• MartinaS85

    IVF 2018-2019 Stockholmsområdet

    Hej,

    Vi är ett par i 30-årsåldern som bor strax söder om söder.
    Om ca 2.5 veckor ska vi (eller jag då) börja med sprutorna som förhoppningsvis leder till lyckat ägguttag och sedan första försöket att sätta tillbaka embryo i mitten av december. Hade varit skönt att få kontakt med andra som är i samma situation. Det är verkligen jobbigt med all ovisshet och känslomässigt är det väldigt påfrestande. Någon som känner samma? Vi har försökt över 1 år och utredningen hittade inga fel på någon av oss. Vi har valt att vända oss till Sophiahemmet som skickade en remiss till Landstinget och för ett par veckor sedan fick vi beviljat att göra 3 IVF-försök. Ingen av oss har barn sedan tidigare (jag har varit gravid en gång för ca 4 år sedan i ett annat förhållande, slutade i mf.)
    Vore som sagt kul om några ville haka på som är i samma situation så vi kan stötta/peppa varandra :)

    Mvh
    Martina

  • Svar på tråden IVF 2018-2019 Stockholmsområdet
  • Sasso122
    AHG skrev 2019-01-06 17:26:36 följande:
    Det här med biverkningar verkar vara såå olika för alla. Men som du säger, funkar det så tar man dom gärna :)

    Men oj! Er utredning låter exakt likadan som vår! Vi fick också höra att allt såg bra ut ända fram tills att vi satt på första ivf-mötet och där och då, vid den undersökningen, fick höra att min äggreserv inte såg så stor ut. Däremot bekräftade tydligen inte mina blodprover att den var så låg som VUL visade. Har du fått veta dina värden?

    Med det som grund så kommer jag få börja med maxdos av Gonal-f direkt, 375 iE, då dom inte såg någon anledning att fega.

    Vilka hormoner var det som du inte svarade på? Och hur stor dos har du fått tidigare?

    Så himla kul att höra att äggstockarna började svara bättre hos dig iaf :) håller tummar och tår för att det långa protokollet ger det bästa resultatet för er nu!

    Det är såå himla skönt med sånna här trådar där man inser hur många fler som sitter i exakt samma båt :) Självklart inte för att man önskar att någon satt i den överhuvudtaget!
    Jag har ett AMH-värde på 1,3 och det är under det normala har jag fått berättat för mig efter de två avbrutna behandlingarna. Lite märkligt att man inte sagt något om det innan... Vet du vad dina värden är?

    Vid de två första behandlingarna hade vi Bemfola och vid andra fick jag maxdos 375 ie. Till tredje och fjärde behandlingen bytte vi till Elonva (togs bara första dagen för att kicka igång äggstockarna)  och Menopur (150 ie de första 5 dagarna och sen ökade dosen till 450 ie). 
    Denna gången ska vi köra med Menopur (150 ie) tillsammans med Fostimon (300 ie). Tror snart att det enda jag inte har testat är Gonal-f.

    Ja, det har känts skönt. På grund av utfallet av de två första behandlingarna är jag alltid supernervös inför första VUL:et när man ska räkna äggblåsor. Började gråta av glädje på VUL:et vid tredje behandlingen när jag lyckades få ihop tillräckligt med äggblåsor för ett uttag :)
  • Sasso122
    Lulu1980 skrev 2019-01-06 11:39:13 följande:

    Hej! Jag hoppar gärna in här om jag får. :)

    Vi gjorde vår första IVF på Sofiahemmet i höst. Allt såg mkt bra ut, men tyvärr lyckades vi inte ändå. Nu hoppas jag att vi får göra en FET i januari. Inväntar just nu ägglossning och det är lite olidligt denna gången, för om ägglossningen sker på fel dag kommer vi inte kunna återföra pga helg. Trodde att SH alltid tog emot på helger men tydligen bara under färskförsök...någon som har varit med om det?

    Jag är peppad och lite spänd inför detta försök. Det var skönt med ett juluppehåll, nu är det nytt år och nya tag! :)


    Hej och välkommen! :)

    Trist att höra att första försöket misslyckades trots att allt såg så bra ut :(

    Har tyvärr inge erfarenhet av det men håller tummarna för att din ägglossning inte krockar med en helg så att ni kan göra återföring i januari :)
  • Lulu1980
    Sasso122 skrev 2019-01-06 19:55:53 följande:

    Hej och välkommen! :)

    Trist att höra att första försöket misslyckades trots att allt såg så bra ut :(

    Har tyvärr inge erfarenhet av det men håller tummarna för att din ägglossning inte krockar med en helg så att ni kan göra återföring i januari :)


    Tusen tack! Jag hoppas verkligen att äl kommer enligt min app, för då borde det vara lugnt. Sedan får vi hoppas att ägget klarar upptiningen också.

    Någon här inne som gjort FET? Ostimulerad el stimulerad?
  • AHG
    Sasso122 skrev 2019-01-06 19:51:53 följande:

    Jag har ett AMH-värde på 1,3 och det är under det normala har jag fått berättat för mig efter de två avbrutna behandlingarna. Lite märkligt att man inte sagt något om det innan... Vet du vad dina värden är?

    Vid de två första behandlingarna hade vi Bemfola och vid andra fick jag maxdos 375 ie. Till tredje och fjärde behandlingen bytte vi till Elonva (togs bara första dagen för att kicka igång äggstockarna)  och Menopur (150 ie de första 5 dagarna och sen ökade dosen till 450 ie). 

    Denna gången ska vi köra med Menopur (150 ie) tillsammans med Fostimon (300 ie). Tror snart att det enda jag inte har testat är Gonal-f.

    Ja, det har känts skönt. På grund av utfallet av de två första behandlingarna är jag alltid supernervös inför första VUL:et när man ska räkna äggblåsor. Började gråta av glädje på VUL:et vid tredje behandlingen när jag lyckades få ihop tillräckligt med äggblåsor för ett uttag :)


    Jag har exakt samma amh-värde som dig, men som jag förstått det så är det ett normalt värde om man är 36-40 år. Fick du även veta ditt fsh-värde?

    Har, precis som dig, också funderat över varför dessa värden inte påpekats tidigare under utredningen, utan bara har setts som normala.

    Det låter verkligen som att du fått testa det mesta, men ändå bra att dom hittat något som din kropp verkar reagera på. Vilken klinik går du hos?

    Jag förstår att det blev glädje-gråt när ni fått ihop så många äggblåsor :) Det är min absolut största rädsla nu att kroppen inte ska reagera alls på hormonerna!
  • MartinaS85

    Hej på er alla, har haft en paus nu under helgerna.

    Kul att se att min lilla tråd puttrar på och att vi fortsätter att stötta varandra. :)

    Vårt första ET tog sig tyvärr inte och mensen kom på julafton.

    Inte den roligaste julklappen ... allt såg bra ut men det gick trots allt inte.

    Nu hopas vi på att kunna göra en FET efter nästa mens, måste tydligen vänta en mens.

    Borde bli i början av februari.

    Hoppas alla haft en skön jul, god fortsättning!

  • Sommar15
    AHG skrev 2019-01-06 17:07:21 följande:

    Väntar på att mensen ska komma igång i början av veckan som kommer! Bara för att den annars brukar vara väldigt punktlig så kommer den säkert sent nu bara för att man för en gångs skull vill att den ska komma igång!


    Haha ja verkligen. När man för en gångs skull vill att mensen ska komma! Hoppas min blir tidig... :)
  • Sommar15
    MartinaS85 skrev 2019-01-07 17:35:06 följande:

    Hej på er alla, har haft en paus nu under helgerna.

    Kul att se att min lilla tråd puttrar på och att vi fortsätter att stötta varandra. :)

    Vårt första ET tog sig tyvärr inte och mensen kom på julafton.

    Inte den roligaste julklappen ... allt såg bra ut men det gick trots allt inte.

    Nu hopas vi på att kunna göra en FET efter nästa mens, måste tydligen vänta en mens.

    Borde bli i början av februari.

    Hoppas alla haft en skön jul, god fortsättning!


    Så tråkigt :( jobbigt att man måste vänta en mens emellan. Det borde ju vara samma sak mens som mens tänker jag. FET har ju bättre statistik numera än färskförsök så håller tummarna för det!
  • MartinaS85
    Sommar15 skrev 2019-01-07 17:52:10 följande:

    Så tråkigt :( jobbigt att man måste vänta en mens emellan. Det borde ju vara samma sak mens som mens tänker jag. FET har ju bättre statistik numera än färskförsök så håller tummarna för det!


    Har det? Vart har du hört/läst det?
  • Jooosen

    W


    MartinaS85 skrev 2019-01-07 17:35:06 följande:

    Hej på er alla, har haft en paus nu under helgerna.

    Kul att se att min lilla tråd puttrar på och att vi fortsätter att stötta varandra. :)

    Vårt första ET tog sig tyvärr inte och mensen kom på julafton.

    Inte den roligaste julklappen ... allt såg bra ut men det gick trots allt inte.

    Nu hopas vi på att kunna göra en FET efter nästa mens, måste tydligen vänta en mens.

    Borde bli i början av februari.

    Hoppas alla haft en skön jul, god fortsättning!


    Tråkigt!! Men hur många kunde ni frysa? Har för mig typ alla?? Trist julklapp. Fick oxå vänta en mens emellan vid fet.... så tradigt :/ kram!!
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET. Kör igång med frysförsök snart
  • Sommar15
    MartinaS85 skrev 2019-01-07 18:18:34 följande:

    Har det? Vart har du hört/läst det?


    Det sa min läkare på Livio, och såg det på deras statistik också. Visserligen från 2016 men det var något högre procentandel graviditeter från FET. Ett embryo som tålt att frysas och tinas är ju av extra bra kvalitet :)
Svar på tråden IVF 2018-2019 Stockholmsområdet