• Anonym (svart­a_hål)
    Äldre 3 Dec 14:47
    19451 visningar
    742 svar
    742
    19451

    Vilka kunskapsluckor stör ni er mest på hos folk?

    Nu är det ju så att alla kan inte vara kunniga eller belästa i allt. Men om vi ser till sådant som anses vara ren allmänbildning, vilka kunskaper som verkar saknas hos vissa stör ni er på? Och gör ni er del för att informera personen så att han kan fylla i det som saknas?

    Finns det något ämnesområde som ni själva är väldigt kunniga i och som ni upplever många vara nollställda eller irriterat okunniga när ni diskuterar med folk om det?

  • Svar på tråden Vilka kunskapsluckor stör ni er mest på hos folk?
  • Anonym (Filos­of)
    Äldre 3 Dec 14:53
    #1

    Det finns många områden..

  • Anonym (C)
    Äldre 3 Dec 14:53
    #2
    -1

    Jag stör mig på att så många inte förstår innebörden av yttrandefrihet.

    Annars är det mest förbluffande att vissa har lyckats att inte ta in vissa saker som man trodde att alla visste. Stör mig inte direkt på det, men undrar hur man lyckas, har de levt under en sten? Aldrig sett på tv? Aldrig läst en tidning? Har dock inga konkreta exempel på kunskapsluckor jag förbluffats över. Men det är många luckor!

  • Äldre 3 Dec 14:55
    #3

    Jag stör mig generellt på brist av allmänbildning. På olika områden. Kanske främst där jag tänker att det kan påverka ganska mycket i vardagen. T.ex. om folk inte kan göra vissa saker med sina barn för att de inte har kunskap. Har svårt att komma på exempel nu.

    Sånt som jag minns att jag stört mig på var folk som inte vet när andra världskriget var, eller vad subjekt och verb är, eller länder och huvudstäder i Europa, eller inte kan multiplikationstabellen och enkel procenträkning.

  • Anonym (A)
    Äldre 3 Dec 14:59
    #4

    Det finns många områden.

  • Äldre 3 Dec 22:07
    #5
    +5

    Att det inte kan skiljas mellan de och dem....

  • Anonym (K)
    Äldre 3 Dec 22:07
    #6
    +1

    Teater , opera , litteratur.

  • Äldre 3 Dec 22:28
    #8

    Alla som inte lär sig (eller väljer att ignorera) trafikreglerna.
    Inte cykla på trottoarer, inte korsa gator på rött (gäller både gångare, cyklister och bilister), cyklister som inte har de reflexer och lampor de ska ha, cyklister och bilister som inte signalerar svängar eller lämnar företräde vid övergångsställen osv. ,

  • Äldre 3 Dec 22:30
    #9

    Egentligen stör jag mig inte på brist på allmänbildning, jag tillhör själv den gruppen ;) Det som stör mig är mer folk som inte kan läsa av om/när intresse/tid finns eller inte att diskutera; när de börjar hålla monologer utan att vara medvetna om det t ex. Tycker man ska ha lite känsla för när det faktist är dags att stänga munnen, utan att motparten ska behöva säga det.

  • Anonym (ja)
    Äldre 3 Dec 22:30
    #10
    +5

    Jag är irriterad på att svenskar är så historielösa gällande det egna samhället. Därför stör det mig att så många tror att det är tradition att ta mannen efternamn, att folk gifte sig och fick barn tidigt förr (nej, det skedde efter 30 även på 1800-talet). osv osv

    Tycker också det är lustigt att så många tror att män är fertila hela livet. 

  • Anonym (Anna)
    Äldre 4 Dec 05:15
    #11

    Jag stör mig oerhört på min egen kunskapsbrist, inte i detaljer som är lätta att fördjupa utan i helheter och sammanhang.

    Jag har gått nio år i grundskola och tvåårigt gymnasium och ofta tycker jag  att min allmänbildning i stort är så ihålig att det är svårt att hänga upp ny kunskap på något eller kunna sätta in saker i ett sammanhang eller större perspektiv. Och jag var ändå alltid bland de bästa och mest ambitiösa i klassen.

Svar på tråden Vilka kunskapsluckor stör ni er mest på hos folk?