• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • PetiteCherie

    Aha okej, hade missat det!! Tack för upplysning


    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-21 12:57:26 följande:

    Jo det finns tillfällen om jobbet är farligt, miljömässigt, där du kan få HP tidigare. Säkert ovanligt men det går, annars är 60 dagar det vanligaste.


  • Väntarpåpluset
    PetiteCherie skrev 2019-03-21 12:44:33 följande:

    Tyvärr kan du nog inte få havandeskapspenning förrän 60 dagar innan beräknad förlossning (pga fysiskt tungt jobb). Tror sjukskrivning är ditt enda alternativ i såhär tidig graviditet.. men de är ju också pengar du får vid sjukskrivning. Kan man inte jobba så kan man ju inte. Om dem inte kan placera om dig fram till 60 dgr innan bf?


    Bor inte i Sverige och här kan jag få det från första dag om arbetet är tungt och farligt för fostret så som fysisk belastning, kemikalier, psykosocialt miljö osv
  • Fruhs

    Alltså är det någon som fått sämre hy? Jag har helt plötsligt börjat få finnar och små små "noppror" om man kan kalla de. hyn känns alldeles grå liksom 

  • Anonym (E)
    Fruhs skrev 2019-03-21 15:40:16 följande:

    Alltså är det någon som fått sämre hy? Jag har helt plötsligt börjat få finnar och små små "noppror" om man kan kalla de. hyn känns alldeles grå liksom 


    Samma här! Min hy är katastrof... har alltid haft "fin" hy. lite torr ibland. Nu har jag på ena sidan vid munnen en hel hög med finnar, torr överallt, utslag och en hel del finnar på näsan. Aldrig varit med om det här.....
  • Anonym (chockad!)
    Fruhs skrev 2019-03-21 15:40:16 följande:

    Alltså är det någon som fått sämre hy? Jag har helt plötsligt börjat få finnar och små små "noppror" om man kan kalla de. hyn känns alldeles grå liksom 


    Anonym (E) skrev 2019-03-21 16:15:05 följande:
    Samma här! Min hy är katastrof... har alltid haft "fin" hy. lite torr ibland. Nu har jag på ena sidan vid munnen en hel hög med finnar, torr överallt, utslag och en hel del finnar på näsan. Aldrig varit med om det här.....

    Sägs ju att det blir en tjej då! ;) Enligt sägen...


     


    Jag har inte fått sämre hy, faktiskt kanske t o m lite bättre, så jag väntar väl en kille antar jag :p haha

  • Anonym (Seppebebbe)

    Har nyligen fått veta att jag har gbs som upptäcktes iom urinvägsinfektion. Är så orolig för för tidig vattenavgång och födsel samt självklart för risken att barnet smittas vid förlossning.

    Är det någon här som har erfarenhet av gbs? Hur stor är risken för prematur födsel? Eller för allvarliga komplikationer för barnet?

    Har läst mycket på Internet men tycker det är svårt att hitta fakta. Många hemska skräckhistorier har jag dock stött på.

  • Jojjans
    Miichaella skrev 2019-03-21 10:39:25 följande:

    KUB igår! Allt såg bra ut. Fick 1:7700 så känns skönt. Blev framflyttad en dag så nu är bf 24/9. Vi är överlyckliga att denna graviditet verkar gå vägen :)


    Åå grattis! Då har vi än så länge samma BF :) får se vad dom säger efter KUB no 2 imorrn
  • Anonym (E)
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-21 16:24:45 följande:

    Sägs ju att det blir en tjej då! ;) Enligt sägen...

     

    Jag har inte fått sämre hy, faktiskt kanske t o m lite bättre, så jag väntar väl en kille antar jag :p haha


    Och jag har gjort nipt så har fått svar att det är en kille där inne :) men förra gången väntade jag en tjej hade dålig hy då med! Så jag får nog räkna med dålig hy trots kön helt enkelt.. men tycker hyn är värre nu med en kille än med en tjejen
  • Miichaella
    Jojjans skrev 2019-03-21 19:24:13 följande:

    Åå grattis! Då har vi än så länge samma BF :) får se vad dom säger efter KUB no 2 imorrn


    Oh vad kul! Ja du blir säkert flyttad någon dag hit eller dit, verkar vara standard :)
  • Nakrjo
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-20 21:24:28 följande:

    Ja jag tror många tänker att man ska amma, thats it. 

    Det är inte säkert man KAN amma för det första (jag kunde inte)vilket jag inte alls hade i huvudet alls...tog det lite förgivet.

    Sedan kan man få mjölkstockning vilket jag fick några ggr och då kan det vara jäkligt skönt att pumpa ur lite så det lossnar lite snabbare. Eller att man får väldigt väldigt mkt mjölk så är det skönt att kunna pumpa ur och spara ifall pappan vill ge lite då och då :) 


    Men precis!

    Sen är jag inte heller säker att jag kommer kunna amma heller eftersom jag gjorde en bröstförminskning för 12 år sedan & då vet man aldrig hur det läker ihop efteråt. Så i värsta fall är bröstpumpen onödig och jag får ge bort den till någon annan haha!

    Men hellre redo än icke :)
Svar på tråden Bf September 2019