• Anonym (fatti­g)
    Äldre 5 Dec 15:35
    692 visningar
    132 svar
    +2
    132
    692

    Nya TV-avgiften = 3 dagars mat

    Som sjuk och fattig har jag valt bort TVn. Det har altid varit en onödig kostnad för mig, jag har annat som jag måste lägga pengar på. Jag går egentligen back varje månad i och med växande skulder men jag kan inte lägga pengar jag inte har på någonting. 

    Idag råkade jag hitta en sajt där den nya tv-avgiften var med i skatteuträkningen och insåg att det är 3 dagars mat i månaden för mig ungefär. Det känns fruktansvärt jobbigt, särskilt som jag redan snålar med maten så mycket hälsan tillåter.

    Men grattis till alla ni friska ensamstående med heltidslön som har tv. Ni får ju billigare och kan äta lite mer och bättre.

  • Svar på tråden Nya TV-avgiften = 3 dagars mat
  • Anonym (läs)
    Äldre 5 Dec 15:36
    #1

    Läs på mer om den nya skatten, den gäller inte låginkomsttagare.

  • Anonym (Emmis­)
    Äldre 5 Dec 15:38
    #2
    Anonym (läs) skrev 2018-12-05 15:36:44 följande:

    Läs på mer om den nya skatten, den gäller inte låginkomsttagare.


    Den gäller alla med beskattningsbara inkomster.
  • Anonym (Skatt­emas)
    Äldre 5 Dec 15:42
    #3
    Anonym (Emmis) skrev 2018-12-05 15:38:06 följande:

    Den gäller alla med beskattningsbara inkomster.


    Yes, men reducerad avgift om du tjänar mindre än 13 600 kr/mån.
  • sextio­talist
    Äldre 5 Dec 15:44
    #4
    Anonym (Emmis) skrev 2018-12-05 15:38:06 följande:
    Den gäller alla med beskattningsbara inkomster.
    Men man betalar inte fullt, En pensionär med låg pension betalar inte ens 600 per år.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 5 Dec 15:46
    #5
    sextiotalist skrev 2018-12-05 15:44:40 följande:
    Men man betalar inte fullt, En pensionär med låg pension betalar inte ens 600 per år.
    Det låter bra det.
  • sextio­talist
    Äldre 5 Dec 15:46
    #6
    Anonym (fattig) skrev 2018-12-05 15:35:15 följande:

    Som sjuk och fattig har jag valt bort TVn. Det har altid varit en onödig kostnad för mig, jag har annat som jag måste lägga pengar på. Jag går egentligen back varje månad i och med växande skulder men jag kan inte lägga pengar jag inte har på någonting. 

    Idag råkade jag hitta en sajt där den nya tv-avgiften var med i skatteuträkningen och insåg att det är 3 dagars mat i månaden för mig ungefär. Det känns fruktansvärt jobbigt, särskilt som jag redan snålar med maten så mycket hälsan tillåter.

    Men grattis till alla ni friska ensamstående med heltidslön som har tv. Ni får ju billigare och kan äta lite mer och bättre.


    Du tillhör nog en av de få som har låg inkomst som i så fall förlorar på det.
  • Anonym (Lotta­)
    Äldre 5 Dec 15:46
    #7

    Jag har också förstått det som så att om man valt bort tv tidigare så blir det ofrånkomligen dyrare med nya tv-skatten.

    Har du koll på om du är berättigad till försörjningsstöd, bostadsbidrag eller bostadstillägg eller handikappersättning (byter snart namn till merkostnadsersättning)  om du har merkostnader för sjukdom eller funktionshinder?

    Känner med dig om du får det ännu tuffare! 

  • Äldre 5 Dec 15:47
    #8

    1 procent av den beskattningsbara inkomsten med ett tak på 1300 kr per år. Dvs låg inkomst mindre än 1300 kr/år .

    I mitt hushåll med idag en betalande blir det snart 2 st som betalar 1300 kr/året vilket är mer än vad vi betalar idag. Hade vi dessutom haft en 19 åring som bodde hemma men arbetade hade det blivit väldigt mycket dyrare (3×1300).

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 5 Dec 15:47
    #9

    Man får lägre avgift om man har låg beskattningsbar inkomst. Så det blir nog inte så stor kostnad ändå. Dessutom kan du passa på att äta billig mat några gånger i månaden för att jämna ut kostnaden. Veganskt är billigt, gott och hälsosamt. Det är väl ett bra tips för dig som behöver en bättre hälsa så att du kan börja jobba igen? För du räknar väl inte med att fortsätta gå hemma någon längre tid?

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 5 Dec 15:48
    #10
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-12-05 15:47:21 följande:

    1 procent av den beskattningsbara inkomsten med ett tak på 1300 kr per år. Dvs låg inkomst mindre än 1300 kr/år .

    I mitt hushåll med idag en betalande blir det snart 2 st som betalar 1300 kr/året vilket är mer än vad vi betalar idag. Hade vi dessutom haft en 19 åring som bodde hemma men arbetade hade det blivit väldigt mycket dyrare (3×1300).


    Det är väl bara bra att avgiften blir rättvis?
Svar på tråden Nya TV-avgiften = 3 dagars mat