• Anonym (Tjeje­n)
    Äldre 7 Dec 12:09
    3353 visningar
    27 svar
    27
    3353

    Att dejta snål man

    Jag har dejtat en man i snart ett år. Han är underbar och har många kvaliteter jag attraheras av men jag tycker att han är ganska snål...

    som exempel frågade jag nyligen om han ville följa med och bowla med mig och mina barn vilket han gjorde. Han erbjöd sig inte att betala ens för sig. Ok, det var jag som frågade. En vecka senare frågade han mig om vi skulle gå på bio, vilket vi gjorde. Han betalade sin biljett och jag betalade min. När vi skulle köpa popcorn och läsk så står jag först och han ställer sitt bredvid, jag betslar för oss båda alltså.

    Så känns det som att det är jämt... jag betalar min del alltid och ibland (kanske hälften av gångerna vi hittar på något) även hans del, men han erbjuder sig aldrig att betala.

    Tycker att den delen av honom är ganska oattraktiv, men hur tar man upp en sån grej??

  • Svar på tråden Att dejta snål man
  • Anonym (Tjeje­n) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 12:10
    #1

    Ska kanske tillägga att han har ett bra betalt jobb och köper allt han vill ha, inga problem med att ha råd

  • Anonym (A)
    Äldre 7 Dec 12:12
    #2

    Det är väl bara att säga åt honom att han får betala sitt eget, eftersom han aldrig betalar nägot för dig, nästa gång han verkar förvänta sig att du ska betala. Då borde han fatta.

  • Äldre 7 Dec 12:14
    #3

    Börja göra som han gör, ställ dig bakom o "skutta" fram o beställ det du ska ha när han beställt. Se till att du inte hamnar i situationen där du går före. Säg till honom innan ni går ut att var och en betalar för sitt! Folk med mycket pengar tenderar att va snåla, han kommer antagligen inte ändra sig på den punkten så antingen gör du klart för honom att när ni gör något betalar var för sig eller så dumpar du honom.

  • Anonym (Tjeje­n) Trådstartaren
    Äldre 7 Dec 12:17
    #4
    Anonym (A) skrev 2018-12-07 12:12:43 följande:

    Det är väl bara att säga åt honom att han får betala sitt eget, eftersom han aldrig betalar nägot för dig, nästa gång han verkar förvänta sig att du ska betala. Då borde han fatta.


    Det låter kanske konstigt men jag är rädd att jag ska betraktas som snål då ????

    Det är dessutom så att om han föreslår en aktivitet och jag säger nej för jag har inte råd, så kommer kommentaren ?men jag har pengar...? vilket jag nu kommit på inte betyder att han ska betala för mig. Det betyder att han betslar sin del...
  • Äldre 7 Dec 12:21
    #5
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-12-07 12:17:43 följande:
    Det låter kanske konstigt men jag är rädd att jag ska betraktas som snål då ????

    Det är dessutom så att om han föreslår en aktivitet och jag säger nej för jag har inte råd, så kommer kommentaren ?men jag har pengar...? vilket jag nu kommit på inte betyder att han ska betala för mig. Det betyder att han betslar sin del...
    Säg till honom att du inte har råd med honom. Har du inte råd så har du inte. Han kanske har råd med dig men han vill uppenbarligen inte sponsra dig eftersom han helst inte vill betala ens för sig och sitt, och han har förstås all rätt att låta bli att betala för dig precis som du har all rätt att avstå från att bekosta hans del av vad ni nu tar er för. 

    Var inte både missnöjd och feg, det är ett recept på olycka.
  • Anonym (A)
    Äldre 7 Dec 12:24
    #6
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-12-07 12:17:43 följande:

    Det låter kanske konstigt men jag är rädd att jag ska betraktas som snål då ????

    Det är dessutom så att om han föreslår en aktivitet och jag säger nej för jag har inte råd, så kommer kommentaren ?men jag har pengar...? vilket jag nu kommit på inte betyder att han ska betala för mig. Det betyder att han betslar sin del...


    Jaha då får du sluta bry dig. Det är ju inte du som är snål, vilket du redan vet. Vill han betrakta dig som snål för att du inte bjuder honom, när han själv aldrig bjuder dig, så låt honom göra det då. Det är i så fall ett bevis på att han är inte bara snål, utan även egocentrisk och dum i huvudet (och därmed antagligen bör dumpas). Sluta bry dig om vad andra tänker om dig. Tycker du att det verkar som att han bryr sig om ifall du betraktar honom som snål eller inte?
  • Äldre 7 Dec 12:26
    #7

    Han är alltså inte bara snål, han snyltar gärna också. Säg som det är om han är så underbar att det är värt ett försök till ändring.


    Alla hästar hemma
  • Äldre 7 Dec 13:19
    #8
    Anonym (Tjejen) skrev 2018-12-07 12:17:43 följande:
    Det låter kanske konstigt men jag är rädd att jag ska betraktas som snål då ????

    Det är dessutom så att om han föreslår en aktivitet och jag säger nej för jag har inte råd, så kommer kommentaren ?men jag har pengar...? vilket jag nu kommit på inte betyder att han ska betala för mig. Det betyder att han betslar sin del...
    Jag förstår inte vad hans kommentar betyder, att du borde ha råd för du behöver trots allt inte betala för honom som han först menade?
  • Anonym (hatar­snåljå­par)
    Äldre 7 Dec 13:25
    #9

    Det är något väldigt oattraktivt över snåla människor. 

    Nästa gång när det är dags att betala så säger du klart och tydligt till honom att din del att betala är X kronor och min är X kronor. Och så gör du så varje gång ni gör något gemensamt eller gör ett gemensamt inköp. 

    Det är inte du som är snål och pinsam, det är han. Kom i håg det. 

  • Anonym (Tess)
    Äldre 7 Dec 13:28
    #10

    Fy så oattraktivt! När jag började dejta min kille så gjorde han klart väldigt snabbt att skulle vi fortsätta ses så delar vi aldrig på notan. Han betalade gärna på våra dejter i början och sen körde vi lite varannan gång så att det jämnade ut sig. Såååå skönt tänkte jag som aldrig behövde känna mig osäker och fundera över vem som skylle betala :)

Svar på tråden Att dejta snål man