• Anonym (AnnaL­ena)
    Äldre 7 Dec 11:49
    150 visningar
    16 svar
    16
    150

    Får man säga vad som helst när man bråkar?

    Tycker ni det är okej att säga vad som helst under ett bråk? Bara att man efteråt säger att man inte menade det, man sa de för att man var arg?

    Tex få höra att det går inte att älska en sån som dig, så less på dig, jag funderar på att göra slut

  • Svar på tråden Får man säga vad som helst när man bråkar?
  • Äldre 7 Dec 11:51
    #1
    Anonym (AnnaLena) skrev 2018-12-07 11:49:26 följande:

    Tycker ni det är okej att säga vad som helst under ett bråk? Bara att man efteråt säger att man inte menade det, man sa de för att man var arg?

    Tex få höra att det går inte att älska en sån som dig, så less på dig, jag funderar på att göra slut


    Jag skulle säga som så, att även om det inte är onormalt att tänka eller känna så när man är riktigt arg, så är det ett tecken på bristande självkontroll om man faktiskt säger det. 
  • Äldre 7 Dec 11:51
    #2

    Verkligen inte okej att slänga ur sig vad som helst bara för att man är arg! Om min partner skulle säga så som i ditt exempel så hade jag gjort slut.

  • Äldre 7 Dec 11:53
    #3
    Anonym (AnnaLena) skrev 2018-12-07 11:49:26 följande:

    Tycker ni det är okej att säga vad som helst under ett bråk? Bara att man efteråt säger att man inte menade det, man sa de för att man var arg?

    Tex få höra att det går inte att älska en sån som dig, så less på dig, jag funderar på att göra slut


    Personliga påhopp är totalt förbjudet anser jag. 
    Det är alltid ett bra tecken på att personen förlorat diskussionen när denne måste ge sig på dig personligt
  • Äldre 7 Dec 11:54
    #4

    Nej, det får man faktiskt inte... Då riskerar man att relationen tar slut.

    Om man måste ta till lögner för att skada den andre när man bråkar så är man illa ute. Ljuga enbart för att göra den andre ledsen. Inte OK. Varför måste man skada den man älskar på värsta tänkbara sätt?
    alternativt:
    Om man säger sanningen när man bråkar och den är så hemsk att man inser att den andre inte kan leva med en, så man låtsas att man ljugit under bråket för att slippa vara ensam, då är det inte heller OK.

    Några andra orsaker till att man säger "för hemska" saker till någon annan, kan jag inte tänka ut just nu. 

  • Äldre 7 Dec 11:54
    #5

    Nej.

    Antingen är personen elak och respektlös, inga attraktiva drag precis, eller så är det de sanna känslorna som kommer fram vid ilska, och tja... Tycker personen det är det ju kört.

  • Anonym (nej!)
    Äldre 7 Dec 11:55
    #6
    Anonym (AnnaLena) skrev 2018-12-07 11:49:26 följande:
    Tycker ni det är okej att säga vad som helst under ett bråk? Bara att man efteråt säger att man inte menade det, man sa de för att man var arg?

    Tex få höra att det går inte att älska en sån som dig, så less på dig, jag funderar på att göra slut
    Nej. Det är inte ok att vräka ur sig vad som helst under ett gräl eller när man känner för det. Ord skadar inte var det nån som sa för många år sen. Men det gör det. Det är inget som man glömmer. Det är inte ok att fullständigt plocka bort hjärncellerna. Det kanske är en lättnad just då för den som vräker ur sig, men för den som blir sårad är det inte ok nånstans. Sånt glöms inte bort. 

    Personligen hade jag inte accepterat dumheter vid ett gräl. Även vid gräl skall man kunna känna sig trygg med sin partner. Men personliga påhopp är aldrig någonsin ok. Aldrig.


  • sextio­talist
    Äldre 7 Dec 11:59
    #7

    Det finns självklart inget förbud för vad man får säga under ett gräl. Men man får också ta konsekvenserna av det man säger, även om man är förbannad.

    Det kanske inte räcker med ett förlåt, personen kan blivit så sårad att känslorna börja ta slut. en annan person kanske ha lättare att släta över det och förlåta.

    Man är alltid lika ansvarig över vad man säger, vad man gör, oavsett om man är urförbannad eller på bra humör

  • Gosedj­uret
    Äldre 7 Dec 11:59
    #8

    Nej inte alls. Vet flera som tycker att det är ok men nej, en del saker är faktiskt oförlåtliga enligt mitt sätt att se det. Det visar på bristande omsorg om man gör det och förstås också en skrämmande brist på självkontroll. Alla kan göra misstag men det är ju inte så att munnen liksom är fjärrstyrd och att det bara kan komma ut ord ofiltrerat.

    Vet inte om det är mer kvinnligt det där att tycka att det är ok att släppa på självkontrollen i affekt? Är själv kvinna och ser alltid till att aldrig säga saker jag inte menar, när det väl är ute så går det inte att göra osagt och ord kan skada.

  • Anonym (AnnaL­ena) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 12:11
    #9

    Tydligen är ju jag så jävla överkänslig som inte bara kan glömma såna hårda ord. För mig gör de att kärleken dör. Jag kan inte sitta en timme senare o säga fina ord till den man som vräker ur sig sånt här till mig.

    Jag älskar ju en person för den han är...inuti. Och det här verkar inte vara en vacker person på insidan. Gör mig ledsen o hugger där det gör som mest ont

  • Anonym (Liten­)
    Äldre 7 Dec 12:13
    #10

    Nej!

    Självklart säger alla fel saker ibland när man är upprörd, arg, ledsen.. känslorna liksom gör att man överdriver och så, men man får allt försöka att inte säga vad som helst.

    Mitt ex sa till mig en gång att jag är för tjock för honom, detta 4 mån efter att vårt andra barn föddes. Nu är han förvisso mitt ex, men den kommentaren tär fortfarande på mig.

  • Anonym (Ok)
    Äldre 7 Dec 12:33
    #11

    Ord gör ondare än slag. De läker långsamt sa en klok människa.

    Nej man har inte rätt att bryta ner någon vid bråk. Alla bråkar vi och säger saker vi affektion. Men att säga sådana saker är inte ok.

    Jag sa en gång till mitt ex under ett storbråk att han var värdelös i sängen.. vilket jag inte menade. Han mådde så dåligt av den kommentaren många månader efter och tappade självförtroendet ett tag. Jag kommer aldrig göra det misstaget igen mot min nuvarande kille. Man får ta ett extra andetag och knipa igen munnen..

    Det stora problemet i ert fall verkar vara att han inte verkar må dåligt över att ha sårat dig. Att han viftat bort din sorg. Det är inte bra.

  • Anonym (nej!)
    Äldre 7 Dec 14:48
    #12
    Anonym (AnnaLena) skrev 2018-12-07 12:11:20 följande:
    Tydligen är ju jag så jävla överkänslig som inte bara kan glömma såna hårda ord. För mig gör de att kärleken dör. Jag kan inte sitta en timme senare o säga fina ord till den man som vräker ur sig sånt här till mig.
    Jag älskar ju en person för den han är...inuti. Och det här verkar inte vara en vacker person på insidan. Gör mig ledsen o hugger där det gör som mest ont
    Du ska inte vara med honom. Han kommer bryta ner dig och till slut har du förlorat allt självförtroende. Han är farlig för dig.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 7 Dec 14:52
    #13

    Verkligen inte.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 7 Dec 15:20
    #14

    Nej. Om min kille skulle slänga ur sig saker som i ditt exempel eller kalla mig diverse namn skulle han bli singel rätt fort.

    Tycker att det är en tecken på att man inte respekterar sin partner om man tycker att det är okej att säga vad som helst bara för att man är arg (en urusel ursäkt). Ser ingen poäng i att vara i ett sånt förhållande.

  • Anonym (nej nej)
    Äldre 7 Dec 15:38
    #15
    Anonym (AnnaLena) skrev 2018-12-07 11:49:26 följande:

    Tycker ni det är okej att säga vad som helst under ett bråk? Bara att man efteråt säger att man inte menade det, man sa de för att man var arg?

    Tex få höra att det går inte att älska en sån som dig, så less på dig, jag funderar på att göra slut


    Nej man får inte säga vad som helst. Om man säger något får man stå för det, det går inte att be om ursäkt sen och låtsas att det man sa inte är sant. 
  • Anonym (:/)
    Äldre 8 Dec 13:39
    #16

    Jag har väldigt svårt för att bedöma vad man "får" och inte får säga under bråk. Har vuxit upp med förälder och styvförälder som skrikit alla möjliga saker åt varann och åt oss barn, har sen varit i relationer med killar som varit likadana mot mig så det har liksom blivit normalt. Spiken i kistan blev nog när jag anmälde en kille för misshandel och under rättegången spelade upp ett ljudklipp jag spelat in i smyg när han skrek fruktansvärda saker åt mig, jag fick då höra av försvararen att det är minsann såna saker som sägs i alla förhållanden under bråk.

Svar på tråden Får man säga vad som helst när man bråkar?