• littlemissE

    Pcos men regelbunden mens?

    Hej. När jag för ca 2.5 år sen försökt bli med barn i ca 2 år och inte lyckades gick jag och sambon igenom en utredning. Det visade på äggstockar av PCO typ men normala hormonvärden. Vi lyckades bli spontant gravid under utredningens gång och fick en fantastiskt liten tjej.

    Nu till min fråga. Vi försöker nu att skaffa barn igen och jag misstänker att jag har fått hormonproblem (övervikt runt magen och mycket hårväxt) kan man utveckla PCOS? Trotts att man innan inte fått den diagnosen innan? Jag har regelbunden mens på cyklar mellan 27-32 dagar. Om jag nu skulle ha pcos, är det svårare att bli gravid trotts regelbunden mens?

    Ett långt och rörigt inlägg men hoppas att ni kloka människor har någon info att ge :) (p.s ska kontakta gynekolog smartast men hoppas på att någon i liknande sits kan ha lite svår tills dess.)

  • Svar på tråden Pcos men regelbunden mens?
  • Sallyjkpg

    Jag hade inte pcos tidigare va jag vet iallafall, ( har blivit gravid när jag var yngre) men fick reda på det när jag verkligen försökte bli gravid. Hade alltid mens med hyfsat regelbunden cykel, trots min pcos. Behövde hjälp för att bli gravid, lyckades på 2 försöker med tabletter :) Trots jag hade mens så hade jag ingen ordentlig ägglossning

  • littlemissE

    Tack för ditt svar! :) är båda dina äggstockar av pco typ? :) när jag va utredningen sa hon att jag hade en äggstock av pco typ och en "normal". Kan sådant spela roll tro?

  • mrsWikman

    Jag fick min diagnos när jag och exet försökte för 10 år sedan, hade inga symptom mer än att det inte gick att bli gravid. Då var jag 23 år och hade BMI 26 så var bara lite överviktig. 

    Allt blev mycket värre efter beskedet. Jag och exet gjorde slut, jag blev deprimerad och "åt mina känslor"
    Gick upp MYCKET i vikt och det gjorde att PCOS blev ännu värre. Fick skägg, bukfetma, tunt hår och oregelbunden mens.
    Så ja, PCOS blir värre om man inte håller ner vikten. 
    Jag fick senare förklarat för mig att PCOS är som en sorts allergi mot socker (och övervikt)
    Bästa rådet till dig är att börja äta strikt LCHF och få kontroll över vikten. Har du tur så kan symptomen lindras. 

    Jag har ätit LCHF snart ett år nu och gått ner 15kg. Redan efter typ en månad blev mensen regelbunden men min gyn säger att bara för att man får mens så betyder ju inte det att man har ägglossat. 
    Prata med din gyn om era chanser och vad ni kan göra. 

    Lycka till!


    littlemissE skrev 2018-10-14 23:18:59 följande:

    Hej. När jag för ca 2.5 år sen försökt bli med barn i ca 2 år och inte lyckades gick jag och sambon igenom en utredning. Det visade på äggstockar av PCO typ men normala hormonvärden. Vi lyckades bli spontant gravid under utredningens gång och fick en fantastiskt liten tjej.

    Nu till min fråga. Vi försöker nu att skaffa barn igen och jag misstänker att jag har fått hormonproblem (övervikt runt magen och mycket hårväxt) kan man utveckla PCOS? Trotts att man innan inte fått den diagnosen innan? Jag har regelbunden mens på cyklar mellan 27-32 dagar. Om jag nu skulle ha pcos, är det svårare att bli gravid trotts regelbunden mens?

    Ett långt och rörigt inlägg men hoppas att ni kloka människor har någon info att ge :) (p.s ska kontakta gynekolog smartast men hoppas på att någon i liknande sits kan ha lite svår tills dess.)


Svar på tråden Pcos men regelbunden mens?