• Äldre 7 Dec 12:57
    3308 visningar
    42 svar
    42
    3308

    Tittar ni föräldrar på tv när barnen är hemma?

    Tittar ni på tv när era barn är hemma? Här undrar jag inte om barnen tittar på utan om ni som vuxna låter ni själva att ha lite "egen tid" och titta på tv när era barn är hemma?

    Jag vänder mig i förstahand till er som har barn i 2-6 år. Men alla får svara. Skriv gärna även hur gamla är barnen

  • Svar på tråden Tittar ni föräldrar på tv när barnen är hemma?
  • Äldre 7 Dec 13:08
    #1

    Ja självklart. Har alltid sett nyheter, matlagningsprogram och annat jag velat se på eftermiddagen/kvällen innan barnen lagt sig.

  • Femme8­1
    Äldre 7 Dec 13:25
    #2

    Nej aldrig. Har 2 åring.

  • Äldre 7 Dec 13:26
    #3

    Ja, jag tycker det är viktigt att barnen lär sig att alla människor har rätt till egen tid och egna intressen, och detta gäller även föräldrar som vill se ett tv-program, läsa en bok, ta ett bad eller rensa på vinden. Jag tycker inte att föräldrar ska underhålla sina barn och se till att de är sysselsatta 24/7, det får barnen träna på själva.

  • Pentra
    Äldre 7 Dec 13:28
    #4

    Ja, självklart! Men jag har även haft, och har, andra intressen än TV. ... Mvh, Pentra

  • Äldre 7 Dec 13:41
    #5

    Självklart! Jag ser på TV, läser tidningen, läser böcker, kollar på film när barnen är hemma och vakna eller sover. När barnen var små fick man vara beredd på att avbryta om barnet behövde en, eller passa på när barnet sov. Men det gick ändå bra att kolla på nåt och samtidigt ha ett öga på barnet som lekte i samma rum eller strax bredvid. 

    Jag fattar inte riktigt frågan faktiskt, skulle man som förälder inte se på TV när barnen är hemma eller vakna?

  • Äldre 7 Dec 13:48
    #6

    Nu är mina barn större men ja, jag tittat på tv redan när de var små. Dock var ju barnen oftast med och antingen satt i famnen och tittade med mej eller bredvid och lekte så tja egentid vet jag inte om det var. Varför skulle man inte kunna se på tv eller film när man har barn?

  • Äldre 7 Dec 13:49
    #7

    Ja, det är ju mitt hem liksom, klart jag kollar på TV om jag vill? Eller ska jag sitta i deras lekrum och titta på dem när de leker? Om de badar och leker tillsammans i badrummet, och alla andra hushållssysslor är klara, vad ska jag ägna mig åt då om jag inte får kolla på TV om jag känner för det?

    Jag är urusel på att leka rollekar och avskyr "pyssel". Vill de göra sådant får de klara sig utan mig t.ex. Så JA, jag kollar (mycket) på TV trots att mina barn är hemma.

  • Äldre 7 Dec 14:01
    #8

    Jag hinner aldrig se ?egna? tv-program när de är vakna, men ser tex julkalendern tillsammans med dem. När de sover ser jag förstås ibland på tv. De är ju alltid hemma när jag är det så annars skulle jag aldrig kunna se på tv. (Yngsta är bara 3 år)

  • Äldre 7 Dec 14:54
    #9

    Ibland är morgon-tv på nån halvtimme under tiden vi river av alla morgonrutinerna hemma. Så att man hinner snappa upp det viktigaste. 
    Men annars hinns det inte med något tv-tittande under dagtid utan det är nån kväll i veckan efter läggning som jag kanske ser nån serie eller så.

  • Äldre 7 Dec 15:02
    #10

    Förstår inte frågan. När ska man annars se på tv? Hur ofta är barnen i den åldern borta när man själv är hemma?

Svar på tråden Tittar ni föräldrar på tv när barnen är hemma?