• Äldre 12 Dec 12:02
    2325 visningar
    22 svar
    22
    2325

    Behöver råd i egenskap av förälder till ett barn som mobbar

    Hej!

    Jag är mamma till en tjej som går i ettan. Hon har precis genomgått en psykologutredning på skolan där de kommit fram till att hon är över det normala för sin ålder när det kommer till intelligens. Hon har svårt att hantera sina känslor när hon blir arg vilket resulterar i utbrott som tex verbala kränkningar men hon kan också bli fysisk. Detta är endast i skolan, hemma är hon hur go och glad som helst.

    Hon trivs inte i bullrig miljö och har svårt att vara i stora grupper och hon har en extra resurs i klassen.

    Nu till problemet: 
    Hon och en kille i klassen går inte ihop när de är i skolan, hemma leker de hur bra som helst med varandra vilket är konstigt.
    Hon har sagt dumma saker till honom och har till och med slagit honom. Ibland kan det räcka att hon bara ser honom så går hon upp i varv.
    Vi som föräldrar pratar väldigt mycket hemma om hur man ska vara mot varandra, att det under inga omständigheter är ok att slå någon. Hon går hos skolkuratorn för att lära sig hantera sina känslor.

    Pojkens föräldrar har kontaktat rektorn angående detta och skolan har agerat utifrån sina rutiner när det gäller mobbing. Vi har varit på möten med elevhälsoteamet och vill inget hellre än att lösa situationen. Men pojkens föräldrar håller honom hemma och de själva medverkar inte på några möten så skolan får ingen chans att agera utifrån sin plan.

    Istället skickar hans föräldrar mail till samtliga föräldrar i klassen (utom oss) där de frågar om någon annan blivit illa behandlad av min dotter och uppmanar att de ska kontakta dem om så är fallet. Vi kontaktar rektorn som i sin tur skickar ut ett mail med uppmaning att inte ta sånt här privat utan låta skolan arbeta utefter sina rutiner. Då skickar de på nytt ut ett mail där de skriver att skolan prioriterar att lugna föräldrar istället för att hjälpa de utsatta. (men om man håller sitt barn hemma är det ju inte så lätt för skolan att hjälpa)

    Vi är helt förtvivlade. Vi vill inget hellre än att lösa situationen, och pojkens föräldrar hjälper ju inte till direkt, de låter ju inte ens skolan göra sitt jobb genom att agera efter sin handlingsplan. 

    Jag förstår att pojkens föräldrar vill värna sitt barns bästa, jag är den första att skriva under på att inget barn ska känna sig otryggt i skolan. Vi är ju inga föräldrar som skyller ifrån oss, vi vet att det finns en problematik och vi gör allt som står i vår makt att försöka få vår dotter att vända sitt beteende.

    Har någon nåt råd? 

  • Svar på tråden Behöver råd i egenskap av förälder till ett barn som mobbar
  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 12 Dec 12:50
    #1

    Tufft läge, jag har förståelse både för Er och pojkens föräldrar och jag tror att om ni som föräldrapar skulle kunna träffas och gemensamt komma fram till en lösning som gör att barnen är snälla mot varandra även i skolan så tror jag att det skulle få en mycket bättre utveckling för alla än att "kriga" emot varandra där barnen hamnar mitt emellan.

    Det är extremt svårt att uttala sig om vad situationen beror på, men att den behöver lösas snabbt råder ingen tvekan om.

    Jag kan utläsa av det du skriver att Ni verkar ha en bra syn på barnuppfostran och hur man ska vara människor emellan och det är en bra start.

    God Jul på Er alla och jag hoppas att det hela kan vändas till något riktigt bra. 

  • Äldre 12 Dec 12:50
    #2
    +1

    Har inte kommunen någon enhet för typ föräldra och skolstöd? Så att ni, pojkens föräldrar och skolan kunde träffas med en "objektiv part" närvarande?

  • Anonym (b)
    Äldre 12 Dec 13:38
    #3

    I vår kommun ges föräldrautbildningen Cope. Kolla med din kommun om den finns där. Uppskattad av många föräldrar.


    Ni kan lära er någonting plus att ni visar skolan och föräldrarna att ni vill ta ansvar för situationen.
    Kan du och din man ta varsin dag och vara med er dotter i skolan? De bidrar ni med någonting.
    Jag tycker som ledningen på din skola; detta är någonting som skolan ska ta ansvar för och ingenting som ni föräldrar ska göra upp om.

  • Äldre 12 Dec 20:32
    #4

    Saken är den att skolan pratat med oss och med pojkens föräldrar. Nästa steg i deras handlingsplan är att träffa barnen enskilt och höra deras tankar. Och efter det träffas tillsammans.

    Nu har ju de valt att hålla honom hemma så skolan har ju inte fått chansen att ens påbörja en lösning. Utan föräldrarna har istället skickat ut mail att skolan inte ?hjälper dom utsatta? vilket är en felaktig anklagelse. De vill inte medverka alls.

    Vi har nu bett om att få byta klass vilket rektorn gått med på.

  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 12 Dec 22:45
    #5
    BroBroBreja skrev 2018-12-12 20:32:25 följande:

    Saken är den att skolan pratat med oss och med pojkens föräldrar. Nästa steg i deras handlingsplan är att träffa barnen enskilt och höra deras tankar. Och efter det träffas tillsammans.

    Nu har ju de valt att hålla honom hemma så skolan har ju inte fått chansen att ens påbörja en lösning. Utan föräldrarna har istället skickat ut mail att skolan inte ?hjälper dom utsatta? vilket är en felaktig anklagelse. De vill inte medverka alls.

    Vi har nu bett om att få byta klass vilket rektorn gått med på.


    Vad tycker Er dotter om allt detta, verkar hon vara med och förstå eller är det som en film för henne?

    Vill hon byta klass?

    Jag förstår att detta måste vara jätte jobbigt för Er och jag hoppas att ni kan komma till en bra lösning.

    Kan Er dotter vara understimulerad i den årskursen hon går i, i så fall kanske hon skulle må bättre av att flyttas upp en årskurs.
  • Äldre 13 Feb 16:27
    #6

    Nu har det gått två månader och vår dotter har flyttat upp en årskurs och det passar henne jättebra! Hon har inte haft något utbrott på hela terminen (peppar peppar)

    Innan jul var en jobbig period. Pojkens pappa gjorde en orosanmälan till Soc för vår dotter där han angav att ?L har nog en sjukdom som gör henne så arg? och att det troligtvis beror på hemförhållandena. Dessutom polisanmälde han vår dotter. (Behöver jag nämna att allt lades ner på studs)

    Deras son är fortfarande inte i skolan trots att det är en månad sedan vår dotter bytt klass. Vi misstänker att nåt annat ligger bakom.


    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-12 22:45:24 följande:

    Vad tycker Er dotter om allt detta, verkar hon vara med och förstå eller är det som en film för henne?

    Vill hon byta klass?

    Jag förstår att detta måste vara jätte jobbigt för Er och jag hoppas att ni kan komma till en bra lösning.

    Kan Er dotter vara understimulerad i den årskursen hon går i, i så fall kanske hon skulle må bättre av att flyttas upp en årskurs.


  • Anonym (Mamma till två)
    Äldre 13 Feb 19:26
    #7
    BroBroBreja skrev 2019-02-13 16:27:08 följande:

    Nu har det gått två månader och vår dotter har flyttat upp en årskurs och det passar henne jättebra! Hon har inte haft något utbrott på hela terminen (peppar peppar)

    Innan jul var en jobbig period. Pojkens pappa gjorde en orosanmälan till Soc för vår dotter där han angav att ?L har nog en sjukdom som gör henne så arg? och att det troligtvis beror på hemförhållandena. Dessutom polisanmälde han vår dotter. (Behöver jag nämna att allt lades ner på studs)

    Deras son är fortfarande inte i skolan trots att det är en månad sedan vår dotter bytt klass. Vi misstänker att nåt annat ligger bakom.


    Pojken kanske är deprimerad, efter ha blivit slagen och mobbad av en klasskamrat och lekkamrat. Er dotter mår bra nu , men hur mår pojken som hon slagit? Har hon bett pojken om ursäkt?
  • Äldre 13 Feb 21:35
    #8

    Ja, det har hon.


    Anonym (Mamma till två) skrev 2019-02-13 19:26:56 följande:

    Pojken kanske är deprimerad, efter ha blivit slagen och mobbad av en klasskamrat och lekkamrat. Er dotter mår bra nu , men hur mår pojken som hon slagit? Har hon bett pojken om ursäkt?


  • Anonym (Mammi­s)
    Äldre 13 Feb 21:56
    #9

    Jag tycker hur som helst att det är bra att NI som är föräldrar till det barn som mobbar tar tag i problemet! De flesta föräldrar vars barn mobbar verkar tro att alla talar om ngn annans barn och ser på sina barn som om de skulle vara små fluffiga snälla oskyldiga lamm.

    Får jag fråga, var denna pojke den enda hon slog? (Bli inte arga nu alla på familjeliv) men kan det vara så att han gjort ngt mot henne som hon inte vågar berätta?

    Kul att det går bra för er dotter och hoppas att grabben som hon slog också får börja må bra.

  • Äldre 13 Feb 22:27
    #10

    Ja, han är det enda barnet. Det har kommit fram att pojken sagt till vår dotter att han skulle skära halsen av vår hund. (Vår dotters allra bästa vän) Just detta uttalandet kan vara det som triggat igång hela alltet.

    Dessutom har några killar i klassen varit elaka mot pojken (vår dotter ej inblandad i detta) så jag tror att det är många faktorer som spelar in. Detta har vi fått reda på i efterhand och kan ju vara förklaringen att han inte är i skolan även nu när vår dotter inte är kvar i klassen.

    Sen måste jag tillägga att trots att hon bytt klass så är inte allt guld och gröna skogar, hon kämpar fortfarande med det sociala. Svårt att komma in i en klass där det redan finns olika kompiskonstellationer.

    Vi kommer nog inte kunna lösa det hela med pojkens föräldrar eftersom de valde att bemöta vår utsträckta hand med en polisanmälan och socanmälan. (Vem anmäler ens ett barn som inte är straffmyndigt?!)


    Anonym (Mammis) skrev 2019-02-13 21:56:42 följande:

    Jag tycker hur som helst att det är bra att NI som är föräldrar till det barn som mobbar tar tag i problemet! De flesta föräldrar vars barn mobbar verkar tro att alla talar om ngn annans barn och ser på sina barn som om de skulle vara små fluffiga snälla oskyldiga lamm.

    Får jag fråga, var denna pojke den enda hon slog? (Bli inte arga nu alla på familjeliv) men kan det vara så att han gjort ngt mot henne som hon inte vågar berätta?

    Kul att det går bra för er dotter och hoppas att grabben som hon slog också får börja må bra.


Svar på tråden Behöver råd i egenskap av förälder till ett barn som mobbar