• Anonym (Arg mamma)
    Äldre 5 Dec 17:30
    3481 visningar
    105 svar
    105
    3481

    Sambon har noll förståelse för amningen

    Min sambo har verkligen ingen som helst förståelse för att amningen är så tidskrävande.

    Vi fick vårt andra barn för några månader sedan och det känns som att det är bråk mellan oss varje dag pga att han tror att jag ligger och latar mig på sängen med bebisen medan han ?gör allt jobb? med vår treåring. Så är det verkligen inte! Oftast så behöver jag lugna bebis innan jag ens kan amma, och det kan ta ett tag. Så kommer han in och gormar om något då så får jag börja om från noll igen. Bebisen är oerhört lättstörd ska tilläggas.

    Jag är så himla trött på att bli sedd som en lat jävel för att jag liggammar bebisen. Och om det tar mer än 10 min blir han alldeles tokig och tycker att ?nu är du väl för fan ändå klar?.

    Grr, jag blir arg bara jag skriver detta. Nån annan som har samma erfarenhet från sin partner?!

  • Svar på tråden Sambon har noll förståelse för amningen
  • Anonym (Vilke­n idiot!­)
    Äldre 5 Dec 17:37
    #1
    +3

    Förlåt, men fy vilken idiot till man du har! Är han pappa till båda barnen? Försök förklara för honom vad amningen faktiskt innebär. Kanske kan BVC hjälpa dig att förklara om du känner att du behöver hjälp av någon utomstående!

  • Äldre 5 Dec 17:38
    #2
    Anonym (Arg mamma) skrev 2018-12-05 17:30:23 följande:

    Min sambo har verkligen ingen som helst förståelse för att amningen är så tidskrävande.

    Vi fick vårt andra barn för några månader sedan och det känns som att det är bråk mellan oss varje dag pga att han tror att jag ligger och latar mig på sängen med bebisen medan han ?gör allt jobb? med vår treåring. Så är det verkligen inte! Oftast så behöver jag lugna bebis innan jag ens kan amma, och det kan ta ett tag. Så kommer han in och gormar om något då så får jag börja om från noll igen. Bebisen är oerhört lättstörd ska tilläggas.

    Jag är så himla trött på att bli sedd som en lat jävel för att jag liggammar bebisen. Och om det tar mer än 10 min blir han alldeles tokig och tycker att ?nu är du väl för fan ändå klar?.

    Grr, jag blir arg bara jag skriver detta. Nån annan som har samma erfarenhet från sin partner?!


    Jag skulle aldrig acceptera något gormande över någonting alls. Med det sagt så undrar jag hur många månader bebisen är? Jag kan förstå om det uppstår irritation om väldigt mycket tid går åt för amning i väldigt många månader, det är ju vanligt att det är så i början men också vanligt att tidsåtgången minskar i takt med barnets tillväxt och att mamman då kan delta på ett mer normalt sätt i övrigt familjeliv. Jag ammade mina barn väldigt länge men det praktiska arrangemanget kring amningen av barn nummer två var av nödvändighet ett som gjorde att jag också kunde tillbringa mycket tid med mitt förstfödda barn (och deras pappa). 
  • Äldre 5 Dec 17:42
    #3
    -1 +1

    Har ingen erfarenhet av din mans beteende men blir lika arg som du!

    Du ammar, det är prio ett just nu. Hela din kropp är i bebisens ägo just nu, hormonerna sprutar och din fysik är fokuserad på att producera mat till ert gemensamma barn. Det kräver energi och återhämtning! Undrar hur han själv skulle bidra till hushållet om han själv skulle utsättas för påfrestningen att amma barn i flera månader.

    Han får helt enkelt steppa upp och göra typ allt annat, utan gnäll. Den dagen han själv kan amma kan han kräva mer av dig. Herregud, vilken jäkla syltrygg till karl, du kommer ju inte amma för resten av livet liksom...

  • Äldre 5 Dec 17:47
    #4
    +1

    För det första så är amning en konsts som

    Det tar tid att etablera.

    För det andra, OM du hade legat och latat dig. Hade inte det varit befogat när din kropp min stopp dygnet runt i 9 månaders tid jobbat på att skapa en människa som du sedan ett fram? Är inte det en bedrift du måste få vila för?

    Självklart får pappan ta större ansvar för barn nr 1 när minsta är spädbarn. Så glr ju de flesta

  • Anonym (Arg mamma) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 18:47
    #5
    Anonym (Vilken idiot!) skrev 2018-12-05 17:37:19 följande:

    Förlåt, men fy vilken idiot till man du har! Är han pappa till båda barnen? Försök förklara för honom vad amningen faktiskt innebär. Kanske kan BVC hjälpa dig att förklara om du känner att du behöver hjälp av någon utomstående!


    Ja, han är pappa till båda.
  • Anonym (Arg mamma) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 18:52
    #6
    Pope Joan II skrev 2018-12-05 17:38:01 följande:

    Jag skulle aldrig acceptera något gormande över någonting alls. Med det sagt så undrar jag hur många månader bebisen är? Jag kan förstå om det uppstår irritation om väldigt mycket tid går åt för amning i väldigt många månader, det är ju vanligt att det är så i början men också vanligt att tidsåtgången minskar i takt med barnets tillväxt och att mamman då kan delta på ett mer normalt sätt i övrigt familjeliv. Jag ammade mina barn väldigt länge men det praktiska arrangemanget kring amningen av barn nummer två var av nödvändighet ett som gjorde att jag också kunde tillbringa mycket tid med mitt förstfödda barn (och deras pappa). 


    Bebisen är 3 månader. På sistone har det dessutom varit väldigt mycket strul med amningen eftersom det krävs lugn o ro för att bebisen ska kunna äta, och då måste jag lugna den innan jag kan amma. Så det hela är en tidskrävande procedur. Jag önskar att jag kunde få det att funka i selen, men hittills har det inte gått och bebisen blir orolig och uppe i varv när min stors dotter härjar runt. Till slut blir det en ohållbar situation med skrikande bebis och att jag blir alldeles förstörd.
  • Anonym (fan)
    Äldre 5 Dec 19:06
    #7

    Fan vad dåligt!!!
    Ta inte skit, säger bara det!

  • Anonym (bert)
    Äldre 5 Dec 19:12
    #8
    -4

    men 10 min låter lång tid. Kan du inte korta ner den till ca 7-8 min. Det bör väl inte vara en orimlighet.

  • Anonym (Flowe­r)
    Äldre 5 Dec 19:20
    #9
    +2
    Anonym (bert) skrev 2018-12-05 19:12:10 följande:

    men 10 min låter lång tid. Kan du inte korta ner den till ca 7-8 min. Det bör väl inte vara en orimlighet.


    Är du på riktigt? Man matar ju barnet tills den är mätt. Kan ju ta mellan 20-40 min
  • Anonym (suck)
    Äldre 5 Dec 19:27
    #10
    -1 +1
    Anonym (Arg mamma) skrev 2018-12-05 18:52:25 följande:
    Bebisen är 3 månader. På sistone har det dessutom varit väldigt mycket strul med amningen eftersom det krävs lugn o ro för att bebisen ska kunna äta, och då måste jag lugna den innan jag kan amma. Så det hela är en tidskrävande procedur. Jag önskar att jag kunde få det att funka i selen, men hittills har det inte gått och bebisen blir orolig och uppe i varv när min stors dotter härjar runt. Till slut blir det en ohållbar situation med skrikande bebis och att jag blir alldeles förstörd.
    Tacka din lyckliga stjärna att du inte är ensamstående mamma, hur tror du hon gjort? Legat ner och ammat medan 3-åring sprang omkring helt vilt eller löst det på annat sätt?
Svar på tråden Sambon har noll förståelse för amningen