• Anonym (Flyg)
    Äldre 10 Nov 11:08
    10241 visningar
    126 svar
    126
    10241

    Hur sällan är ok att flyga?

    Det pågår ju en enorm debatt om flyget och dess påverkan på miljön. Kända influencer får enormt mycket skit i kommentarfälten för deras omfattande flygande, som Isabella Löwengrip eller Ebba von Sydow. De kan knappt skriva ett enda inlägg om resor utan att 30 pers klagar på flygandet.

    Min undran är, tycker de flesta numera att det aldrig är ok att flyga? Ser ni ner på de som flyger på minsta semesterresa? Eller går det någon gräns kring vad som är ok per år?

  • Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?
  • nytt eller gammal­t
    Äldre 10 Nov 11:14
    #1

    Jag tycker att man ska gå in på klimatkontot och kolla hur man ligger till utsläppsmässigt i förhållande till den hållbara nivån. Därefter kan man ta ställning till om man vill flyga och hur ofta.

    Personligen har jag svårt att förstå hur man kan vilja flyga med tanke på klimatförändringarna. Det är ju ändå en enkel sak att ersätta med annat som är mer miljövänligt (men visst då får man avstå från t ex Thailand).

  • Anonym (Natal­ia)
    Äldre 10 Nov 11:16
    #2

    Jag tycker att det är helt okej att flyga. Jag bor utomlands, och det blir väldigt opraktiskt om jag skulle ta båt/tåg/buss hem till Sverige. För att inte säga tidskrävande.

    Sen kan man ju kanske försöka hitta andra alternativ om man flyger ofta för att t.ex. gå på ETT möte som man lika gärna hade kunnat haft över skype.

    Sen kan man ju göra mycket för att minska sin miljöpåverkan. B.la. kan man ju välja att ta cykel eller buss för kortare sträckor, äta mer vegetariskt, återvinna och återanvända grejer isället för att bara köpa nytt hela tiden. Men allt sånt beror ju också på vilka förutsättningar du har som person.

  • Anonym (Resen­är)
    Äldre 10 Nov 11:17
    #3

    Jag flyger charter minst två, gärna tre gånger per år och har inte det minsta dåligt samvete över en.

  • Anonym (Jadå)
    Äldre 10 Nov 11:22
    #4
    +1
    Anonym (Resenär) skrev 2018-11-10 11:17:28 följande:

    Jag flyger charter minst två, gärna tre gånger per år och har inte det minsta dåligt samvete över en.


    Härligt med strutsbeteende. Skiter i allt och alla bara man får leva loppan själv.
  • Äldre 10 Nov 11:31
    #5

    Jag tycker det är helt ok att flyga när så behövs. I den globala värld vi lever i är det inte rimligt att inte kunna röra på sig mellan länder men däremot behöver man fortsätta arbeta med att öka medvetenheten och i den mån man kan minska på resor som egentligen är rätt onödiga. Huvudproblemet ligger inte hos Pelle som åker utomlands en gång per år utan i alla dessa tjänsteresor och människor som drar på minisemestrar flertalet gånger varje år eller tar flyget när det hade gått lika bra att åka tåg istället.

  • Anonym (Resen­är)
    Äldre 10 Nov 11:35
    #6
    Anonym (Jadå) skrev 2018-11-10 11:22:08 följande:
    Härligt med strutsbeteende. Skiter i allt och alla bara man får leva loppan själv.
    Jag kanske är klimatskeptiker?
    Du har heller ingen aning om hur jag lever för övrigt.
  • Anonym (Jadå)
    Äldre 10 Nov 11:50
    #9
    Anonym (Resenär) skrev 2018-11-10 11:35:39 följande:

    Jag kanske är klimatskeptiker?

    Du har heller ingen aning om hur jag lever för övrigt.


    Du är struts och/eller okunnig.
  • modsey
    Äldre 10 Nov 11:56
    #10

    Egentligen aldrig....dock behövs flyget för att världen ska snurra på ändå av olika skäl. Det är därför jätteviktigt att forskning satsar på miljösmart bränsle. Andra viktiga aspekter är ju att tåget i exempelvis Europa får en bättre enklare logistik som möjliggör tågresor inom EU på ett vettigare vis.

    Själv tar jag aldrig flyget på tjänsteresor inom riket trots att det förlänger uppdraget. Men vi flyger privat på semester en gång per år och någon gång två. Inom Europa numera. 10 år sedan vi gjorde en resa utanför även om vi säkert kommer göra någon längre utanför någon gång.

  • Anonym (Resen­är)
    Äldre 10 Nov 12:51
    #11
    Anonym (Jo visst) skrev 2018-11-10 11:47:14 följande:
    Med tanke på hur stor klimatpåverkan är från flyg i förhållande till det mesta andra man gör som provatperson antar jag att du bor off-grid, är självförsörjande vegan och surfar på en telefon som drivs med en trampgenerator.

    Eller så är du bara okunnig.
    Jag gjorde klimatkollen och hamnade under genomsnittssvensken.
    Och angående okunnighet... det finns inte bara en teori om du inte var medveten om det.
  • Anonym (Resen­är)
    Äldre 10 Nov 12:52
    #12
    Anonym (Jadå) skrev 2018-11-10 11:50:31 följande:
    Du är struts och/eller okunnig.
    Och vet du vad, det angår inte dig.
    Bra va?
    Eller ska du bjäbba vidare?
Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?