• Anonym (Smock­an)
    Äldre 13 Dec 22:48
    1147 visningar
    57 svar
    57
    1147

    Sambo. Rätt till del av huset om vi går isär?

    Hej! När jag och min kille skulle flytta ihop hade vi varsitt hus i olika städer. Vi hittade ett hus i min ort som vi skaffade till oss. Han köpte huset och står som ägare på det. Jag sålde mitt hus och flyttade in. Vi delar driften. Han bor hemma så ofta han kan, men han har fortfarande kvar sitt gamla hus, pga både jobb och barn på gamla orten.  Han är fortfarande skriven på sin gamla ort. 

    Nu har det hänt lite saker vilket föranleder frågan om vad som händer om vi separerar? Har jag någon rätt till huset i bodelningen? Har läst att bostad som införskaffats för gemensamt boende ska delas. Men hur räknas detta? Han äger huset, jag bor där heltid, han deltid, samt han är skriven på sin gamla adress. Blir jag utslängd utan någon rätt till varken huset, eller nåt annat?

  • Svar på tråden Sambo. Rätt till del av huset om vi går isär?
  • Anonym (hmmm)
    Äldre 13 Dec 23:09
    #1

    Det är hans hus så du får köpa ut honom.

  • Anonym (troli­gen)
    Äldre 13 Dec 23:10
    #2
    +1

    Om han och du skrev er på adressen samtidigt så har du troligen rätt att få halva värdet på huset. Vem som betalt spelar ingen roll. Om du skrev dig där lite senare men kan bevisa att huset införskaffades för gemensamt bruk likaså. 


     

  • Anonym (båda)
    Äldre 13 Dec 23:14
    #3
    Anonym (Smockan) skrev 2018-12-13 22:48:25 följande:

    Hej! När jag och min kille skulle flytta ihop hade vi varsitt hus i olika städer. Vi hittade ett hus i min ort som vi skaffade till oss. Han köpte huset och står som ägare på det. Jag sålde mitt hus och flyttade in. Vi delar driften. Han bor hemma så ofta han kan, men han har fortfarande kvar sitt gamla hus, pga både jobb och barn på gamla orten.  Han är fortfarande skriven på sin gamla ort. 

    Nu har det hänt lite saker vilket föranleder frågan om vad som händer om vi separerar? Har jag någon rätt till huset i bodelningen? Har läst att bostad som införskaffats för gemensamt boende ska delas. Men hur räknas detta? Han äger huset, jag bor där heltid, han deltid, samt han är skriven på sin gamla adress. Blir jag utslängd utan någon rätt till varken huset, eller nåt annat?


    www.sambolagendirekt.se/

    "Tanken bakom sambolagens form är att båda samborna har samma rätt till samboegendomen oavsätt vem av dem som är ägaren. Det som räknas som samboegendom är: gemensam bostad, gemensamt bohang( möbler och liknande) som köpts för att användas av båda. "
  • Anonym (Smock­an) Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 23:27
    #4

    Jo, det är ju vårat gemensamma hem, men han är inte skriven där. Jag är skriven där. Han har ju kvar sitt gamla hus också, för övernattning i samband med jobb. 
    Om vi båda var skriva hemma förstår jag att sambolagen gäller. Men blir det skillnad nu när han på pappret bor i sitt gamla hus? 

    Att han inte skrivit sig hemma hos oss beror på den gemensamma vårdnaden av barnen, och han vill inte riskera bråk med sitt ex. 

  • Anonym (Hrong­)
    Äldre 14 Dec 03:28
    #5
    +1

    Ha koll på läget först - svara sen!


    Anonym (hmmm) skrev 2018-12-13 23:09:23 följande:

    Det är hans hus så du får köpa ut honom.


  • Anonym (hmmm)
    Äldre 14 Dec 06:34
    #6
    -1 +2
    Anonym (Hrong) skrev 2018-12-14 03:28:59 följande:

    Ha koll på läget först - svara sen!


    Jag struntar i lagen. Men självklart stjäl man inte någons hus. Det är ju bara svinigt. Punkt!
  • Anonym (Una)
    Äldre 14 Dec 07:05
    #7
    +1

    Eftersom han inte står skriven på adressen är det tveksamt att ni skulle ses som sambo i lagens mening.

    Har han sedan bott stor del av tiden i sitt första hus är det ännu mer tveksamt att du skulle få rätt enligt lag. Men kontakta en jurist för konsultation, det krävs mer uppgifter än de du ger i TS för att kunna ge ett korrekt svar.

    Eftersom du själv sålt ett hus låter det ju som att du skulle kunna använda de pengarna för att skaffa en bostad, så varför vill du kräva honom på pengar från en ev. husförsäljning? Om det är för att hämnas oförrätter är det nog bättre att du tar hjälp att bearbeta de känslorna istället.

  • Anonym (+++)
    Äldre 14 Dec 07:09
    #8
    Anonym (hmmm) skrev 2018-12-14 06:34:39 följande:
    Jag struntar i lagen. Men självklart stjäl man inte någons hus. Det är ju bara svinigt. Punkt!
    Man kan inte strunta i en lag, vad menar du - 
    "Jag gör inbrott och stjäl pengarna på banken, för jag struntar i lagen?" 

    TS, du kanske ska ringa en jurist helt enkelt, så får du rätta svar 
  • Äldre 14 Dec 07:33
    #9

    Att han inte är skriven där gör ju det svårt att hävda samboskap. Snarare att du är hans flickvän som hyr en av hans fastigheter, typ... Men om du sålt ett eget hus så lär du ju ha till en ny kontantinsats för ett eget ställe oavsett

  • Anonym (Smock­an) Trådstartaren
    Äldre 14 Dec 07:33
    #10

    Tack för svar. För er som tänker att jag vill hämnas oförrätter eller stjäla så handlar det inte om det.

    Det var helt enkelt ett krav från min kille att flytta ihop annars skulle han göra slut. Jag ville helst klara mig själv då, men det var ett krav för relationens existens.

    Nu har jag inte längre de möjligheterna att skaffa eget hus, får inte lån osv. Får inte ett hus för 300000:- . Därav frågan.

    Vad som är moraliskt rätt är ju beroende på omständheterna. Jag undrade rent lagligt, eftersom ja det är vårat gemensamma hem och vi bor där, det införskaffades åt oss. Men på pappret är han skriven nån annanstans, vilket jag antar kan bli ett problem.

Svar på tråden Sambo. Rätt till del av huset om vi går isär?