• Äldre 18 Oct 09:38
    92752 visningar
    3835 svar
    3835
    92752

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Äldre 18 Oct 10:12
    #1

    Ja, jag vill vara med ???? Vi ska på läkar- och kuratorskontakt inför äd i Sverige. Är det någon annan som varit med om det? Vad frågar läkaren och vad frågar kuratorn? Hur lång tid fick ni vänta sen till återförandet?

  • Äldre 18 Oct 10:13
    #2
    Myran1979 skrev 2018-10-18 10:12:15 följande:

    Ja, jag vill vara med ???? Vi ska på läkar- och kuratorskontakt inför äd i Sverige. Är det någon annan som varit med om det? Vad frågar läkaren och vad frågar kuratorn? Hur lång tid fick ni vänta sen till återförandet?


    Emojis på mobil verkar bli frågetecken, liksom utropstecken men nåja.
  • Äldre 18 Oct 10:22
    #3

    Välkommen hit till tråden Myran !

    Spännande att ni är på gång med ÄD. Går ni i Umeå?

  • Äldre 18 Oct 10:30
    #4

    Jag är färdig med vår långa resa till barn via 8 ED, men känner ju igen dig så väl från andra trådar så jag var bara tvungen gå in här och skriva ett stort lycka till!

  • Äldre 18 Oct 10:51
    #5
    Jag är bara jag skrev 2018-10-18 10:30:28 följande:

    Jag är färdig med vår långa resa till barn via 8 ED, men känner ju igen dig så väl från andra trådar så jag var bara tvungen gå in här och skriva ett stort lycka till!


    Tack så mycket ! Och grattis till dina 2 ED söner, jag förstår att det måste vara så skönt att äntligen komma i mål. Vår resa håller fortfarande på efter hållplatser i Sverige, Aten, Riga och London. Men jag hoppas vi också kan få komma i mål 2019.
  • Äldre 18 Oct 10:55
    #6
    UndrandeSökare skrev 2018-10-18 10:51:28 följande:
    Tack så mycket ! Och grattis till dina 2 ED söner, jag förstår att det måste vara så skönt att äntligen komma i mål. Vår resa håller fortfarande på efter hållplatser i Sverige, Aten, Riga och London. Men jag hoppas vi också kan få komma i mål 2019.
    Tack! Man får kraft nånstans ifrån när man kämpar och det är värt det sen. Jag tror absolut ni kommer lyckas nu!  Kommer följa dig och peppa när jag kan- om jag får?
  • Äldre 18 Oct 11:20
    #7
    Jag är bara jag skrev 2018-10-18 10:55:08 följande:

    Tack! Man får kraft nånstans ifrån när man kämpar och det är värt det sen. Jag tror absolut ni kommer lyckas nu!  Kommer följa dig och peppa när jag kan- om jag får?


    Lyckades du i Sverige eller utomlands? Om fallet är det sistnämnda, har du något att rekommendera?

    Till undrandesökare, även om vi bor i ett avlångt land så vill jag inte uppge vart vi går. Världen är så liten...
  • Äldre 18 Oct 11:46
    #8
    Jag är bara jag skrev 2018-10-18 10:55:08 följande:

    Tack! Man får kraft nånstans ifrån när man kämpar och det är värt det sen. Jag tror absolut ni kommer lyckas nu!  Kommer följa dig och peppa när jag kan- om jag får?


    Javisst, du får gärna hänga med här och peppa oss alla !
  • Äldre 18 Oct 22:35
    #9
    Myran1979 skrev 2018-10-18 11:20:20 följande:
    Lyckades du i Sverige eller utomlands? Om fallet är det sistnämnda, har du något att rekommendera?

    Till undrandesökare, även om vi bor i ett avlångt land så vill jag inte uppge vart vi går. Världen är så liten...
    På tok för gammal för ÄD i Sverige så vi gjorde alla i Tjeckien. På Unica i Brno. De var lyhörda, svarade snabbt, hjälpte till på alla sätt och vis de bara kunde. Billiga, men kvalitativa.
  • Äldre 19 Oct 04:55
    #10
    Jag är bara jag skrev 2018-10-18 22:35:39 följande:

    På tok för gammal för ÄD i Sverige så vi gjorde alla i Tjeckien. På Unica i Brno. De var lyhörda, svarade snabbt, hjälpte till på alla sätt och vis de bara kunde. Billiga, men kvalitativa.


    På tok för gammal? Hur gammal är man då ? Själv fyller jag 40 snart och då stängs dörrarna för oss med här. Tog ett 6 dagars tidigt test jyst, utföll negativt. Usch vad jag är less!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019