• Äldre 4 Dec 23:49
    1809 visningar
    12 svar
    12
    1809

    Namn med olika uttal

    Hej!

    Namn som kan uttalas på olika sätt. Jag undrar hur ni som har såna namn tycker att det är? Är det irriterande att några säger si och några så? Brukar ni rätta dom eller är det ok att folk har olika varianter? Vi funderar nämligen på ett av dessa namn till vår nyfödda, men tvekar pga att det inte är givet hur det ska uttalas. Är det konstigt om jag och maken uttalar det olika?

    Exempel

    Jenny - Jenny eller Jennie

    Paul - Paul eller Pål

    Tord - Tord eller Tård

    Eleonora - Eleonora eller Ellenora

    Cecilia - Cecilia eller Cicilia

    Anne - Ann eller Anne

    Artur - Art-urr eller Aartur

    Edvard - Eddvard eller Edvard

    Har ni fler exempel?

  • Svar på tråden Namn med olika uttal
  • Äldre 5 Dec 05:21
    #1

    Amelie som kan uttalas

    - som Anneli som i sin tur kan ha två olika betoningar, på första A eller på A och i.

    - som på franska med betoning på i, Ame-lii

    - med betoning på e, Ameeli

    - med betoning på e och sista e uttalat, Ameelie (alltså som Amelia fast med e på slutet)

    Alltså 5 olika uttal på Amelie

  • Äldre 5 Dec 12:53
    #2

    Om olika uttal hos föräldrar: Jag vet em familj med en dotter som heter Emilie, mamman uttalar som Emmili vilket väl är det vanliga svenska uttalet, pappan säger Eeemili.

  • Äldre 5 Dec 13:13
    #3

    Jag har inte ett namn som uttalas fel, men ett namn som många tar fel på. Nu heter jag inte Annabelle på riktigt, men som att jag hetat det och så kallar många mig för Isabelle av misstag, den typen av fel. Det stör inte mig det minsta.

    Däremot har jag träffat många som stör sig. Jag jobbar som lärare och jag vet elever som blir väldigt arga och, tror jag, faktiskt ledsna. (Jobbigt när man har en elev som vill att det ska uttalas på ett sätt och en elev i samma klass som blir blixtarg om man råkar uttala det på samma sätt). Så det är nog högst personligt.

  • Äldre 7 Dec 08:35
    #4

    Jag tror att det är bäst att stava som man vill att det ska uttalas, tex Jenny eller Jennie. Jättesvårt för omgivningen att förstå om Jenny ska uttalas i på slutet. Står det Ann blir det inte otydligt om det ska uttalas med e på slutet. Jag har inget sånt namn, men blir irriterad när namn inte uttalas logiskt och innehavaren rättar och surar för att alla gör fel (gäller svenska namn såklart. Utländska namn har ju sin logik på grunder som jag inte vet)

  • Äldre 7 Dec 21:34
    #5
    +2

    Jag ser det inte som något större problem, har en förälder som kommer från Skåne och en från Stockholm, således blir det lite olika klang när de uttalar mitt namn. Det är inget man stör sig på.

  • Äldre 8 Dec 00:50
    #6

    Vi valde bort namnet Edvard till vår son just på grund av detta, att jag och min man hade olika "naturligt" uttal av namnet och det kändes konstigt tyckte vi. Dessutom var vi också osäkra på vilket uttal som är det etablerade svenska? Synd iaf på ett så fint namn :)

  • aabbcc­ddeeff­gg
    Äldre 13 Jan 23:13
    #7

    Det är väl inget problem. Namn uttalas ju olika i olika länder så ska ni då aldrig låta barnet resa utolands?

  • Äldre 17 Jan 23:49
    #8
    Mycket intressant fråga! Jag tycker inte att man bör undvika ett namn för att det finns olika normer kring uttal. Jag har själv ett efternamn som kan uttalas olika så jag vet hur det är. Så länge man inte har ett uttal som är alltför olika eller okänt så är det nog inga problem. Tänk på huruvida ni gillar namnet i sig! Skulle ni båda föräldrar uttala det annorlunda är det bara lite kul. Av de namnen som ni listade uttalar jag dem:

    Jenny - Jenny eller Jennie - Jenny oftast men ibland slarvigt Jennie, tycker bäst om Jenny men båda är okej.


    Paul - Paul eller Pål - Uttalar det Pål, gillar inte riktigt Paul

    Tord - Tord eller Tård - Uttalar Tård men gillar inte namnet.

    Eleonora - Eleonora eller Ellenora - Uttalar Elljonåra - Fint!

    Cecilia - Cecilia eller Cicilia - Cecilia självfallet

    Anne - Ann eller Anne - Ann är ett rätt självklart uttal skulle jag säga

    Artur - Art-urr eller Aartur - Jag säger Aartur men tycker även att Arturr är fint!

    Edvard - Eddvard eller Edvard - Säger Eeedvard förutom till dem jag vet uttalar annorlunda eller om utlänningar.
  • Äldre 18 Jan 22:55
    #9
    DenNamnbitne skrev 2019-01-17 23:49:09 följande:

    Mycket intressant fråga! Jag tycker inte att man bör undvika ett namn för att det finns olika normer kring uttal. Jag har själv ett efternamn som kan uttalas olika så jag vet hur det är. Så länge man inte har ett uttal som är alltför olika eller okänt så är det nog inga problem. Tänk på huruvida ni gillar namnet i sig! Skulle ni båda föräldrar uttala det annorlunda är det bara lite kul. Av de namnen som ni listade uttalar jag dem:

    Jenny - Jenny eller Jennie - Jenny oftast men ibland slarvigt Jennie, tycker bäst om Jenny men båda är okej.Paul - Paul eller Pål - Uttalar det Pål, gillar inte riktigt PaulTord - Tord eller Tård - Uttalar Tård men gillar inte namnet.Eleonora - Eleonora eller Ellenora - Uttalar Elljonåra - Fint!Cecilia - Cecilia eller Cicilia - Cecilia självfalletAnne - Ann eller Anne - Ann är ett rätt självklart uttal skulle jag sägaArtur - Art-urr eller Aartur - Jag säger Aartur men tycker även att Arturr är fint!Edvard - Eddvard eller Edvard - Säger Eeedvard förutom till dem jag vet uttalar annorlunda eller om utlänningar.


    Är det ett problem tror du att heta tex Artur och att typ hälften man träffar på säger Arturr och hälften Aartur?
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • welsa
    Äldre 23 Jan 23:09
    #10
    +2
    telly skrev 2018-12-04 23:49:01 följande:

    Hej!

    Namn som kan uttalas på olika sätt. Jag undrar hur ni som har såna namn tycker att det är? Är det irriterande att några säger si och några så? Brukar ni rätta dom eller är det ok att folk har olika varianter? Vi funderar nämligen på ett av dessa namn till vår nyfödda, men tvekar pga att det inte är givet hur det ska uttalas. Är det konstigt om jag och maken uttalar det olika?

    Exempel

    Jenny - Jenny eller Jennie

    Paul - Paul eller Pål

    Tord - Tord eller Tård

    Eleonora - Eleonora eller Ellenora

    Cecilia - Cecilia eller Cicilia

    Anne - Ann eller Anne

    Artur - Art-urr eller Aartur

    Edvard - Eddvard eller Edvard

    Har ni fler exempel?


    Men det handlar väl om hur NI uttalar det? Väljer ni Tord och uttalar det Tord så är ju lixom det som det ska vara. Ni lär ju inte döpa barnet till Tord och uttala det Kurt.
  • Äldre 24 Jan 20:53
    #11
    telly skrev 2019-01-18 22:55:48 följande:
    Är det ett problem tror du att heta tex Artur och att typ hälften man träffar på säger Arturr och hälften Aartur?
    Nej jag tror inte att det är några som helst problem! Båda uttalen är fina dessutom! Till syvene och sist blir det väl lille Artur själv som får bestämma.
  • Äldre 24 Jan 21:10
    #12

    Ett annat problem är namn som liknar etablerade namn men som är ovanliga. Då kan folk ibland läsa fel. Min dotter har ett av namnen nedan som blir fel ofta för att folk läser slarvigt.

    Malena - Marlena

    Martina - Marina

    Emelie - Emilie

    Elise - Elsie

    Amelia - Emelia

Svar på tråden Namn med olika uttal