• Anonym (B-kort)

    Vad gäller i den här trafiksituationen?

    Ponera nu att en bil (Bil A) kör allra längst till höger på en väg med 4 filer.
    Som vanligt är det absolut ingen annan som kör i den filen, så det är helt fritt. Bil A kör i 80, vilket också är hastighetsbegränsningen.
    I filen bredvid blir stannar det till lite, så bilarnas hastighet där sänks till dryga 70. Vi kan säga att det blir någon sorts köbildning där typ.
    Detta gör ju att Bil A börjar göra en långsam omkörning och just precis när Bil A ligger i höjd i döda vinkeln på Bil B (som är den första bilen som Bil A är på väg att köra om) så tar Bil B och snabbt byter fil till Bil A's fil, utan att blinka, och gasar iväg och kör om alla andra bilar som ligger till vänter.

    Vems fel hade det varit om Bil A och Bil B hade krockat?
    Vem hade då gjort mest fel?

  • Svar på tråden Vad gäller i den här trafiksituationen?
  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 11:51:08 följande:

    Det mest sannolika scenariot är att båda kommer anses lika vållande (en kollega var med om något liknande och där ansågs båda vara vållande).


    Så båda har lika mycket fel? Ingen mer än den andre? Inte Bil A som gör omkörningen från börjar och är initierande i situationen? Och inte Bil B som byter fil med intention att köra om alla bilar som låg framför? Eller inte ser till att det är fritt innan filbytet sker?
  • sextiotalist
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 12:19:32 följande:
    Så båda har lika mycket fel? Ingen mer än den andre? Inte Bil A som gör omkörningen från börjar och är initierande i situationen? Och inte Bil B som byter fil med intention att köra om alla bilar som låg framför? Eller inte ser till att det är fritt innan filbytet sker?
    Det är väl snarare så att det är en svårbedömd situation. Jag tycker att B gjorde fel, men det hänger på bevisbördan.
  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 11:51:08 följande:

    Det mest sannolika scenariot är att båda kommer anses lika vållande (en kollega var med om något liknande och där ansågs båda vara vållande).


    Det tror jag med
  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 12:22:07 följande:
    Det är väl snarare så att det är en svårbedömd situation. Jag tycker att B gjorde fel, men det hänger på bevisbördan.
    Bevisbördan? Som i hur bilarna blir krockade då?

    Det är ju en svårbedömd situation eftersom båda faktiskt gör fel i den här situationen. Men du tycker också att det bara är B som gjort fel?
  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 12:22:07 följande:
    Det är väl snarare så att det är en svårbedömd situation. Jag tycker att B gjorde fel, men det hänger på bevisbördan.
    Bevisbördan? Som i hur bilarna blir krockade då?

    Det är ju en svårbedömd situation eftersom båda faktiskt gör fel i den här situationen. Men du tycker också att det bara är B som gjort fel?
  • sextiotalist
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 12:25:56 följande:
    Bevisbördan? Som i hur bilarna blir krockade då?

    Det är ju en svårbedömd situation eftersom båda faktiskt gör fel i den här situationen. Men du tycker också att det bara är B som gjort fel?
    Vittnesuppgifter, skador etc.
    Ja, jag anser om man kör om så ska man visa tecken och förvissa sig om att det är fritt bakom och än mindre köra om på vänster sida.

    Men, nu hände inget, så släpp det.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2018-10-31 12:32:55 följande:
    Vittnesuppgifter, skador etc.
    Ja, jag anser om man kör om så ska man visa tecken och förvissa sig om att det är fritt bakom och än mindre köra om på vänster sida.

    Men, nu hände inget, så släpp det.
    Tänkte fel, självklart ska man köra om på vänster sida

  • Anonym (B-kort)
    sextiotalist skrev 2018-10-31 12:32:55 följande:
    Vittnesuppgifter, skador etc.
    Ja, jag anser om man kör om så ska man visa tecken och förvissa sig om att det är fritt bakom och än mindre köra om på vänster sida.

    Men, nu hände inget, så släpp det.
    Nu hänger jag inte alls med. På den här beskrivningen låter det som att du tycker att det bara är Bil A som gjort fel.
    Om vi byter ut vänster mot höger då, vilket jag antar att du menade

    Släppa det? Varför då? Det är en väldigt rolig grej att diskutera då alla jag lagt upp det här scenariot för har haft olika åsikter i frågan. Och helt olika argument, vilket jag tycker är helfestligt.
  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 12:14:45 följande:
    Även fast hastigheten är 80?
    Det är just från 80 som man har att man ska ligga i högerfilen och att de övriga filerna är omkörningsfiler. Så oavsett om det är en avfart eller inte, är hastigheten 80 så ska man ligga i högerfilen. Blir högerfilen en avfart så ska man lägga sig i den närmaste vänstra filen som går åt det håll man ska. Om farten saktar av i de vänstra filerna men är i den hastighet som är lagstadgad i högerfilen, där man borde ha legat, så är det de till vänster som måste anpassa sig när de ska in. Att skylla på "döda vinkeln" är ingen ursäkt egentligen eftersom man inte bara ska titta i spelarna utan även behöver vrida på huvudet just för att se att ingen ligger i den "döda vinkeln".

    Angående "mittfilsåkning" och hastighet:

    "Kanske en av våra mest okända trafikregler: Man får inte ligga och köra i mittfilen. Det här gäller när hastighetsgränsen är 80 kilometer i timmen och högre. Principen är att mitt- och vänsterkörfältet ska användas till omkörning. Sedan ska man återvända till höger körfält. Polisen har under året haft återkommande kampanjer för att stävja mittfilseländet. Är det köbildning är det naturligtvis okej att använda alla filerna. Samma sak om hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre."
    www.expressen.se/motor/10-regler-svenska-bilister-vagrar-lara-sig/
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 13:03:11 följande:
    Det är just från 80 som man har att man ska ligga i högerfilen och att de övriga filerna är omkörningsfiler. Så oavsett om det är en avfart eller inte, är hastigheten 80 så ska man ligga i högerfilen. Blir högerfilen en avfart så ska man lägga sig i den närmaste vänstra filen som går åt det håll man ska. Om farten saktar av i de vänstra filerna men är i den hastighet som är lagstadgad i högerfilen, där man borde ha legat, så är det de till vänster som måste anpassa sig när de ska in. Att skylla på "döda vinkeln" är ingen ursäkt egentligen eftersom man inte bara ska titta i spelarna utan även behöver vrida på huvudet just för att se att ingen ligger i den "döda vinkeln".

    Angående "mittfilsåkning" och hastighet:

    "Kanske en av våra mest okända trafikregler: Man får inte ligga och köra i mittfilen. Det här gäller när hastighetsgränsen är 80 kilometer i timmen och högre. Principen är att mitt- och vänsterkörfältet ska användas till omkörning. Sedan ska man återvända till höger körfält. Polisen har under året haft återkommande kampanjer för att stävja mittfilseländet. Är det köbildning är det naturligtvis okej att använda alla filerna. Samma sak om hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre."
    www.expressen.se/motor/10-regler-svenska-bilister-vagrar-lara-sig/
    Och det är just från 80 som det blir olagligt att göra omkörningar på höger sida. I alla fall i Sverige, vilket är det aktuella landet för situationen.
    Så, egentligen är det Bil A som börjar göra fel här. Därav den lite svårbedömda situationen. För, hur ska "mittfilsåkare" kunna lägga sig i höger körfält om bilarna där hela tiden passerar? 
  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 13:14:41 följande:
    Och det är just från 80 som det blir olagligt att göra omkörningar på höger sida. I alla fall i Sverige, vilket är det aktuella landet för situationen.
    Så, egentligen är det Bil A som börjar göra fel här. Därav den lite svårbedömda situationen. För, hur ska "mittfilsåkare" kunna lägga sig i höger körfält om bilarna där hela tiden passerar? 
    Det är inte förbjudet om hastigheten i de övriga filerna är under 80. Däremot så får du inte köra om i 100 på insidan om det ligger en (felplacerad) bil i 80 i mittfilen.
  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 13:14:41 följande:
    Och det är just från 80 som det blir olagligt att göra omkörningar på höger sida. I alla fall i Sverige, vilket är det aktuella landet för situationen.
    Så, egentligen är det Bil A som börjar göra fel här. Därav den lite svårbedömda situationen. För, hur ska "mittfilsåkare" kunna lägga sig i höger körfält om bilarna där hela tiden passerar? 
    Är det tillåtet att köra om på höger sida?

    Omkörning ska vanligtvis ske på vänster sida, men ibland är det även tillåtet att köra om på höger sida. Vid dessa tillfällen är omkörning på höger sida tillåtet:


    På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
    I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
    Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
    Om det är tät kö i alla körfält.
    Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster.

    www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Ar-det-tillatet-att-kora-om-pa-hoger-sida-32
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 13:25:41 följande:
    Är det tillåtet att köra om på höger sida?

    Omkörning ska vanligtvis ske på vänster sida, men ibland är det även tillåtet att köra om på höger sida. Vid dessa tillfällen är omkörning på höger sida tillåtet:


    På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
    I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
    Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
    Om det är tät kö i alla körfält.
    Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster.

    www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Ar-det-tillatet-att-kora-om-pa-hoger-sida-32
    Jag anser att det inte är tillåtet att göra en omkörning på höger sida i den här situationen.
    Att bilarna behöver sakta in från 80 till 70 räknar inte jag som tät kö i alla körfält. Gör du?
    LFF skrev 2018-10-31 13:22:50 följande:
    Det är inte förbjudet om hastigheten i de övriga filerna är under 80. Däremot så får du inte köra om i 100 på insidan om det ligger en (felplacerad) bil i 80 i mittfilen.
    Det där var en kvalificerad killgissning va?
  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 13:36:54 följande:
    Jag anser att det inte är tillåtet att göra en omkörning på höger sida i den här situationen.
    Att bilarna behöver sakta in från 80 till 70 räknar inte jag som tät kö i alla körfält. Gör du?
    LFF skrev 2018-10-31 13:22:50 följande:
    Det är inte förbjudet om hastigheten i de övriga filerna är under 80. Däremot så får du inte köra om i 100 på insidan om det ligger en (felplacerad) bil i 80 i mittfilen.
    Det där var en kvalificerad killgissning va?
    Varför skulle jag "killgissa" när det är vad jag lärde mig på körskolan? Ligger någon i mittfilen i lägre hastighet så får du köra om på insidan om lagstadgade hastigheten är 80km/h eller högre så länge du håller hastigheten.

    Jag har ingen aning om hur många bilar det är i ditt exempel så jag kan inte säga om det är tät kö eller inte. Även i en tät kö så kan man köra i 70 i ett körfält och i lagstadgad hastighet i det högra. Händer dagligen på många av de större vägarna i storstäderna.


  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 13:36:54 följande:
    Jag anser att det inte är tillåtet att göra en omkörning på höger sida i den här situationen.
    Att bilarna behöver sakta in från 80 till 70 räknar inte jag som tät kö i alla körfält. Gör du?
    LFF skrev 2018-10-31 13:22:50 följande:
    Det är inte förbjudet om hastigheten i de övriga filerna är under 80. Däremot så får du inte köra om i 100 på insidan om det ligger en (felplacerad) bil i 80 i mittfilen.
    Det där var en kvalificerad killgissning va?
    Varför tror du att man satt in fler aktioner mot "mittfilsåkare" från Polisens sida? För att det är roligt att bötfälla folk och de behöver extra pengar till fikakassan?
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 13:49:08 följande:
    Varför skulle jag "killgissa" när det är vad jag lärde mig på körskolan? Ligger någon i mittfilen i lägre hastighet så får du köra om på insidan om lagstadgade hastigheten är 80km/h eller högre så länge du håller hastigheten.

    Jag har ingen aning om hur många bilar det är i ditt exempel så jag kan inte säga om det är tät kö eller inte. Även i en tät kö så kan man köra i 70 i ett körfält och i lagstadgad hastighet i det högra. Händer dagligen på många av de större vägarna i storstäderna.
    Man får köra om på insidan om det är kö i alla andra körfält. Vilket det inte är här. Det är bara fil nr 3 som saktar in lite gran. Till och med den kinkigaste trafikpolis skulle inte kalla det för tät kö i alla körfält.
Svar på tråden Vad gäller i den här trafiksituationen?