• Äldre 2 Dec 17:10
    752 visningar
    5 svar
    5
    752

    När kom era tvillingar?

    Hejsan.

    I vilken vecka kom era tvillingar? Hur startade de och var de en vanlig förlossning ?

    De närmar sig med stormsteg och jag börjar bli nyfiken på hur andra upplevt de ?

    Trevlig kväll

  • Svar på tråden När kom era tvillingar?
  • Anonym (Inte jag)
    Äldre 2 Dec 17:59
    #1

    Jag har tre kompisar som fått tvillingar under året.

    Första kompisen satte det igång av sig själv i 36+5. Det gick jättesmidigt. Inga hjälpmedel bortsett från epidural och lustgas. Tvåäggstvillingar. Båda flickor.

    Andra kompisen fick planerat k.snitt. Enäggstvillingar, båda pojkar. Hon fick dom i v.37+0.

    Tredje kompisen trodde barnen skulle komma redan i v.25. Fanns egentligen inget som tydde på det men hon gillar uppmärksamhet och skrek vargen kommer flertal gånger fast hela graviditeten var bra. Dom fick sätta igång henne i v.37+2 för då var hon så less på sin graviditet. Tvåäggstvillingar. Flickan kom först utan problem. Pojken fick dom hjälpa lite med sugklocka men allt gick bra

  • Anonym (Kompi­s)
    Äldre 3 Dec 00:23
    #2

    En kompis fick enäggstvillingar (flickor) i v31. Förlossningen startade av sig själv men de fick ta akut ks eftersom de låg fel så gick inte föda vaginalt.

  • LFF
    Äldre 3 Dec 09:45
    #3
    madeleneskog skrev 2018-12-02 17:10:20 följande:

    Hejsan.

    I vilken vecka kom era tvillingar? Hur startade de och var de en vanlig förlossning ?

    De närmar sig med stormsteg och jag börjar bli nyfiken på hur andra upplevt de ?

    Trevlig kväll


    40+2. Igångsättning 40+0, slutade med snitt drygt 1,5 dygn senare. Min kropp var helt slut. På killarna märktes ingenting alls. Två killar, bedömda som tvåäggs. Min kropp hamnade i chock efteråt och jag låg på IVA första dygnet medan pappan och barnen var på BB. Det är nu 5 år sedan och jag tror att man året efter ändrade så att tvillingar tas ut i v38 om det inte startat självmant. 
  • Äldre 3 Dec 13:40
    #4

    Mina 2-äggstvillingar kom i v. 38+0. Startade med vattenavgång och 7 h senare var första barnet ute, men så var det också barn nr 4 & 5.

    En pojke & en flicka, vägde 3650 g resp 3645 g och var 51 cm resp 53 cm, .

  • Äldre 4 Dec 20:37
    #5

    Mina tvåäggs kom i vecka 37+6. Vattnet började läcka lite så ringde till förlossningen och de ville att jag kom in på kontroll. På väg in till Sjukhuset började jag känna lite värkar. Jag gick in till förlossningen eftersom jag bodde granne med sjukhuset:) Detta var vid 19-20 tiden på kvällen. Sen gick det fort när jag väl var på förlossningen och tvillingarna är födda 23.02 och 23.06, så inte mycket mer än 3 timmar från första värk. Behövde aldrig ta smärtlindring. Allt gick jättebra och barnen och jag mådde bra. 2,8 och 3,05 kg vägde de.

    Detta var min andra förlossning. Gravid med nummer fyra nu så får hoppas det går lika bra!

Svar på tråden När kom era tvillingar?