• Anonym (Split­tring)
    Äldre 5 Dec 04:51
    3742 visningar
    223 svar
    -3
    223
    3742

    Brutit kontakten med närstående pga att de röstar på SD?

    Har ni brutit kontakten med någon för att de röstar på SD?

    Vad var det som gjorde att ni inte kunde gå vidare med er relation och agree to disagree så att säga?

    Det är ju synd att politiska motsättningar ska förstöra familj och vänskapsrelationer m.m.

  • Svar på tråden Brutit kontakten med närstående pga att de röstar på SD?
  • Anonym (Jag bröt)
    Äldre 5 Dec 05:45
    #1
    -1 +2

    Bröt kontakten med en vän. Han var aktiv kommunpolitiker inom SD. Problemet var att han blev så korkad när han gick med i SD. Han totalt sket i källkritik, delade grejer om invandrare som hade noll verklighetsförankring. Han började säga att invandrarna var skyldiga till allt ont och saker som; jag får inte hissa flaggan, barnen får inte sjunga nationalsången i skolan osv. Och påstod att jag ljög när jag sa att jag haft flaggan hissad nästan varje dag utan problem och att eleverna sjunger nationalsången i alla skolor jag jobbat i.

    Hans verklighetsfrånvända, rasistiska och bruna sida har gjort att jag inte står ut i hans sällskap. Han är också ett extremt dåligt inflytande på mina barn

  • Mongol­iet
    Äldre 5 Dec 05:46
    #2
    +3

    Rasism är svårt att agree to disagree:a om.

  • Äldre 5 Dec 06:00
    #3
    +1

    Finns inga såna muppar i min familj tack och lov men jag har brutit helt med nån vän och nåt ex pga detta.

    Vissa grundläggande värderingar går inte att kompromisss med och det hade tagit för mycket energi från mitt liv att behöva hålla god min.

  • Anonym (H)
    Äldre 5 Dec 06:51
    #4
    +1

    Jag har brutit kontakten och tagit bort som vän på Facebook när de helt plötsligt börjar skylta med sin politiska åsikt och trycker upp det i ansiktet på alla. Allt ska delas och allt ska kommenteras och det ligger ingen som helst källkritik bakom. Bara massa hat och skit.. Orkar inte med såna människor och jag vill inte ha sånt i mitt liv.

  • Anonym (B)
    Äldre 5 Dec 07:03
    #5
    -1 +5

    Mina vänner och bekanta som jag vet röstar SD har låg profil och trycker inte sin politik på andra. Däremot har jag gett upp bekantskapen med ett par vänsterpartister som gapar och högljutt ska uttrycka sina politiska åsikter överallt och hela tiden. De är dessutom verklighetsfrånvända och obildade. Så nej tack.

  • Anonym (+++)
    Äldre 5 Dec 07:04
    #6
    Anonym (Splittring) skrev 2018-12-05 04:51:43 följande:

    Har ni brutit kontakten med någon för att de röstar på SD?

    Vad var det som gjorde att ni inte kunde gå vidare med er relation och agree to disagree så att säga?

    Det är ju synd att politiska motsättningar ska förstöra familj och vänskapsrelationer m.m.


    Jag har inte brutit men ibland känner jag att jag skulle vilja. Det gäller speciellt en som är ingift i vår släkt. Det jag har svårt att förstå är hur min biologiska släkting valde att gifta sig med hen. (de gifte sig rätt snabbt så ibland tror jag att släktingen inte hade hunnit upptäcka det här. Jag känner min släkting så pass väl att jag inte tror hen håller med sin partner) 

    Jag undviker att prata politik med personen, eller klimatbekymmer tex för det är något som personen starkt uttalade sig om för några år sedan om att det bara var konspirationsteorier. Jag undrar ändå  hur känslan är nu när det tom smälter på glaciärer i Sverige.  Gillar nog Trump också Skrattande 

    Är snäll på ytan och jag tror de flesta andra i vår släkt tycker det fungerar, men de pratar heller inte politik. 
  • Sharpe­r
    Äldre 5 Dec 07:14
    #7
    +3

    Min man röstade på SD och har även gått med i partiet. Men han är inte rasist (då skulle jag inte leva ihop med honom, än mindre gifta mig). Skulle heller aldrig avsluta kontakten pga politik, så länge inte någon oavsett parti försöker övertala mig att gå med/rösta på dom mm då jag vet vart jag står och vad mina värderingar är :)

  • Anonym (Psss)
    Äldre 5 Dec 07:18
    #8
    -3 +4
    Anonym (H) skrev 2018-12-05 06:51:27 följande:

    Jag har brutit kontakten och tagit bort som vän på Facebook när de helt plötsligt börjar skylta med sin politiska åsikt och trycker upp det i ansiktet på alla. Allt ska delas och allt ska kommenteras och det ligger ingen som helst källkritik bakom. Bara massa hat och skit.. Orkar inte med såna människor och jag vill inte ha sånt i mitt liv.


    Tycker det snarare låter som hur "antirasister" och "älskar alla invandrare" brukar bete sig. Dela alla artiklar de kan hitta om alla invandrare det är så synd om. Vet inga SD:are som håller på så. De håller låg profil. De flesta som använder ordet rasist om folk vet inte ens vad ordet betyder. Slå upp vad en rasist är. De flesta sd:are är inte rasister även om det så klart existerar.
  • Anonym (Nja)
    Äldre 5 Dec 07:25
    #9

    Jag har brutit kontakten med nästan alla av mina kusiner sedan lång tid tillbaka, men det var långt innan SD blev ett parti att räkna med. De hade redan då rasistiska åsikter och var allmänt blåsta, noll källkritik mm. Gick inte att umgås med, jag blev bara frustrerad över alla feluppfattningar de hade och hur de tyckte att jag inte hade ett riktigt jobb; jag är akademiker med många, många år vid universitet. De är alla verksamma inom yrken som kräver noll utbildning. Flera av dem har inte ens gått ut gymnasiet.

    Jag vet inte om de röstar SD, men det utgår jag från att de tyvärr gör. Har vi tur är de så blåsta att de slänger bort sin röst på NRM. Hade det inte varit för att SD finns så hade jag utgått från att de inte röstar.

    Så här är det för flera jag pratat med. Det är inte art folk röstar SD som är problemet. Det är att samma personer har så extremt felaktiga uppfattningar om världen i allmämhet och är totalt faktaresistenta.

  • Anonym (U)
    Äldre 5 Dec 07:50
    #10

    Haha. Håller med vänsterfolk är nästan värre.

    Alla rasister jag träffade IRL röstade på vänster.


    Anonym (Psss) skrev 2018-12-05 07:18:50 följande:

    Tycker det snarare låter som hur "antirasister" och "älskar alla invandrare" brukar bete sig. Dela alla artiklar de kan hitta om alla invandrare det är så synd om. Vet inga SD:are som håller på så. De håller låg profil. De flesta som använder ordet rasist om folk vet inte ens vad ordet betyder. Slå upp vad en rasist är. De flesta sd:are är inte rasister även om det så klart existerar.


Svar på tråden Brutit kontakten med närstående pga att de röstar på SD?