• Äldre 16 Oct 21:23
    5772 visningar
    64 svar
    64
    5772

    Vad ska vi göra med alla ensamma män?

    Svenska kvinnor har det bra ? och får det allt bättre. Den stora jämställdhetsfrågan kommer snart att bli: vad gör vi av männen som blir över?


    Sverige är på det stora hela ett jämställt land. Det blir slutsatsen när man läser Statistiska Centralbyrån genomgång av jämställdheten i Sverige: ?På tal om kvinnor och män 2018?. Visst finns det skillnader mellan könen, men det långt ifrån alltid till kvinnors nackdel.

    Flickorna har bättre betyg än pojkarna ? och skillnaden ökar.

    De väljer i högre grad högskoleförberedande gymnasieprogram och de går också i högre grad vidare till högre studier. Av alla som examinerades förra året var hela 64 procent kvinnor.

    Tvärtemot vad många tror har kvinnorna gjort intåg även på de naturvetenskapliga utbildningarna ? i dag räknas både data- och matematikinriktningarna som jämställda. Manlighetens sista bastion på högskolan (förutom professorstjänsterna?) är teknikprogrammen. Där är skillnaden fortfarande 35-65 till männens fördel. Men den minskar.

    Löneskillnader finns fortfarande ? och kvinnor tar ut 72 procent av föräldrapenningdagarna, 62 procent av vab-dagarna och jobbar oftare deltid. 

    Både när det gäller löner och föräldraskap går det dock ? långsamt ? åt ett mer jämställt håll. Numer jobbar en majoritet kvinnor i privat sektor, vilket borde leda till att kvinnors inkomster ökar. Män ökar sitt uttag av föräldradagar med någon procent per år, och sannolikt betyder den tredje pappa-månaden som infördes 2016 att trenden fortsätter.

    Mansöverskott betyder ökad ensamhet

    För svenska kvinnor ser läget ljust ut. För männen är det inte lika roligt. I statistikens staplar syns att fler män än kvinnor lever ensamma, har låg utbildningsnivå och dör av alkoholrelaterade skador och självmord. Sedan 2015 har Sverige dessutom ett mansöverskott, så räkna med ännu fler ensamma män framöver.

    En förklaring till mäns ensamhet kan vara att de inte pluggade vidare. Man brukar säga att kvinnor gifter upp sig och män gifter ner sig, eftersom det är ovanligt att kvinnor gifter sig med män som har lägre lön och utbildning än de själva. Enligt en SNS-studie från 2016 kan det finnas fler skäl till det än de ekonomiska: högutbildade män utför betydligt mycket mer hemarbete som lågutbildade. Jämställda män är mer intressanta på giftesmarknaden.

    Det är strålande att det går bra för svenska kvinnor. Men det är ett problem att svenska män inte förmår hålla jämna steg. Pojkarnas skolmisslyckanden kan leda till stora samhällsproblem framöver.

    I Almedalsprogrammet finns över 220 programpunkter om jämställdhet, men bara en handfull fokuserar på pojkar och män. Och då nästan uteslutande i rollen som förtryckare och förövare.

    En viktig fråga för jämställdhetsivrare borde vara: Hur gör vi för att inte få en stor grupp män som saknar såväl utbildning och familj som framtidsutsikter?


    www.expressen.se/ledare/-de-sloa-snubbarna-ar-ett-samhallsproblem/

  • Svar på tråden Vad ska vi göra med alla ensamma män?
  • Äldre 16 Oct 22:34
    #11

    Ja det är en svår fråga. Det är inte bra för samhället att vi får så många män i utanförskap.

    Vi ser ju hur de bränner bilar och ställer till annat jäkelskap. Det är stor risk också att de söker sig till extrempartier eller gäng.

    Skolan är inte anpassad till killar, jag tror man måste ändra undervisningen så den passar killar bättre.

  • Äldre 16 Oct 22:42
    #12
    +1
    Sandraberg skrev 2018-10-16 22:24:29 följande:
    Har du någon källa på detta?
    Sorry, uttrycket han använder är "enforced monogamy". Jag tror att han använde det uttrycket i debatten med Dillahunty sist jag hörde det så att säga direkt, men Hugo and Jake har pratat om det (och visat källa/or) i sin breakdown av 12 rules for life.

    Men...... idk....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 17 Oct 10:00
    #13
    +2

    Jag tycker att vi ändrar lite lagar i Sverige så att kvinnor kan få gifta sig med flera män samtidigt!
    Så att det blir enklare med arv osv.

    Som jag har förstått det så är det oftast män som struntar i halva ansvaret för hem och barn så om kvinnorna kunde förse sig med flera män så skulle de få mer avlastning i hemmen och sjukskrivningarna pga psykisk ohälsa och belastningsskador bland kvinnor skulle minska.
    En vinst för samhället på alla plan!

    Jag kan ex förbarma mig över minst 3 karlar till. Fast skulle de vara som maken är så behöver jag väl minst 10 för att något ska bli gjort hemma


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ullizz­z
    Äldre 17 Oct 10:22
    #14
    Mandel skrev 2018-10-17 10:00:24 följande:

    Jag tycker att vi ändrar lite lagar i Sverige så att kvinnor kan få gifta sig med flera män samtidigt!
    Så att det blir enklare med arv osv.

    Som jag har förstått det så är det oftast män som struntar i halva ansvaret för hem och barn så om kvinnorna kunde förse sig med flera män så skulle de få mer avlastning i hemmen och sjukskrivningarna pga psykisk ohälsa och belastningsskador bland kvinnor skulle minska.
    En vinst för samhället på alla plan!

    Jag kan ex förbarma mig över minst 3 karlar till. Fast skulle de vara som maken är så behöver jag väl minst 10 för att något ska bli gjort hemma


    Valde du honom eller blev du bortgift?
  • Äldre 17 Oct 10:34
    #15
    Ullizzz skrev 2018-10-17 10:22:16 följande:
    Valde du honom eller blev du bortgift?
    Bortgift!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ullizz­z
    Äldre 17 Oct 10:39
    #16
    Mandel skrev 2018-10-17 10:34:58 följande:
    Bortgift!
    Gissade det eftersom ingen vettig kvinna väljer en så oduglig man själv.
  • Ullizz­z
    Äldre 17 Oct 18:02
    #17
    Aniiee skrev 2018-10-16 22:42:13 följande:
    Sorry, uttrycket han använder är "enforced monogamy". Jag tror att han använde det uttrycket i debatten med Dillahunty sist jag hörde det så att säga direkt, men Hugo and Jake har pratat om det (och visat källa/or) i sin breakdown av 12 rules for life.

    Men...... idk....
    Jordan P är en hjälte :) 
  • elyse
    Äldre 17 Oct 18:20
    #18

    Det är inte så att de här problemen delvis är importerade, dvs att det handlar om pojkar och män från andra kulturer? Vi har haft en hög invandring i några decennier - det är klart att det även visar sig i sådana här frågor.

    Man har inte blivit uppfostrat "jämställt" just för att ingen kunde föreställa sig att familjen skulle fly/flytta till Sverige. Jag möter många kvinnor som känner sig ensamma och tycker att det är svårt att bolla allt med familjen och barnen för de är uppfostrade att tro att alla kvinnor i familjen hjälps åt. Sedan kommer den lilla kärnfamiljen ensamma hit och blir väldigt ensamma...

  • Kantar­ellTra­tten
    Äldre 17 Oct 19:13
    #19
    elyse skrev 2018-10-17 18:20:26 följande:

    Det är inte så att de här problemen delvis är importerade, dvs att det handlar om pojkar och män från andra kulturer? Vi har haft en hög invandring i några decennier - det är klart att det även visar sig i sådana här frågor.

    Man har inte blivit uppfostrat "jämställt" just för att ingen kunde föreställa sig att familjen skulle fly/flytta till Sverige. Jag möter många kvinnor som känner sig ensamma och tycker att det är svårt att bolla allt med familjen och barnen för de är uppfostrade att tro att alla kvinnor i familjen hjälps åt. Sedan kommer den lilla kärnfamiljen ensamma hit och blir väldigt ensamma...


    ??? Hur relaterar ditt inlägg till TS?
  • Äldre 17 Oct 19:18
    #20
    +1
    Ullizzz skrev 2018-10-17 18:02:52 följande:
    Jordan P är en hjälte :) 
    Mmm... om man inte kan tänka längre än näsan räcker.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Vad ska vi göra med alla ensamma män?