• Anonym (TS)
    Äldre 27 Nov 23:56
    11061 visningar
    340 svar
    -5 +1
    340
    11061

    Vad är det för fel på vårat namnval?

    Hej!

    Jag o min kille ska snart få barn. Vi ska döpa henne till Dezibelle. Alla som får höra de rynkar på näsan o frågar om hon värkligen ska heta så. Värst är min och min killes mamma. Min mamma tjatar om Astrid och min killes mamma tjatar om Signe efter hans mormor. Ja tycker att dom är fula tant namn.

    Va är de för fel på Dezibelle??

  • Svar på tråden Vad är det för fel på vårat namnval?
  • Äldre 28 Nov 00:01
    #1
    -2

    Jag tycker att det låter gulligt. Det som kan bli jobbigt för tjejen är sammanblandning med ljudvolym-termen decibel. Hon kommer mest största sannolikhet att få stava ut sitt namn för folk, och andra kanske kommer uttala det fel.

    Men älskar ni det så kör på! Inte ett namn med dåliga associationer i alla fall, så låt övriga vara kinkiga, de får vänja sig!

  • Anonym (L)
    Äldre 28 Nov 00:06
    #2
    +1

    För att det inte är ett acceptabelt namn. Det låter som något namn som bara speciella tonårsföräldrar kommer på.. Man kan inte döpa barnen till vad som helst.. välj ett riktigt ordentligt namn men använd decibell som ett privat smeknamn istället.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 00:12
    #3
    -2
    Elle N skrev 2018-11-28 00:01:18 följande:

    Jag tycker att det låter gulligt. Det som kan bli jobbigt för tjejen är sammanblandning med ljudvolym-termen decibel. Hon kommer mest största sannolikhet att få stava ut sitt namn för folk, och andra kanske kommer uttala det fel.

    Men älskar ni det så kör på! Inte ett namn med dåliga associationer i alla fall, så låt övriga vara kinkiga, de får vänja sig!


    Tack snälla! Visst måste dom väl vänja sig! Finns ju folk som heter typ Tindra o Tova o de har ju oxå en annan betydelse men där rynkar ingen på näsan :s Det ska uttalas som Isabelle. Kommer folk ha svårt att förstå de tror du? Är stavningen så konstig? Skulle ju vara konstigt om vi faktiskt stavade de Decibel...
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 00:15
    #4
    -1
    Anonym (L) skrev 2018-11-28 00:06:48 följande:

    För att det inte är ett acceptabelt namn. Det låter som något namn som bara speciella tonårsföräldrar kommer på.. Man kan inte döpa barnen till vad som helst.. välj ett riktigt ordentligt namn men använd decibell som ett privat smeknamn istället.


    Varför skulle de inte va acceptabelt? Finns ju inget namn som gör att alla kommer använda Dezibelle som smeknamn. Jätte konstigt förslag
  • Äldre 28 Nov 00:22
    #5
    -2 +1
    Anonym (L) skrev 2018-11-28 00:06:48 följande:

    För att det inte är ett acceptabelt namn. Det låter som något namn som bara speciella tonårsföräldrar kommer på.. Man kan inte döpa barnen till vad som helst.. välj ett riktigt ordentligt namn men använd decibell som ett privat smeknamn istället.


    Här, TS, är ett exempel på hur VISSA, typ som din mamma och svärmor kanske tycker. Här presenteras åsikten som att den vore sanning, som något "alla" skulle hålla med om. Det gör inte "alla", utan ta det för vad det är: En åsikt ifrån En person.

    Det hittas på nya namn varje dag. Det är inte alls så att man bara kan ge sina barn namn som redan finns, eller som ett visst antal människor heter.

    Astrid heter var och varannan liten tjej nuförtiden. Det hade jag tyckt var tråkigare - att heta samma som många andra, kanske flera i samma klass.

    Dessie eller Belle som smeknamn är dessutom väldigt fina de också!
  • Anonym (Ljudn­ivå)
    Äldre 28 Nov 00:24
    #6
    +1

    Jaa.. vad tror du själv ...?

  • Äldre 28 Nov 00:31
    #7
    Anonym (TS) skrev 2018-11-28 00:12:09 följande:

    Tack snälla! Visst måste dom väl vänja sig! Finns ju folk som heter typ Tindra o Tova o de har ju oxå en annan betydelse men där rynkar ingen på näsan :s Det ska uttalas som Isabelle. Kommer folk ha svårt att förstå de tror du? Är stavningen så konstig? Skulle ju vara konstigt om vi faktiskt stavade de Decibel...


    Z är ju lite ovanligt i svenska namn... man kan tycka att Dezibelle borde bevara enkelt för folk att förstå hur det ska uttalas. Tyvärr är min erfarenhet att så fort folk inte har hört ett namn innan eller det har ett obekant element, så som zätat, så stakar de sig på det. Så fort de hört det en gång tror jag inte det ska vara något problem

    Det finns faktiskt ett antal tjejer som heter Decibel eller Decibelle i Sverige redan. Sen verkar dezibel vara den tyska stavningen av decibel.

    Så, visst är det ett ovanligt namn, men det passar ju ändå in med andra namn som redan finns, om man tycker det är viktigt. (Typ Dessie och Belle)

    Heja dig!
  • Anonym (J)
    Äldre 28 Nov 00:35
    #8

    24 decibel och 4 dezibelle i Sverige.

    Jag gör koppling till enheten direkt men det är väl inte det värsta jag hört.

  • Äldre 28 Nov 01:33
    #9
    +2

    Givetvis ska ni göra som ni vill, men det blir oftast onödigt krångligt att stava namn på ett "eget" sätt. Då blir det 2 saker att förklara - både namnet (nej, inte Isabelle...) och stavningen (nej, inte som enheten decibel - det stavas med z och belle i slutet).
    Gillar ni z bäst - kanske är Izabelle/Izabel ok?
    Gillar ni namnet bäst - kanske är Decibelle/Decibel ok?


     


    Anonym (TS) skrev 2018-11-28 00:12:09 följande:
    Tack snälla! Visst måste dom väl vänja sig! Finns ju folk som heter typ Tindra o Tova o de har ju oxå en annan betydelse men där rynkar ingen på näsan :s Det ska uttalas som Isabelle. Kommer folk ha svårt att förstå de tror du? Är stavningen så konstig? Skulle ju vara konstigt om vi faktiskt stavade de Decibel...

    Tror att det hade varit svårare/onödigt krångligt att stava dessa namn på ett annorlunda sätt tex Thindra, Tohwa, Tiihndra, Too-Waa eller hur man nu kan krångla till det hela för att vara unik...

  • Mongol­iet
    Äldre 28 Nov 02:11
    #10

    Kul namn. Ser framför mig hur hon blir som tonåring. Dezibelle Olsson.

Svar på tråden Vad är det för fel på vårat namnval?