• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-24 08:05:15 följande:

    Vi betalar för NIPT själva, då vi värderar ett säkrare svar för dom tusenlapparna än en sannolikhet som man får gratis. Att få ro i sinnet är så värt dom pengarna, för jag vet att jag inte hade fått ro med KUB, hade tänkt men tänk om dom mätte snett, tänk om man hamnar i gruppen där man skulle haft en annan siffra osv osv.Så att NIPT är 99.9% säkert för negativa svar ger mig mycket mer ro. 

    Jag vet inte. Jag har också sett att preglife börjar vid vecka 15. Men preggers och preggo har nu från 13. Och 1177 samt obstretiska böcker för sjuksköterskor säger att trimester två börjar i v.13 när 12 fullgågna veckor är avklarade. Så jag litar mer på den oficiella infon från vården. 


    Jo jag förstår att ni betalar själva. tycker inte riktigt det är värt pengarna just för fosterdiagnostiken men är avundsjuk på att ni på köpet får veta kön menar jag ;)

    Ah! Har bara kollat preggers och 1177 och blivit förvirrad på att det sägs olika. Oavsett hur jag räknar är jag iallafall i trimestern två snart med all säkerhet då jag går in i vecka 15 på onsdag.
  • Daphodil

    Paniken idag när jag gick på toa och hela toalettstolen var full av blod efteråt. "Lyckligtvis" bara hemorrojder...

    Angående NIPT och könsbesked är jag också lite avundsjuk på er som fått veta. Är tacksam oavsett kön, men allra helst önskar jag mig en liten flicka till.

  • Natta89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-23 22:22:08 följande:

    Inväntar kallelse till rul. Hur långt innan besöket fick ni den?


    Jag fick den i samband med kallelse till kub så redan i januari efter inskrivningen. Men det verkar vara väldigt olika med det där!
  • Tigerkvinna
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-23 22:22:08 följande:

    Inväntar kallelse till rul. Hur långt innan besöket fick ni den?


    Vi fick den i handen av vår BM på andra inskrivningsbesöket. Har tid precis i början på maj. 
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-03-24 10:03:33 följande:

    Paniken idag när jag gick på toa och hela toalettstolen var full av blod efteråt. "Lyckligtvis" bara hemorrojder...

    Angående NIPT och könsbesked är jag också lite avundsjuk på er som fått veta. Är tacksam oavsett kön, men allra helst önskar jag mig en liten flicka till.


    Usch så läskigt! Skönt att det ändå var något så pass ofarligt, om än lite obehagligt.
  • Anonym (chockad!)

    I natt på jobbet var det en kollega som såg min lite putande mage för första ggn...så nu är det nog snart kört. Jag tränar och äter väldigt nyttigt annars så hon sa att hon blev fundersam.

    Någon mer som apropå det har svårt för detta med viktuppgång och förändring av kroppen?

  • Daphodil
    Jojjans skrev 2019-03-24 15:20:27 följande:

    Usch så läskigt! Skönt att det ändå var något så pass ofarligt, om än lite obehagligt.


    Ja! Hann få hjärtat i halsgropen en kort stund. Som sagt, lugn blir man aldrig!
  • September89

    Hur tänker ni kring att äta rosa kött? Jag har oxfilé i frysen som jag är sååå sugen på men vill ju inte äta den helt genomstekt. Vad jag förstår är det toxoplasma som kan finnas i oxfilé men den dör ju vid frysning, kan jah alltså äta köttet rosa då när det varit fryst i två veckor? Eller kan listeria finnas i oxfilé också? Har googlat så mycket att jag är snurrig nu haha.

  • Daphodil
    September89 skrev 2019-03-24 15:59:02 följande:

    Hur tänker ni kring att äta rosa kött? Jag har oxfilé i frysen som jag är sååå sugen på men vill ju inte äta den helt genomstekt. Vad jag förstår är det toxoplasma som kan finnas i oxfilé men den dör ju vid frysning, kan jah alltså äta köttet rosa då när det varit fryst i två veckor? Eller kan listeria finnas i oxfilé också? Har googlat så mycket att jag är snurrig nu haha.


    Jag har faktiskt ätit ej helt genomstekt biff flera gånger, av egen okunskap. Men har du fryst köttet lär du vara helt säker mot toxoplasma! Listeria KAN väl finnas i kött men det verkar mindre vanligt.
  • September89
    Daphodil skrev 2019-03-24 17:24:21 följande:

    Jag har faktiskt ätit ej helt genomstekt biff flera gånger, av egen okunskap. Men har du fryst köttet lär du vara helt säker mot toxoplasma! Listeria KAN väl finnas i kött men det verkar mindre vanligt.


    Jag råkade äta allt möjligt första gången jag var gravid haha. Risken är väl egentligen otroligt liten att man råkar ut för listeria eller toxoplasma. Men av någon anledning är jag mycket nojigare denna gång, säkert både för att jag är äldre och för att jag har bättre koll på vad man ska undvika och varför. Vågar inte ens ha skinka på mackan denna gång fast jag vet att det är ok så länge den är hyfsat nyförpackad.

    Får nog fundera något varv till på oxfilén haha.
Svar på tråden Bf September 2019