• Anonym (Träna­)
    Äldre 6 Dec 08:11
    518 visningar
    114 svar
    114
    518

    Personliga Tränare, i form eller ej?

    Jag har under de senaste året tränat lite till och från då tiden inte har räckt till helt enkelt. Mycket med jobb och familj. Men har under den tiden varit på lite olika gym, då jag även flyttat och vart iväg med jobbet.

    Och jag har märkt att många personliga tränare idag, inte alls är i form. Oftast är killarna som är PT det, men många av tjejerna som jag i så fall skulle vilja träna lite med för att komma igång, är i sämre form än mig. De är runda och verkar som om de inte tränar själva alls.

    Varför vill man ha en PT som är otränad?? Hur kan dessa personer få någon som vill ha deras hjälp? Uppenbarligen så vet de ju inte hur man kommer i form?

    Eller är det bara jag som tänker fel??, förstår bara inte hur man kan lägga massa pengar för att en person som inte är i form skall hjälpa mig komma i form..

    Så min fråga är, vad tycker du? Skulle du köpa tid av en PT som inte är i bra form?

  • Svar på tråden Personliga Tränare, i form eller ej?
  • Anonym (Prakt­isk)
    Äldre 6 Dec 08:27
    #1
    -1

    Det är som I resten av samhället.

    Ska man satsa på könsballans så får man ta det som finns.

  • Anonym (Träna­) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 08:40
    #2
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-12-06 08:27:04 följande:

    Det är som I resten av samhället.

    Ska man satsa på könsballans så får man ta det som finns.


    Jo, men vem vill ha hjälp att komma i form med av någon som uppenbarligen inte vet hur man gör??

    Hade aldrig köpt ett pass av en otränad PT
  • Anonym (Q)
    Äldre 6 Dec 10:02
    #3

    Så är det ju. Jag skulle inte vilja ha en smal kock heller. Eller klippa mig hos en frisör med världens skatbo i håret.

    Men, med det sagt så delar jag inte alls din uppfattning. Alltså visst, jag har aldrig träffat på en supersmal kvinnlig PT, men det ska de ju inte vara heller. Jag vet inte, men är det kanske så att du förväxlar rundhet med muskler?

  • Äldre 6 Dec 10:07
    #4
    Anonym (Q) skrev 2018-12-06 10:02:31 följande:

    Så är det ju. Jag skulle inte vilja ha en smal kock heller. Eller klippa mig hos en frisör med världens skatbo i håret.

    Men, med det sagt så delar jag inte alls din uppfattning. Alltså visst, jag har aldrig träffat på en supersmal kvinnlig PT, men det ska de ju inte vara heller. Jag vet inte, men är det kanske så att du förväxlar rundhet med muskler?


    Ja kvinnliga pt's är oftast inte smala/slanka. Så det kan nog se ut som att de är runda men egentligen är de rejält vältränade. Däremot tycker jag att manliga pt's ofta är rätt slanka, inte biffiga utan mer seniga synliga muskler.
  • Anonym (Träna­) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 10:08
    #5
    Anonym (Q) skrev 2018-12-06 10:02:31 följande:

    Så är det ju. Jag skulle inte vilja ha en smal kock heller. Eller klippa mig hos en frisör med världens skatbo i håret.

    Men, med det sagt så delar jag inte alls din uppfattning. Alltså visst, jag har aldrig träffat på en supersmal kvinnlig PT, men det ska de ju inte vara heller. Jag vet inte, men är det kanske så att du förväxlar rundhet med muskler?


    Nej nej nej
    Muskler är en sak, jag vet hur en vältränad tjej ser ut, jag har själv varit väldigt vältränad osv.

    Vist de kanske är vältränade under allt det mjuka, men det syns ju direkt inte och det kallar jag inte vara i form. De behöver ju verkligen inte va rippade, men åtminstone lite muskulösa så det syns, tycker det är stor skillnad överlag på kvinnliga PT och manliga när det kommer till att va i form.

    tyvärr
  • Anonym (Träna­) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 10:13
    #6
    smulpaj01 skrev 2018-12-06 10:07:45 följande:
    Ja kvinnliga pt's är oftast inte smala/slanka. Så det kan nog se ut som att de är runda men egentligen är de rejält vältränade. Däremot tycker jag att manliga pt's ofta är rätt slanka, inte biffiga utan mer seniga synliga muskler.
    Men en tjockis som är stark är fortfarande en tjockis.. Nu säger jag inte att de är tjocka.

    Och om de är vältränade så borde de väl se vältränade ut, inte mulliga? Då borde man ju se att de har muskler
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 6 Dec 10:14
    #7
    +1

    Man kan vara vältränad och rund och otränad och smal. Musklerna blir inte mindre för att de ligger under lite kroppsfett. Och man blir definitivt inte smal av att träna om man inte samtidigt lägger om kosten. Min uppfattning är att många som trånar mycket också äter mycket. Av naturliga skäl - de blir ju mer hungriga. Problemet är att många söker sig till träning för att gå ner i vikt och det är rätt meningslöst.

  • Anonym (Träna­) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 10:17
    #8
    -1
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-06 10:14:04 följande:

    Man kan vara vältränad och rund och otränad och smal. Musklerna blir inte mindre för att de ligger under lite kroppsfett. Och man blir definitivt inte smal av att träna om man inte samtidigt lägger om kosten. Min uppfattning är att många som trånar mycket också äter mycket. Av naturliga skäl - de blir ju mer hungriga. Problemet är att många söker sig till träning för att gå ner i vikt och det är rätt meningslöst.


    VA?
    Hur kan det vara meningslöst att träna om man vill komma i form?? Det är klart att maten är det viktigaste och äter man en påse chips varje dag så får man ju skylla sig själv att man inte går ner i vikt.

    Konstigt att så många som tränar är så vältränade om träning är meningslöst för att komma i form och bli vältränad???
  • sextio­talist
    Äldre 6 Dec 10:20
    #9
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 08:11:30 följande:

    Jag har under de senaste året tränat lite till och från då tiden inte har räckt till helt enkelt. Mycket med jobb och familj. Men har under den tiden varit på lite olika gym, då jag även flyttat och vart iväg med jobbet.

    Och jag har märkt att många personliga tränare idag, inte alls är i form. Oftast är killarna som är PT det, men många av tjejerna som jag i så fall skulle vilja träna lite med för att komma igång, är i sämre form än mig. De är runda och verkar som om de inte tränar själva alls.

    Varför vill man ha en PT som är otränad?? Hur kan dessa personer få någon som vill ha deras hjälp? Uppenbarligen så vet de ju inte hur man kommer i form?

    Eller är det bara jag som tänker fel??, förstår bara inte hur man kan lägga massa pengar för att en person som inte är i form skall hjälpa mig komma i form..

    Så min fråga är, vad tycker du? Skulle du köpa tid av en PT som inte är i bra form?


    En kollega till mig är grupptränare på Friskis och Svettis, hon är inte smal,  långt ifrån, men är väldigt vältränad, kör triathlon bl.a.
    Så hur vet du att de inte är i form?
  • Finlan­darn
    Äldre 6 Dec 10:22
    #10
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 10:08:16 följande:

    Nej nej nej

    Muskler är en sak, jag vet hur en vältränad tjej ser ut, jag har själv varit väldigt vältränad osv.

    Vist de kanske är vältränade under allt det mjuka, men det syns ju direkt inte och det kallar jag inte vara i form. De behöver ju verkligen inte va rippade, men åtminstone lite muskulösa så det syns, tycker det är stor skillnad överlag på kvinnliga PT och manliga när det kommer till att va i form.

    tyvärr


    "De officiella rekommendationerna för en sund och normal fettprocent varierar med hänsyn till både kön och ålder. Beroende på ålder ska kvinnors fettprocent helst ligga på 21?36 % och mäns på 8?25 %.

    I fettprocent-schemat här på sidan kan du se precis var din fettprocent bör ligga, liksom du också kan få svar på hur du mäter din fettprocent, vad en hög och låg fettprocent gör för din kropp ? och varför kvinnor bör ha mer fett på kroppen än män."

    iform.se/ga-ner-i-vikt/hur-hog-far-min-fettprocent-vara

    Det finns väldigt mycket information på internet om fett på kroppen och hur viktigt det är för kvinnokroppen. Jag tror inte de flesta pt:na som du lagt märkte till att är" runda" siktar på en prispall i bikini fitness. Alla har olika prioriteringar och mål, men jag tror nog de flesta vet vad som är sunt och strävar till en god hälsa. Vem betalar skjortan för en utbildning om man inte är intresserad?

    Dessutom har du ingen aning om deras liv, mycket kan inverka. En relativt vanlig sjukdom är t.ex. hypotyreos.
Svar på tråden Personliga Tränare, i form eller ej?