• Äldre 19 Nov 18:28
    147 visningar
    2 svar
    2
    147

    Problem i släkten förgör min far, någon som har råd?

    Min faster har hamnat i en knepig situation.


    Hon skaffade två barn sent i livet och en fick grava psykiatriska problem som kräver all uppmärksamhet. Barnen är under 7 år.


    Nu har personen och den hon skaffade barnen med gått skilda vägar, och hon har fått flytta in hos sin far (min farfar). Farfar får sova på golvet och har knappt några pengar eller ork. Farfar är 70 år. Detta har pågått några år nu. 


    Min far i sin tur börjat involvera sig i detta ofrivilligt. Han har fått dit socialen fast då säger farfar att allt är bra även fast det inte är det. Barnen mår ändå OK det är mer min farfar jag är orolig över och därav gör väl soc inte något.

    Farfar kan inte bara skicka ut sin dotter med två barn och har varken kraft eller sans att göra det. Han säger det inte heller rakt ut vilket gör att vi inte kan hjälpa till. Soc gav honom till och med min faster en lägenhet men hon använde den inte. Hon söker ingen hjälp heller och knappt soc stöd med pengar. Vad gör man? 

    Ifall inget görs kommer begravningen som ett brev närsom och det gör mig sorgsen, samt att se min far vara i upplösningstillstånd hela tiden. Hoppas jag förklarade så ni förstod

  • Svar på tråden Problem i släkten förgör min far, någon som har råd?
  • Äldre 20 Nov 22:11
    #1

    Köp en.begagnad säng åt din farfar - det finns bra som inte kostar mycket.

    Vill din farfar inte ha socialen inblandad så vill han inte. Han ber er säkert om hjälp när/om han vill ha den.

    Om du och er pappa hjälper faster/syster med det ni kan hjälpa till med så får farfar mindre att axla.

  • Äldre 21 Nov 07:00
    #2

    Om din farfar är helt klar i huvudet så får han ta sina egna beslut och det är kanske så enkelt att han uppskattar sällskapet före ensamheten. Att ha någon boende hos sig kan ju ge väldig trygghet. Däremot måste ni andra anhöriga självklart hjälpa till med att han får en ordentlig säng . Hur mycket engagerar sig du och din far i farfar?

Svar på tråden Problem i släkten förgör min far, någon som har råd?