• Äldre 6 Dec 22:34
    6958 visningar
    299 svar
    -2
    299
    6958

    Varför är män så lättkränkta?

    Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?

  • Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?
  • Äldre 6 Dec 22:40
    #1
    +3

    Samma sak gäller kvinnor.

  • När ska Gagga sluta gagga
    Äldre 6 Dec 22:41
    #2
    +1

    Kanske ifrån att män blir kollektivt anklagade för allt ont i världen.

    Normala dagar skiter vi i dessa löjliga anklagelser. Vi är människor. Vi har dåliga dagar. Ibland brister det.

    Senast idag hörde jag på radion om hur alla män måste stoppa dålig jargong i idrottens omklädningsrum. Men detta är en vanlig dag och jag ser inget fel i att det blir ett bättre språkbruk i omklädningsrummen.

    En dålig dag hade jag frågat mig varför kvinnor som grupp aldrig behöver göra något för att förbättra sitt språkbruk. Är t.ex dessa syjuntor där kvinnor samlas och pratar ner sina män ett friskt beteende?

  • Äldre 6 Dec 22:47
    #3
    vcent skrev 2018-12-06 22:40:48 följande:

    Samma sak gäller kvinnor.


    På vilket sätt då menar du?
  • Äldre 6 Dec 22:52
    #4
    När ska Gagga sluta gagga skrev 2018-12-06 22:41:15 följande:

    Kanske ifrån att män blir kollektivt anklagade för allt ont i världen.

    Normala dagar skiter vi i dessa löjliga anklagelser. Vi är människor. Vi har dåliga dagar. Ibland brister det.

    Senast idag hörde jag på radion om hur alla män måste stoppa dålig jargong i idrottens omklädningsrum. Men detta är en vanlig dag och jag ser inget fel i att det blir ett bättre språkbruk i omklädningsrummen.

    En dålig dag hade jag frågat mig varför kvinnor som grupp aldrig behöver göra något för att förbättra sitt språkbruk. Är t.ex dessa syjuntor där kvinnor samlas och pratar ner sina män ett friskt beteende?


    Men står inte män för en väldigt hög majoritet när det kommer till kriminella, mördare, våldtäktsmän, bedragare, starta krig etc etc? Är det samma sak som att ha en dålig dag som brister?
  • Mongol­iet
    Äldre 6 Dec 23:07
    #5

    Är någon egentligen så lättkränkt som det verkar? Det är för fan internet. Varken ser eller hör så många lättkränkta människor i det verkliga livet. Forum som detta & Flashback är ju bara ett tidsfördriv för folk som sitter på buss, tåg eller i väntan på något. Tror folk spelar lättkränkta.

  • Äldre 6 Dec 23:19
    #6
    Mongoliet skrev 2018-12-06 23:07:07 följande:

    Är någon egentligen så lättkränkt som det verkar? Det är för fan internet. Varken ser eller hör så många lättkränkta människor i det verkliga livet. Forum som detta & Flashback är ju bara ett tidsfördriv för folk som sitter på buss, tåg eller i väntan på något. Tror folk spelar lättkränkta.


    Jo visst kan det vara så, men ändå är det kränkta män som är överrepresenterade på dessa forum. Kvinnor och ickebinära finns ju på dessa plattformer också, inte upplevt att dom är lika lättkränkta?
  • Äldre 6 Dec 23:24
    #7
    +1

    Gissar att många män tröttnat på det uppenbara hyckleri och dubbelmoral som råder inom media och det offentliga samtalet,t,ex när män generaliserar nedlåtande om kvinnor så är det sexism enligt feminister medans när feminister generaliserar nedlåtande om män är det jämställdhet.
    Vill uppmana fler svenska män att säga ifrån och sluta vara lilla Fridolfs,jag lovar ni kommer må mycket bättre då.

  • Äldre 6 Dec 23:28
    #8
    Kajsa123 skrev 2018-12-06 22:34:37 följande:

    Något jag ständigt förundras över är hur så många män i olika forum generellt är så lättkränkta? Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting, men det kan man väl ha utan att bli aggressiv och kränkt? Vad kommer denna ilska ifrån egentligen?


    Ge gärna exempel på denna kränkhet?

    Tror du alla diskussioner uppstår p.g.a. att någon blivit kränkt?
  • Äldre 6 Dec 23:40
    #9
    misil skrev 2018-12-06 23:24:29 följande:

    Gissar att många män tröttnat på det uppenbara hyckleri och dubbelmoral som råder inom media och det offentliga samtalet,t,ex när män generaliserar nedlåtande om kvinnor så är det sexism enligt feminister medans när feminister generaliserar nedlåtande om män är det jämställdhet.

    Vill uppmana fler svenska män att säga ifrån och sluta vara lilla Fridolfs,jag lovar ni kommer må mycket bättre då.


    Jag förstår vad du menar, men oftast ser väl generaliseringen ganska olika ut?

    En kvinna som generaliserar nedlåtande om män kanske säger -alla män är våltäktsmän. Vilket såklart inte är sant, dock är väl typ 97% av alla våldtäktsmän män.

    En man som generaliserar nedlåtande om kvinnor kanske säger -alla kvinnor är dåliga på att köra bil. Vilket såklart inte heller är sant (och vem står för majoriteten bilolyckor egentligen?).
  • Mongol­iet
    Äldre 6 Dec 23:42
    #10
    Kajsa123 skrev 2018-12-06 23:19:11 följande:

    Jo visst kan det vara så, men ändå är det kränkta män som är överrepresenterade på dessa forum. Kvinnor och ickebinära finns ju på dessa plattformer också, inte upplevt att dom är lika lättkränkta?


    Män har mer hat i sig & jag minns att jag blev lite chockad av tonen på Flashback när jag läste där för något år sedan. Där nog 95 % män & nästan alla av samma sort. 95 % av moderatorerna där är ju också män & man har valt att tillåta den jargongen. Här på Familjeliv är det några snäpp snällare men visst folk är lättkränkta här också. Lättretliga. Anonymiteten är ju problemet.
Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?