• NathalieAndersson

    Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?

    Hej! 


    Ja, nu ar det sa att jag har en liten sot dotter pa snart 10 manader tillsammans med min man, vi bor for narvarande i Brasilien och ska flytta tillbaka till Sverige strax efter maj manad. Som tur ar har vi lyckats skaffa en bostad (Hyr hos min farmor


    Men nar vi kommer till Sverige sa har vi tyvarr ingen inkomst. 


    jag vet att eftersom jag har barn sa har jag ratt till barnbidrag och hyresbidrag eller bostadsbidrag kanske det heter. Har jag ratt till fler bidrag? Som jag sa har jag ju ingen inkomst... jag kommer att plugga pa komvux sa fort jag kommit till Sverige. Och min man kommer inte att kunna jobba for han har inget uppehallstillstand, det kommer vi att soka nar vi kommit fram. och det kanske drojer natt ar. sa under tiden far han inte gora nagonting. 


    Jag vet inte riktigt hur vi ska gora, har nagon nan bra idé? kom med forslag :D tack

  • Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?
  • Anonym (Ut)

    Även om SD jobbar hårt för att sprida den felaktiga bilden av att Sverige har öppna gränser är det långt ifrån sanningen. Det är inte bara att flytta hit och arbeta hur man vill. Man måste ha tillstånd för allt och då behöver det gå rätt till. TS man kommer med all säkerhet att vad det lider beviljad permanent uppehållstillstånd pga anknytning till henne och barnet. Men att bara komma hit utan att ha pappersarbetet klart riskerar att fördröja processen avsevärt. Troligtvis kommer han att uppmanas att återvända hem till Brasilien för att på plats via ambassaden ansöka om uppehållstillstånd pga anknytning. Hela processen blir betydligt omständigare än om de löser det på rätt sätt från början.

  • Anonym (A)

    Du kan inte bara ta med honom hit. Han ska ansöka om (och få beviljat) uppehållstillstånd INNAN han kommer till Sverige, och det är en process som kan ta lång tid. Jag tror dessutom att du redan måste bo här för att det ska gå att ansöka. I vilket fall som helst så ska du ha en inkomst stor nog att försörja hela familjen (inklusive mannen) på, samt ett tillräckligt stort boende för er allihop. Som inkomst räknas endast lön från arbete, arbetslöshetsersättning, sjukpenning, pension eller stora förmögenheter. Det finns minimibelopp man måste tjäna och lägsta krav på hur många rum boendet måste ha. Att vara inneboende godkänns inte, så se till att det verkligen räknas som att ni hyr boendet på riktigt.

    Ska du få socialbidrag (ekonomiskt bistånd) krävs det att du söker jobb på heltid. Du kan inte plugga samtidigt. Ska du plugga så får du ta studielån istället. Socialbidrag och studiebidrag räknas dock som sagt inte som inkomst när de kollar på om du kan försörja mannen. Barnbidraget ligger på 1250 kr i månaden och ingår inte i beräkningarna för om du har tillräcklig inkomst eller inte.

  • Anonym (Spara och jobba)
    NathalieAndersson skrev 2018-11-17 03:18:59 följande:

    Jag kan forsta hur frustrerad du ar med tanke pa hur manga invandrare som kommer in i sverige varje ar.  Tyvarr har mitt liv blivit sahar, hade inte tankt bli kar i en kille har, visst hade jag velat gifta mig med en svensk, men sa blev det inte. 


    Ja, jag far sta for hans forsorjning medans han pluggar, sen ar det hanns tur att kavla upp armarna och arbeta in en slant, inte vill jag leva pa bidrag hela mitt liv.


    Men studielan later ju som nagot acceptabelt.. barnbidrag, bostadsbidrag och studielan, det borde ju ga :) 


    Och jag hoppas verkligen att han inte behover ga pa SFI, har hort att det ar urkasst, man lar sig nastan ingenting. Just nu betalar vi en online kurs, sa lite har han ju lart sig an sa lange i alla fall.


    Det dar med att spara pengar infor Sverige ar helt omojligt har.


    varan inkomst ar 1600 BRL (brasilianska real) 


    Hyra: 700


    El: 150-200 (300 pa vintern)


    Internet: 120


    Mobil: 40 (kontantkort)


    Mat: ca 400


    Barn: ca 300 (Bloja, hygien, medicin, mat, annat)


    Uber: ca 150 (min man ar musiker, transport for instrument, vi har ingen bil)


    Gas: 24


    Totalt: 1884 BRL (om jag raknar med den lagsta elrakningen)


    Det blir inget over for nojen, klader, resor, forsakring, lakare och annat, det fattas pengar,  det ar helt omojligt att spara pengar. vissa manader maste vi lana pengar , eller helt enkelt strunta i internet, ata mindre och samre. November och December far vi in lite mer, runt 2000. men i januari, februari, mars blir det runt 800-1000 om vi har tur... sa det ar lite svart... Flört


    Jag är inte emot invandrare, jag är emot att man planerar att leva på bidrag, särskilt när man själv inte bidragit.
    Musiker? Det känns ju lagom säkert, kan han inte skaffa sig ett riktigt jobb så ni kan försörja er? Vad tänker han arbeta med när han kommer hit?
  • NathalieAndersson
    Anonym (Jobb) skrev 2018-11-17 03:24:23 följande:

    Eller så får du helt enkelt jobba tills du har råd att studera.


    Men kan man fa jobb om man bara har grundskola? Gar det att forsorja tva pers och ett barn pa det?
  • NathalieAndersson
    Tablettask skrev 2018-11-17 04:16:05 följande:

    När din man är hemma med barnet kan du jobba.


    Ja, jag hade ju tankt att plugga sa att jag kan fa natt jobb... jag har inte gatt ut  gymnasiet... Och om jag jobbar helatiden kommer jag ju aldrig kunna plugga...
  • NathalieAndersson
    Anonym (Ina) skrev 2018-11-17 03:21:18 följande:

    Jag tror att din man måste ansöka om uppehållstillstånd via ambassaden innan han kommer till Sverige.

    Skall du studera bör du kunna få studielån för det.


    Jag har kollat upp, vi kan soka inifran, basta sattet.


    Men racker studielan till att forsorja tva pers och 1 barn?

  • NathalieAndersson
    Inteintresserad skrev 2018-11-17 07:38:36 följande:

    Han kan visst jobba i Sverige, betala skatt och göra rätt för sig. De är bara ansöka om tillfälliga 4 sista siffror...


    Hur gor man det?
Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige, inkomst?