• Anonym (Das Secret­)
    Äldre 2 Oct 14:04
    7688 visningar
    56 svar
    56
    7688

    Hemligheten till ett långvarigt förhållande - FLYTTA ALDRIG IHOP! NEVER!!!!!!!

     Det jag kommer skriva är inget nytt, bara en fundering. 

    Jag har märkt att hemligheten till ett långvarigt och bestående förhållande är att aldrig bli sambos, utan att vara skrivna på olika adresser. För när man bor tillsammans så vet ni alla hur det blir, bråk om det ena och det andra. Tjafs om vardagssysslor och alldeles för mycket tid TILLSAMMANS. När vi bor tillsammans så är med med varandra allt för mycket tid, och detta leder till slitningar. Jag har tidigare varit just sambo, vid två olika tillfällen, och det längsta varade inte mer än 3 år. Efter sista gången beslöt jag mig för att strunta i att flytta ihop, vi kom överens om att  vi ska bo på olika adresser och ses på våra egna villkor. Idag har vi varit tillsammans i 11 år, och vårt förhållande är lika levande idag som första året. Vi ses när det passar oss, vi sover över hos varandra när det passar oss, men vi bor inte tillsammans. Den längsta tiden vi har vistats under samma tak är 2 veckor på en charterresa. Jag som man har istället valt att investera mina pengar i en relativt nybyggd bostadsrätt(2 rum), där bor jag SJÄLV. Ingen säger till mig vad jag ska göra eller bör göra när jag kommer hem efter jobbet, och det är hemligheten till att förhållandet ska fungera. 

    Hur ser du på det här med att bo själv VS sambo? Hur påverkar det ditt förhållande? Vad tycker du är bäst?

     

  • Svar på tråden Hemligheten till ett långvarigt förhållande - FLYTTA ALDRIG IHOP! NEVER!!!!!!!
  • Äldre 2 Oct 14:06
    #1

    Men Tack för att du berättar det NU och inte för 10 år sedan!! 

  • Anonym (A)
    Äldre 2 Oct 14:39
    #2

    Nej du. Jag kan inte tänka mig ett liv som särbo så den relationen hade inte blivit långvarig heller. Det kanske funkar för dig och vissa andra men inte för alla.

  • Anonym (Tjej2­0år)
    Äldre 2 Oct 14:43
    #3

    Skulle aldrig få tanken att vara särbo!

    Jag bodde två år med mitt ex (17-19 år), och det var det 2 bästa åren i mitt liv. Innan inflytten bodde vi båda hos föräldrarna 2,5 mil ifrån varandra och kunde bara ses då och då.

    Nu (snart 2 år senare) planerar jag min inflytt till ett annat land för att bli sambo med min pojkvän.

  • Anonym­1891
    Äldre 2 Oct 14:51
    #4

    Skulle aldrig kunna tänka mig att inte bo tillsammans med min sambo, vi har nu varit tillsammans i snart 15 år, bott tillsammans i 11 år och vi har det bättre än nånsin.

    Vi ska gifta oss snart och väntar vårat första barn.

  • sextio­talist
    Äldre 2 Oct 15:00
    #5
    Anonym (Das Secret) skrev 2018-10-02 14:04:00 följande:

     Det jag kommer skriva är inget nytt, bara en fundering. 

    Jag har märkt att hemligheten till ett långvarigt och bestående förhållande är att aldrig bli sambos, utan att vara skrivna på olika adresser. För när man bor tillsammans så vet ni alla hur det blir, bråk om det ena och det andra. Tjafs om vardagssysslor och alldeles för mycket tid TILLSAMMANS. När vi bor tillsammans så är med med varandra allt för mycket tid, och detta leder till slitningar. Jag har tidigare varit just sambo, vid två olika tillfällen, och det längsta varade inte mer än 3 år. Efter sista gången beslöt jag mig för att strunta i att flytta ihop, vi kom överens om att  vi ska bo på olika adresser och ses på våra egna villkor. Idag har vi varit tillsammans i 11 år, och vårt förhållande är lika levande idag som första året. Vi ses när det passar oss, vi sover över hos varandra när det passar oss, men vi bor inte tillsammans. Den längsta tiden vi har vistats under samma tak är 2 veckor på en charterresa. Jag som man har istället valt att investera mina pengar i en relativt nybyggd bostadsrätt(2 rum), där bor jag SJÄLV. Ingen säger till mig vad jag ska göra eller bör göra när jag kommer hem efter jobbet, och det är hemligheten till att förhållandet ska fungera. 

    Hur ser du på det här med att bo själv VS sambo? Hur påverkar det ditt förhållande? Vad tycker du är bäst?

     


    Med rätt person så ser jag inga problem, sambon och jag har snart 25 år tillsammans och älskar varandra fortfarande.
    Men alla passar inte att leva ihop och skulle nog förbli särbos
  • Äldre 2 Oct 15:12
    #6

    Har man inte barn ihop kanske men det blir liksom ohållbart om man tänker skaffa barn... ska bebisen bo vv från början liksom?

  • Anonym (ruppe­)
    Äldre 2 Oct 15:18
    #7

    Nja.. hemligheten är väl att flytta ihop med rätt person och hiuttar man rätt person så ha rman inga problem med att bo ihop.

    Sen är alla olika, vissa värderar att få mycket egentid och om man då träffar någonb som tänker likadant skitbra, men om det sen är tvåhemmaråttor som bor ihop och det fungerar så lika bra det.

    med andra ord allt är individuellt

  • Anonym (Das Secret­) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 15:30
    #8
    Meriall skrev 2018-10-02 15:12:05 följande:

    Har man inte barn ihop kanske men det blir liksom ohållbart om man tänker skaffa barn... ska bebisen bo vv från början liksom?


    Vill inte ha barn, aldrig någonsin. Tar inte i barn med tång! 
    Jag respekterar att andra vill och skaffar barn, men jag själv anser att det är bland det mest överskattade och onödiga man kan komma på. Tycker ett barn kräver alldeles för mycket tid och pengar, investerar hellre tiden och pengarna i min egen lycka. Med all respekt för er som är glada i barn.   
  • Anonym (Das Secret­) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 15:31
    #9
    Anonym (Tjej20år) skrev 2018-10-02 14:43:39 följande:

    Skulle aldrig få tanken att vara särbo!

    Jag bodde två år med mitt ex (17-19 år), och det var det 2 bästa åren i mitt liv. Innan inflytten bodde vi båda hos föräldrarna 2,5 mil ifrån varandra och kunde bara ses då och då.

    Nu (snart 2 år senare) planerar jag min inflytt till ett annat land för att bli sambo med min pojkvän.


    Spännande. Vilket land rör det sig om? Stad?
  • Anonym (Das Secret­) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 15:35
    #10
    Anonym1891 skrev 2018-10-02 14:51:38 följande:

    Skulle aldrig kunna tänka mig att inte bo tillsammans med min sambo, vi har nu varit tillsammans i snart 15 år, bott tillsammans i 11 år och vi har det bättre än nånsin.

    Vi ska gifta oss snart och väntar vårat första barn.


    11 år under samma tak? Det är fan inte dåligt pinkat.. Sällan jag personligen hört någon född från 70-talet och framåt som lyckats att bo ihop så länge. 

    Men det är bebisen som blir den största pärsen, utmaningen. Det är när barn kommer in i bilden som det brukar spricka och skära sig. Glöm inte detTungan ute  
Svar på tråden Hemligheten till ett långvarigt förhållande - FLYTTA ALDRIG IHOP! NEVER!!!!!!!