• Anonym (Oveta­nde)
    Äldre 5 Oct 21:00
    1559 visningar
    4 svar
    4
    1559

    Hur vet jag när mensen kommit?

    Jag gjorde en medicinsk abort i lördags. Känner mig ganska säker på att allt som ska komma ut, kom ut. Blödde mycket de första dagarna men det avtog för två dagar sedan då jag inte blödit alls. Nu ikväll började jag blöda igen.

    Läser i andra trådar att deras mens kom tillbaka efter två veckor, efter fyra, efter sju... men hur vet man när abortblödningen är klar och det är faktisk mens som kommer?

  • Svar på tråden Hur vet jag när mensen kommit?
  • Äldre 5 Oct 21:52
    #1

    Man kan få ägglossning tidigast 10 dagar efter aborten. Och sen 2 veckor efter det kommer ju mensen.

    Så en blödning som kommer tidigare än så är inte mens. Det är dock vanligt att man blöder till lite mer igen efter 1-2 veckor, men det är inte mens.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Oveta­nde) Trådstartaren
    Äldre 5 Oct 21:56
    #2
    EpicNurse skrev 2018-10-05 21:52:10 följande:

    Man kan få ägglossning tidigast 10 dagar efter aborten. Och sen 2 veckor efter det kommer ju mensen.

    Så en blödning som kommer tidigare än så är inte mens. Det är dock vanligt att man blöder till lite mer igen efter 1-2 veckor, men det är inte mens.


    Tack!! Det här har jag misslyckats med att läsa mig till. Tack snälla!
  • Äldre 5 Oct 22:18
    #3
    Anonym (Ovetande) skrev 2018-10-05 21:56:13 följande:

    Tack!! Det här har jag misslyckats med att läsa mig till. Tack snälla!


    Tror de flesta abortmottagningar har bristfällig information tyvärr...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (A)
    Äldre 6 Oct 13:26
    #4
    EpicNurse skrev 2018-10-05 21:52:10 följande:
    Man kan få ägglossning tidigast 10 dagar efter aborten. Och sen 2 veckor efter det kommer ju mensen.

    Så en blödning som kommer tidigare än så är inte mens. Det är dock vanligt att man blöder till lite mer igen efter 1-2 veckor, men det är inte mens.
    Håller med
Svar på tråden Hur vet jag när mensen kommit?