kommentar, fast jag hade tänkt det. Tack för ditt svar!

    De senaste gångerna någon frågade, innan förlossningen, svarade jag att jag fick det för jag ville det. Ena gången fanns det barn som satt precis bredvid och lyssnade, och de två andra gångerna var jag bara så trött på att folk ska lägga sig i.

    Det gick bra, och bebisen är 4 månader nu :)
  • Wed 12 Jun 2019 22:06
    #10
    Anonym (Varför?) skrev 2018-09-25 21:12:48 följande:

    Varför skulle man behöva förklara sig alls, är min spontana reaktion (jag har inte varit med om samma sak dock)? Det måste väl räcka med att säga att det är privat, eller att det inte är något man vill prata om?


    Man borde inte behöva förklara sig, jag håller med om det. Vet inte om du är/varit gravid? Men min erfarenhet är att förlossning är något som kommer på tal, oftare och oftare ju längre graviditeten går, och speciellt med andra barnet. Exempelvis frågar många om jag gick över tiden länge med första. Och om jag då sagt att jag inte gick över tiden, för hon kom några dagar innan, med kejsarsnitt, frågar folk (nästan) alltid direkt varför det blev ks. Och då är jag sån som inte vill att det ska bli "dålig stämning" så jag har haft svårt att veta hur jag ska svara på det utan att bara säga att det är privat.
Svar på tråden Ni som beviljats KS pga övergrepp- vad svarar ni när någon frågar?