• MartinaS85

    IVF 2018-2019 Stockholmsområdet

    Hej,

    Vi är ett par i 30-årsåldern som bor strax söder om söder.
    Om ca 2.5 veckor ska vi (eller jag då) börja med sprutorna som förhoppningsvis leder till lyckat ägguttag och sedan första försöket att sätta tillbaka embryo i mitten av december. Hade varit skönt att få kontakt med andra som är i samma situation. Det är verkligen jobbigt med all ovisshet och känslomässigt är det väldigt påfrestande. Någon som känner samma? Vi har försökt över 1 år och utredningen hittade inga fel på någon av oss. Vi har valt att vända oss till Sophiahemmet som skickade en remiss till Landstinget och för ett par veckor sedan fick vi beviljat att göra 3 IVF-försök. Ingen av oss har barn sedan tidigare (jag har varit gravid en gång för ca 4 år sedan i ett annat förhållande, slutade i mf.)
    Vore som sagt kul om några ville haka på som är i samma situation så vi kan stötta/peppa varandra :)

    Mvh
    Martina

  • Svar på tråden IVF 2018-2019 Stockholmsområdet
  • Sasso122
    AHG skrev 2019-01-04 20:38:43 följande:
    Hej och välkommen! :)

    Har för mig att jag sett dig i någon annan tråd, där jag inte skrivit aktivt utan bara läst. Kan det stämma? :)

    Hur har det känts hittills med det långa protokollet för dig? Stor skillnad mot det korta?

    Om du får köra igång med sprutorna på måndag så kommer vi ligga väldigt lika tidsmässigt.

    Himla tråkigt att höra om era misslyckade återföringar, men som du skriver - tredje gången gillt!
    Tack! Det kan nog stämma :)

    Har väl känt av lite biverkningar av nässprayen (huvudvärk, klåda pga torr hud och lätt illamående) och det slipper man ju med det korta protokollet. 

    Ja, jag hoppas få starta med sprutorna i veckan. Det är först när man börjar med dem som jag känner att vi är igång igen. Nedregleringen har bara känts som en lång startsträcka :)
    Har jag förstått det rätt att du kör det korta protokollet? Första behandlingen för er?

    Ja, hade väl inte vågat hoppas på att vi skulle fixa det på första försöket men man blir lika besviken, ledsen och frustrerad ändå när det misslyckas.Vi har ju hållit på i ett år nu och det har bara resulterat i två återföringar på grund av att vi har stött på patrull på vägen. Fyller 39 om några veckor så känner ju att tiden tyvärr inte är något som vi har gott om... Så håller tummar och tår att det blir tredje gången gillt!! :)
  • Sommar15
    AHG skrev 2019-01-05 16:53:51 följande:

    Såg ditt svar till @Jooosen också om allt ni varit med om. Kan inte annat än säga att du/ni är riktiga kämpar som tagit er igenom allt och fortfarande står starka tillsammans! Nu bara måste det vara er tur!

    Känns som att tiden aldrig gått så långsamt som nu när det närmar sig start!


    Tack, det värmer! <3

    Ja snart är det dags! Så sjukt att det man väntat så länge på snart är igång!
  • AHG
    Sasso122 skrev 2019-01-05 17:30:12 följande:

    Tack! Det kan nog stämma :)Har väl känt av lite biverkningar av nässprayen (huvudvärk, klåda pga torr hud och lätt illamående) och det slipper man ju med det korta protokollet. 

    Ja, jag hoppas få starta med sprutorna i veckan. Det är först när man börjar med dem som jag känner att vi är igång igen. Nedregleringen har bara känts som en lång startsträcka :)

    Har jag förstått det rätt att du kör det korta protokollet? Första behandlingen för er?

    Ja, hade väl inte vågat hoppas på att vi skulle fixa det på första försöket men man blir lika besviken, ledsen och frustrerad ändå när det misslyckas.Vi har ju hållit på i ett år nu och det har bara resulterat i två återföringar på grund av att vi har stött på patrull på vägen. Fyller 39 om några veckor så känner ju att tiden tyvärr inte är något som vi har gott om... Så håller tummar och tår att det blir tredje gången gillt!! :)


    Känns som att det är just nedregleringen som kan vara rätt tuff med mycket biverkningar, men så klart säkert väldigt individuellt också.

    Första gången väntar för oss, och helt riktigt att det är det korta protokollet vi får börja med. Börjar bli så nervös nu!

    Förstår verkligen frustrationen över misslyckandena, man hade aldrig ens kunnat ana att man skulle hamna i en ivf-karusell överhuvudtaget. Men hoppet är det sista som överger en och vad gör man inte för att få chansen att sätta ett nytt litet liv till världen.

    Har ni någon förklaring med er vad er barnlöshet beror på? Givetvis behöver du inte svara på det om du inte känner för det :)
  • AHG
    Sommar15 skrev 2019-01-05 18:16:33 följande:

    Tack, det värmer! <3

    Ja snart är det dags! Så sjukt att det man väntat så länge på snart är igång!


    Så lite så <3

    Ja men verkligen! Du måste hojta till när du startar sen så vi får peppa varann lite extra :)
  • Sommar15
    AHG skrev 2019-01-05 22:44:40 följande:

    Så lite så <3

    Ja men verkligen! Du måste hojta till när du startar sen så vi får peppa varann lite extra :)


    Du också! Närsomhelst eller hur? Eller har du redan kört igång?
  • Lulu1980

    Hej! Jag hoppar gärna in här om jag får. :)

    Vi gjorde vår första IVF på Sofiahemmet i höst. Allt såg mkt bra ut, men tyvärr lyckades vi inte ändå. Nu hoppas jag att vi får göra en FET i januari. Inväntar just nu ägglossning och det är lite olidligt denna gången, för om ägglossningen sker på fel dag kommer vi inte kunna återföra pga helg. Trodde att SH alltid tog emot på helger men tydligen bara under färskförsök...någon som har varit med om det?

    Jag är peppad och lite spänd inför detta försök. Det var skönt med ett juluppehåll, nu är det nytt år och nya tag! :)

  • Sasso122
    AHG skrev 2019-01-05 22:41:51 följande:
    Känns som att det är just nedregleringen som kan vara rätt tuff med mycket biverkningar, men så klart säkert väldigt individuellt också.

    Första gången väntar för oss, och helt riktigt att det är det korta protokollet vi får börja med. Börjar bli så nervös nu!

    Förstår verkligen frustrationen över misslyckandena, man hade aldrig ens kunnat ana att man skulle hamna i en ivf-karusell överhuvudtaget. Men hoppet är det sista som överger en och vad gör man inte för att få chansen att sätta ett nytt litet liv till världen.

    Har ni någon förklaring med er vad er barnlöshet beror på? Givetvis behöver du inte svara på det om du inte känner för det :)
    Ja, hormonsprutorna har ju även sina biverkningar men för mig har nedregleringen varit värre. Men förhoppningsvis funkar långa protokollet bättre för mig och då kan jag utan problem ta biverkningarna :)

    Vad spännande!! Minns nervositeten inför första behandlingen. När man inte riktigt vet vad man har att vänta. Håller tummarna för att det går galant för er och att ni fixar det på första försöket :) Vilka hormoner ska ni använda?

    Så skönt med såna här trådar där man kan stötta, peppa och trösta varandra <3

    Under hela utredningen och inför den första behandlingen så har man sagt att allt såg bra ut och man har inte hittat något hos varken mig eller min sambo. Det har sedan visat sig att jag verkar ha en reducerad äggreserv och har inte svarat så bra på hormonerna. De första två behandlingarna fick avbrytas pga att jag endast fick två resp en äggblåsa. Till behandling tre bytte man hormoner och mina äggstockar började svara bättre. Tredje behandlingen gav 4 ägg (2 blev befruktade) och fjärde behandlingen gav 6 ägg (5 blev befruktade). Nu är förhoppningen med det långa protokollet att det ska kunna bli ytterligare några fler ägg :)
  • AHG
    Sommar15 skrev 2019-01-06 10:04:31 följande:

    Du också! Närsomhelst eller hur? Eller har du redan kört igång?


    Väntar på att mensen ska komma igång i början av veckan som kommer! Bara för att den annars brukar vara väldigt punktlig så kommer den säkert sent nu bara för att man för en gångs skull vill att den ska komma igång!
  • AHG
    Sasso122 skrev 2019-01-06 12:25:59 följande:

    Ja, hormonsprutorna har ju även sina biverkningar men för mig har nedregleringen varit värre. Men förhoppningsvis funkar långa protokollet bättre för mig och då kan jag utan problem ta biverkningarna :)

    Vad spännande!! Minns nervositeten inför första behandlingen. När man inte riktigt vet vad man har att vänta. Håller tummarna för att det går galant för er och att ni fixar det på första försöket :) Vilka hormoner ska ni använda?

    Så skönt med såna här trådar där man kan stötta, peppa och trösta varandra <3

    Under hela utredningen och inför den första behandlingen så har man sagt att allt såg bra ut och man har inte hittat något hos varken mig eller min sambo. Det har sedan visat sig att jag verkar ha en reducerad äggreserv och har inte svarat så bra på hormonerna. De första två behandlingarna fick avbrytas pga att jag endast fick två resp en äggblåsa. Till behandling tre bytte man hormoner och mina äggstockar började svara bättre. Tredje behandlingen gav 4 ägg (2 blev befruktade) och fjärde behandlingen gav 6 ägg (5 blev befruktade). Nu är förhoppningen med det långa protokollet att det ska kunna bli ytterligare några fler ägg :)


    Det här med biverkningar verkar vara såå olika för alla. Men som du säger, funkar det så tar man dom gärna :)

    Men oj! Er utredning låter exakt likadan som vår! Vi fick också höra att allt såg bra ut ända fram tills att vi satt på första ivf-mötet och där och då, vid den undersökningen, fick höra att min äggreserv inte såg så stor ut. Däremot bekräftade tydligen inte mina blodprover att den var så låg som VUL visade. Har du fått veta dina värden?

    Med det som grund så kommer jag få börja med maxdos av Gonal-f direkt, 375 iE, då dom inte såg någon anledning att fega.

    Vilka hormoner var det som du inte svarade på? Och hur stor dos har du fått tidigare?

    Så himla kul att höra att äggstockarna började svara bättre hos dig iaf :) håller tummar och tår för att det långa protokollet ger det bästa resultatet för er nu!

    Det är såå himla skönt med sånna här trådar där man inser hur många fler som sitter i exakt samma båt :) Självklart inte för att man önskar att någon satt i den överhuvudtaget!
Svar på tråden IVF 2018-2019 Stockholmsområdet