• iau
    Äldre 27 Nov 09:20
    1384 visningar
    6 svar
    6
    1384

    Flytta till Eskilstuna

    Hej,

    Jag och familjen funderar på att flytta till Eskilstuna. Vi har varit där några gånger och tycker det verkar stressfritt och laidback tillskillnad från den kaotiska storstad vi bor i idag.

    När man söker på nätet så hittar man mestadels negativa kommentarer om Eskilstuna, men det mesta är gammalt. 

    Är det bara massa kriminalitet och elände eller är det en OK ort att bo i?

    Vi är en småbanrnsfamilj som vill bo centralt i schysst bostadsrätt eller kanske i något villaområde. Är Eskilstuna bra för småbarnsfamiljer? 

    Lite luddigt skrivet, kanske, men kort och gott: Är Eskilstuna bra, OK eller skit för småbarnsfamiljer?

    Tack :)
  • Svar på tråden Flytta till Eskilstuna
  • Anonym (flytt­at)
    Äldre 27 Nov 21:45
    #1

    Jag har flyttat från staden.

    Hälsar på ibland men vet inte om jag skulle vilja bo där. Områden som för 15-20 år sen var bra områden är värre än slummen, ointegrerade och parallellsamhällen . Öppen droghandel i parker nära City och mer gängrelaterade skjutningar än snittet. 

    Sen finns det såklart bra sidor också, men dom får nog nån annan fylla i ;)

  • Anonym (Kompi­s)
    Äldre 28 Nov 00:26
    #2

    Nej för helvete, gör det inte! Grått och deppigt och granne med Flen. 

  • iau
    Äldre 28 Nov 11:08
    #3

    Är det verkligen så illa? Det låter ju inget bra. Själv tänkte man väll att som småbarnsfamilj som bor i vettigt område inte direkt påverkas av skit.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 28 Nov 11:15
    #4

    Jag bodde där ett par år när jag pluggade, det funkade, men det berodde inte på staden utan på kursare och själva studenttiden.

    Vad som var jobbigt var att så fort någon Eskilstunabo pratade med mig blev det väldigt mycket "Stockholm-förakt"och dryga kommentarer om just Stockholm. Och det var tydligt att det var just Stockholm som gnagde och inte min personlighet, för när jag började säga att jag kom från Norrtälje istället var det ingen som fick den attityden... ((har sommarstugan i Norrtälje så jag kan även den staden om någon hade börjat prata om det).

    Det var helt klart en baksida av den staden. Tyvärr antagligen inte speciell för endast Eskilstuna (var en hel del även i Västerås och där var det inte så) utan säkert liknande i många andra städer/orter runt omkring.

  • iau
    Äldre 29 Nov 08:26
    #5

    Låter inget vidare. Ingen verkar direkt ha något positivt att säga. Själv tänkte man att det va som vilken mellanstor svensk stad som helst idag, dvs. en hel del invandring och kriminalitet, men inget som påverkar medelsvensson.

  • Wed 6 Nov 2019 08:49
    #6

    Hej!
    Jag tycker att det är tråkigt att läsa att så många skriver negativt om min hemstad. Jag är inflyttad i Eskilstuna, för tio år sedan, och trivs jättebra här. Det är enligt min mening en lagom stor stad som passar perfekt för barnfamiljer som vill ha nära till det mesta. En liten storstad, men gångavstånd till det mesta som ligger centralt. Det finns gott om aktiviteter och evenemang som passar för barn, och vill man åka på en utflykt till Västerås (30 min), Sthlm (1 timme) eller Örebro (1 timme) så är det enkelt löst med både bil och tåg. 

    Självklart har Eskilstuna, precis som många andra stora städer vissa problem och svårigheter. Det ska man inte förneka. Till exempel hög arbetslöshet - men om det är en stad som passar för en barnfamilj? Ja det tycker jag absolut.
    /Petra

Svar på tråden Flytta till Eskilstuna