• Anonym (Hjälp­mig)
    Äldre 1 Dec 08:49
    307 visningar
    62 svar
    62
    307

    Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?

    Jag har en benägenhet att övertänka vilket skapar mycket oro och stress hos mig.

    Behöver hitta ett sätt att koppla av på...på riktigt!

    Jag behöver hitta något som jag går totalt in i, som kräver min koncentration och som är lustfyllt.... men vad är den stora frågan??!?

    Har testat med korsord, virka, sticka, ta en promenad ( att jogga just nu är uteslutet ) kolla film mm - men inget funkar på mig!! :( Antingen så tycker jag det inte är kul, gör det bara för att, känns konstgjort och påtvingat och då fyller det ingen funktion ju...eller så tröttnar jag snabbt för att det inte är tillräckligt lustfyllt.

    Jag vet att jag måste hitta ?min grej? men det är så svårt... behöver tips, idéer och inspiration!

    Eller är detta en tränings-sak? Att det liksom går att träna upp den delen av hjärnan om man ger det tillräckligt med tid??

    Snälla, kom med inputs! Måste bryta mitt övertänkande vilket får mig att må dåligt.

  • Svar på tråden Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?
  • Anonym (T)
    Äldre 1 Dec 09:00
    #1

    Lyssna på ljudböcker.

    Det bästa är att gå ut och gå en långpromenad m ljudbok i öronen! Motion och spännibg/ kärlek/ humor etc på en o samma gång!

  • Äldre 1 Dec 09:05
    #2

    Har lite samma problem, blev mycket bättre när jag fick barn så fritiden blev mindre :p

    Men annars gillar jag att pyssla, sy, sticka och bygga. Folk tycker jag är knäpp när jag alltid håller på med nått men jag måste för annars mår jag inte bra. Spela gitarr och sjunga är ganska kul också :)

  • Äldre 1 Dec 09:05
    #2

    Har lite samma problem, blev mycket bättre när jag fick barn så fritiden blev mindre :p

    Men annars gillar jag att pyssla, sy, sticka och bygga. Folk tycker jag är knäpp när jag alltid håller på med nått men jag måste för annars mår jag inte bra. Spela gitarr och sjunga är ganska kul också :)

  • Anonym (Hjälp­mig) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 09:08
    #3
    Anonym (T) skrev 2018-12-01 09:00:54 följande:

    Lyssna på ljudböcker.

    Det bästa är att gå ut och gå en långpromenad m ljudbok i öronen! Motion och spännibg/ kärlek/ humor etc på en o samma gång!


    Bra förslag! Har själv haft en idé om att lyssna på podd och promenera samtidigt. Ska prova detta!

    Jag kommer på mig själv att sluta lyssna och mala mina egna tankar... men antar att man får träna på att fokusera på lyssnandet.

    Kanske borde prova ljudbok också... har dock så svårt att fastna/fångas av saker... ska spana efter nån bok som kanske kan funka.

    Tack för svar <3
  • Anonym (Hjälp­mig) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 09:10
    #4
    Ellie90 skrev 2018-12-01 09:05:31 följande:

    Har lite samma problem, blev mycket bättre när jag fick barn så fritiden blev mindre :p

    Men annars gillar jag att pyssla, sy, sticka och bygga. Folk tycker jag är knäpp när jag alltid håller på med nått men jag måste för annars mår jag inte bra. Spela gitarr och sjunga är ganska kul också :)


    Pyssla - vad gör du då??

    Jag tror samma - att jag skulle må så MYCKET bättre av att ha nåt... behöver inte vara nåt stort och komplicerat men nåt i just terapeutiskt syfte....
  • slimsh­ady11
    Äldre 1 Dec 09:35
    #5

    Hej,

    Jag har haft samma problem som dig.

    Skicka meddelande till mig så kan jag komma med några tips.

  • Äldre 1 Dec 09:36
    #6

    Det där är ju en träningssak. Du kan inte förvänta dig att tankarna ska stoppa hux flux i fyra timmar medans du tittar på en film tex, funkar ju inte riktigt så. Du får träna på korta stunder i taget.

    Tio minuter här och där blir efter nån månad kanske en halvtimme och efter nån månad till kanske du har en timmas fungerande avkoppling.

    Jag själv lägger stora pussel (1000 bitar och mer) för avkoppling och rent nöje. Jag gör även smycken så jag pysslar mycket med pärlor och silvertråd vilket kräver hög koncentration och noggrannhet.

  • Anonym (Hjälp­mig) Trådstartaren
    Äldre 1 Dec 09:40
    #7
    Fjäril kär skrev 2018-12-01 09:36:01 följande:

    Det där är ju en träningssak. Du kan inte förvänta dig att tankarna ska stoppa hux flux i fyra timmar medans du tittar på en film tex, funkar ju inte riktigt så. Du får träna på korta stunder i taget.

    Tio minuter här och där blir efter nån månad kanske en halvtimme och efter nån månad till kanske du har en timmas fungerande avkoppling.

    Jag själv lägger stora pussel (1000 bitar och mer) för avkoppling och rent nöje. Jag gör även smycken så jag pysslar mycket med pärlor och silvertråd vilket kräver hög koncentration och noggrannhet.


    Om jag förstår att det är en träningssak så blir det lättare att fortsätta...

    har också tänkt på att göra smycken, med pärlor och sånt.... kanske ska kolla lite på youtube för lite inspo :)
  • Äldre 1 Dec 12:46
    #8

    Jag flaxar lätt iväg i tankar när jag lyssnar så det fungerade halvdant för mig. Men väldigt skönt att promenera med något att lyssna på även om tankarna vandrar lite.

    Jag plockade istället upp stickning när jag kände att jag behövde lugn och bryta tankar som gnagde. För mig krävde det full koncentration och på köpet fick jag en härlig halsduk och ett par påbörjade sockor.

  • Äldre 1 Dec 23:01
    #9

    Dataspel?

Svar på tråden Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?