• envitkanin

    Cellförändringar

    Fick idag veta att jag har milda/lätta cellförändringar, skivepitealatypi heter det tydligen. Hur gick det för er som fick samma resultat på cellprovet?

  • Svar på tråden Cellförändringar
  • Anonym (Lilja)

    Just lätta cellförändringar kan försvinna av sig själv viktigt att följa upp så de inte blir värre .

    Jag har fått göra två konsieringar av livmodertappen.

    Ena gången brände de bort och andra gången tog de bort en bit med hjälp av värmeslynga.

    Får gå på regelbundna kontroller varje år för att kontrollera att jag inte fått tillbaka cellförändringar . Jag hade måttliga cellförändringar första stadiet till cancer och hpv virus.

    Man oroar sig många gånger i onödan .

    Fråga gärna om du undrar över nått.

  • Herregudjesus
    Anonym (Lilja) skrev 2018-12-07 14:02:00 följande:

    Just lätta cellförändringar kan försvinna av sig själv viktigt att följa upp så de inte blir värre .

    Jag har fått göra två konsieringar av livmodertappen.

    Ena gången brände de bort och andra gången tog de bort en bit med hjälp av värmeslynga.

    Får gå på regelbundna kontroller varje år för att kontrollera att jag inte fått tillbaka cellförändringar . Jag hade måttliga cellförändringar första stadiet till cancer och hpv virus.

    Man oroar sig många gånger i onödan .

    Fråga gärna om du undrar över nått.


    Jag har svåra...:( känner mig sjukt orolig och hade dödsångest ett tag. Det är ju inget cancer besked men man föreställer sig det värsta. 
  • envitkanin
    Anonym (Lilja) skrev 2018-12-07 14:02:00 följande:

    Just lätta cellförändringar kan försvinna av sig själv viktigt att följa upp så de inte blir värre .

    Jag har fått göra två konsieringar av livmodertappen.

    Ena gången brände de bort och andra gången tog de bort en bit med hjälp av värmeslynga.

    Får gå på regelbundna kontroller varje år för att kontrollera att jag inte fått tillbaka cellförändringar . Jag hade måttliga cellförändringar första stadiet till cancer och hpv virus.

    Man oroar sig många gånger i onödan .

    Fråga gärna om du undrar över nått.


    Förstår, har också hört att det inte alls är farligt med lättare förändringar utan snarare kan vara vanligt men undrar hur lång tid det tar innan det blir farligt.. för vissa är set tydligen 10-15 år medan det för andra går snabbt. Är det vanligt att det utvecklas till något dåligt när man är så pass ung som jag är? (20-årsåldern) Kan man märka av några symptom på att det ändras från grad 1 som jag antar är detsamma som lätta förändringar till grad 2? Inväntar kvinnoklinikens samtal/brev så det kan kommas upp och jag kan få göra den där mikroskopsundersökningen. Men vad är det den visar? Har du gjort en sån? Jag har nämligen hpv samt förändringar så det är ju ?positivt? på båda..
  • envitkanin
    Herregudjesus skrev 2018-12-07 14:48:48 följande:

    Jag har svåra...:( känner mig sjukt orolig och hade dödsångest ett tag. Det är ju inget cancer besked men man föreställer sig det värsta. 


    Det kommer gå alldeles utmärkt! Sänder styrkekramar i mängder till dig! Kram!
Svar på tråden Cellförändringar