• Äldre 25 Dec 22:08
    30460 visningar
    3333 svar
    3333
    30460

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 19 Feb 07:14

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    Svar: 12+2, enligt vul.

    2. Barn sen tidigare?

    Svar: Nej

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Svar: Nej inte som jag vet om

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    Svar: augusti-december, 5 försök

    5. Hur berättade du för din partner?

    Svar: vi tog den tillsammans <3

    6. Vilka andra har du berättat för hittills?

    Svar: våra föräldrar, syskon, närmsta vänner och arbetsgivare

    7. Cravings?

    Svar: allt! Skulle kunna äta ihjäl mig :D

    8. Krämpor?

    Svar: v.3-5 svettningar, v.6-11 illamående+kräkningar och periodvis väldigt ömma bröst, v.9- andfådd, v.11- ont i ljumskarna

    9. "Känning" om visst kön?

    Svar: Vi känner på oss båda två att det är en flicka :D

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Svar: Har funnit flicknamnet än så länge, gammaldags skandinaviskt (svensk mamma/norsk pappa) som funkar internationalt. Viktigt för oss

  • Anonym (Bebbe igen..­)
    Äldre 19 Feb 11:30

    Hej Alla! Grattis till er som sett bebis o vet allt e bra! :)

    Ang illamående så är jag det lite hela tiden. När jag hostar eller nåt luktar illa e jag nära o kräkas. Är i v 12+1 idag. För ca 1 1/2v sen va det jääättestarkt illamåendet i ca 6dgr. Skitjobbigt! Gick först ner 2kg men ligger nu bara på minus 1kg. Ändå svårt o känna för o äta..är väldigt picky nu..vad jag känner går att få ner ändras flera ggr/dag..så svårt o se till att ha nåt hemma som jag vet jag kan få ner..

    Men samtidigt..när suget för något slår in o man sätter tänderna i det..finns det ingen större njutning! ;) Verkligen en av fördelarna med att vara gravid enligt mig! ;)

    Jag hade en cysta sist på ul..på tors ska jag göra kub o kolla igen. Utgår ifrån att cystan inte kommer bli nåt problem..men lite nervöst iaf. Nervös inför ev kromosom förändringar på barnet oxå då jag e äldre o har flera friska barn..

    Idag tis är det andra besöket hos bm. Känner mig så trött o förkyld o har inte lust att gå alls..men antar d e bra o få alla urin o blodprover tagna. Så länge det inte e ul..känns det lite menlöst o trist.. Har inte tidigare haft något annat fel än uvi iaf.

    Känner mig trött ledsen o lite depp..orkeslös typ..

    Just nu känns det inte roligt att vara ensam o gravid..att pappan skiter i både mig o den ofödda o vår 5månaders son. Jag kommer väl snart känna mig gladare o starkare igen..men just nu..känns allt rätt B..

  • Äldre 19 Feb 16:55

    Imorgon ska jag göra kub (ultraljudsdelen), är SÅ spänd inför det! Hoppas att det ser bra ut och att det finns något levande där inne. Isf ska vi nog berätta för mina döttrar :)

  • Mamaam­u
    Äldre 19 Feb 17:14

    Åh vad spännande :) Berätta hur det gick sen. Jag ska göra mitt på måndag.


    September89 skrev 2019-02-19 16:55:27 följande:

    Imorgon ska jag göra kub (ultraljudsdelen), är SÅ spänd inför det! Hoppas att det ser bra ut och att det finns något levande där inne. Isf ska vi nog berätta för mina döttrar :)


  • Anonym (Seppe­bebbe)
    Äldre 19 Feb 17:27

    Var på kub ul idag och fick se bebisen för första gången, en livlig liten krabat som vände sig och rörde på sig mycket. Fick lägsta sannolikhet för kromosomavvikelse. Känns så skönt och jag kan äntligen slappna av lite, har varit så nervös för missfall hittills. Ska även börja berätta för familj i veckan.

  • Äldre 19 Feb 17:52
    Mamaamu skrev 2019-02-19 17:14:06 följande:

    Åh vad spännande :) Berätta hur det gick sen. Jag ska göra mitt på måndag.


    Hoppas det går bra för oss båda! :)
  • Äldre 19 Feb 17:54
    Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-02-19 17:27:00 följande:

    Var på kub ul idag och fick se bebisen för första gången, en livlig liten krabat som vände sig och rörde på sig mycket. Fick lägsta sannolikhet för kromosomavvikelse. Känns så skönt och jag kan äntligen slappna av lite, har varit så nervös för missfall hittills. Ska även börja berätta för familj i veckan.


    Så härligt med ett positivtvresultat :) känns skönt att det verkar ha vänt lite här i tråden nu också, ett helt gäng verkar ha haft lyckade ultraljud nu :) det var så många tråkiga besked ett tag!
  • Äldre 19 Feb 18:35
    Tösen01 skrev 2019-02-17 17:10:08 följande:

    Grattis till en pojke! Vad härligt att NIPT gick så fort? Vart tog du det någonstans? Jag tar via Karolinska och ska lämna blodprov för NIPT på onsdag! Är lite nojjig att den lille lever, får inget ul innan blodprovet. Gör KUB ultraljudet v. 13. Vi vill också veta kön =) Bm sa att det skulle ta två veckor, men nu tändes hoppet om att få det snabbare. Hur mår du annars? Er sons BF är min födelsedag. En bra dag helt enkelt ;)


    Tack!!! Känns fantastiskt :)

    Ja visst gick det, sjukt att vi gjorde det runt lunch på måndagen och fick svar torsdag kl 17:00! Gjorde det på barnmorskehuset i Gbg och proven analyseras även i Gbg.

    Förstår nojan, jag bokade även ett tidigt just pga oron. Men oron har släppt lite nu iaf! Även om den fortfarande finns.. mår faktiskt bra nu! Har mått riktigt skitet dock sedan tidigt.. så peppar peppar.. hur mår du? :))

    Hoppas den kommer den 7 - känns som ett perfekt datum :D
  • Äldre 19 Feb 18:43

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    Svar: v. 12 (11+2). Beräknat via UL.

    2. Barn sen tidigare?

    Svar: Nej, är förstföderska.

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Svar: Nej.

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    Svar: Andra gången gillt.

    5. Hur berättade du för din partner?

    Svar: kissade på stickan, gick in till sambon och lekte superallvarlig; ?Du det är något viktigt jag måste berätta.... VI SKA HA BEBBE? :D

    6. Vilka andra har du berättat för hittills?

    Svar: Närmsta familjen och närmsta vänner. Tänker berätta för chefen v. 16 (då min nya lön fastställts haha), kanske då vi också går ut med det offentligt.

    7. Cravings?

    Svar: Smält ost och oliver.

    8. Krämpor?

    Svar: v. 3-5: superont i brösten. Extrem oro för missfall, fast jag inte haft det tidigare. V. 6-10 illamående och jättekänslig för lukter. v. 11 börjar bli väldigt andfådd

    9. "Känning" om visst kön?

    Svar: Vi har fått NIPT-svar och valde att se kön - så vi vet att det är en POJKE. Visste det/hade det på känn sedan jag plussade haha. Sambon trodde flicka. Hade såklart blivit lyckliga oavsett.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Svar: Ja! Skönt nu att bara fokusera på killnamnen. Krav är att de ska funka internationellt. Vi har några favoriter och de sparar vi tills vi får se lille battingen så får vi se vad vi tycker att han ser ut som. :)

  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 19 Feb 18:43

    Ni som gjort KUB, vad hade ni för beta hCG värde resp PAPP-A värde? Hur gamla är ni?


    Jag gjorde mina blodprover i dag men inte ul förrän om typ 3 v så det är låååång tid kvar, men fick för mig att mina värden är USLA!! Så nu blev jag stressad!!

Svar på tråden Bf September 2019