• Äldre 5 Dec 10:07
    1727 visningar
    30 svar
    30
    1727

    Hur kan man maxa föräldraledigheten?

    Hur kan jag maxa föräldraledigheten om jag tar ut 7 dagar i veckan från barnets födsel?

    Om den ena föräldern ger den andre sina överförbara dagar är det max 9 månader man kan vara hemma med barnet då med föräldrapenning?

    Och hur gjorde ni innan förlossningen, tog ni ut föräldrapenning innan barnets födsel eller var hemma utan ersättning?

  • Svar på tråden Hur kan man maxa föräldraledigheten?
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 5 Dec 10:14
    #1

    Hemma utan ersättning innan.

    Måste du/ni ta 7 dagar? Går det minska några utgifter?

  • Äldre 5 Dec 10:18
    #2
    Anonym (Linda) skrev 2018-12-05 10:14:21 följande:

    Hemma utan ersättning innan.

    Måste du/ni ta 7 dagar? Går det minska några utgifter?


    Ja, som ekonomin ser ut nu så kommer vi behöva ta ut 7 dagar.
  • Äldre 5 Dec 11:05
    #3

    Har inte tittat i år men jag tog ut semester över jul isf fl. Det blev då 5 semesterdagar på tre veckor.

    Se om det fungerar för dig.

  • Äldre 5 Dec 12:38
    #4
    legomum skrev 2018-12-05 11:05:46 följande:

    Har inte tittat i år men jag tog ut semester över jul isf fl. Det blev då 5 semesterdagar på tre veckor.

    Se om det fungerar för dig.


    Menar du att man använder tar ut semestern i klump för att förlänga eller?
  • Äldre 5 Dec 12:53
    #5
    Deeelicious skrev 2018-12-05 12:38:13 följande:

    Menar du att man använder tar ut semestern i klump för att förlänga eller?


    Ja samt att du får ju din lön för dessa dagar +semesterersättning. De pengarna kan man ju spara tills de behövs. Föräldradagar sparas och man har möjlighet att vara hemma längre.

    På mitt arbete så var vi lediga alla röda dagar + nyår o julafton. Så när jag tog ut 2 semesterdagar så fick jag lön för en vecka. Vet inte hur det ser ut i år med ledigheterna i år har inte tittat.
  • Äldre 5 Dec 21:49
    #6

    Har du koll på om ditt jobb ger någon extra ersättning vid föräldraledighet?

    Grejen med att maxa föräldraledighet handlar ju ofta om att spara dagar och det gör du ju inte om du tar ut 7 dgr per vecka.

  • Äldre 5 Dec 23:06
    #7

    Om du kan börja jobba deltid t ex helg eller så efter några månader så kan du spara dagar och förlänga din egen ledighet på så vis.

  • Äldre 6 Dec 06:00
    #8
    Alexi skrev 2018-12-05 21:49:25 följande:

    Har du koll på om ditt jobb ger någon extra ersättning vid föräldraledighet?

    Grejen med att maxa föräldraledighet handlar ju ofta om att spara dagar och det gör du ju inte om du tar ut 7 dgr per vecka.


    Precis vad jag tänkte, behöver man ta ut 7 dagar per vecka så är det svårt att maxa.

    Vi snålade som attan fram till ettårsdagen. När lillen var runt halvåret ryckte jag in på jobbet några strödagar vilket gav lite extra, annars har vi försökt tänka till på budgeten hemma och levt främst på min mans lön (kommunalt anställd så absolut inte nån höjdarlön).

    Sen i somras varvade vi f-ledighet med semester och sen dess har jag jobbat 2 dagar per vecka. Så jag jobbar 2 och tar 3 fp-dagar för skydda min SGI. Ska fortsätta så fram till sommaren har vi tänkt.
  • Anonym (A)
    Äldre 6 Dec 07:01
    #9
    -1

    Sjukanmäl dig då och då för att spara dagar. Är du sjuk längre 7 dagar på rad behövs läkarintyg, så håll dig under det bara. Att hålla dig inomhus hemma dessa dagar är att rekommendera. Kanske även att bjuda hem (eller ordna så barnet kan vara hos) nån pensionerad släkting eller arbetslös vän som ska ?ta hand om barnet? (det gäller dock att denna släkting/vän är ytterst pålitlig och inte har problem med vad du håller på med, känner du ingen sån är det bättre att inte bjuda hem någon alls, alternativt låtsas vara sjuk på riktigt inför alla, för annars är risken att de anmäler), man vet aldrig om det finns spioner någonstans. Det kan vara skvallerkärringen till granne som på något konstigt sätt fått reda på att du är sjukskriven, men ser att du är ute och verkar pigg, och då anmäler. Eller att myndigheterna gör hemliga kontroller om de till slut börjar misstänka något, det vet man aldrig.

  • Anonym (A)
    Äldre 6 Dec 07:05
    #10
    -1
    Anonym (A) skrev 2018-12-06 07:01:39 följande:

    Sjukanmäl dig då och då för att spara dagar. Är du sjuk längre 7 dagar på rad behövs läkarintyg, så håll dig under det bara. Att hålla dig inomhus hemma dessa dagar är att rekommendera. Kanske även att bjuda hem (eller ordna så barnet kan vara hos) nån pensionerad släkting eller arbetslös vän som ska ?ta hand om barnet? (det gäller dock att denna släkting/vän är ytterst pålitlig och inte har problem med vad du håller på med, känner du ingen sån är det bättre att inte bjuda hem någon alls, alternativt låtsas vara sjuk på riktigt inför alla, för annars är risken att de anmäler), man vet aldrig om det finns spioner någonstans. Det kan vara skvallerkärringen till granne som på något konstigt sätt fått reda på att du är sjukskriven, men ser att du är ute och verkar pigg, och då anmäler. Eller att myndigheterna gör hemliga kontroller om de till slut börjar misstänka något, det vet man aldrig.


    Vill tillägga att du bör tänka på att inte verka frisk om någon tittar in genom dina fönster och trycker örat med ytterdörren. Håll ljudnivån låg, klä inte upp dig, håll dig sittandes/liggandes så mycket som möjligt. Dra ner persiennerna på fönster som vetter ut mot gatan eller som folk lätt kan se in i.
Svar på tråden Hur kan man maxa föräldraledigheten?