• Äldre 25 Dec 22:08
    29410 visningar
    3333 svar
    3333
    29410

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 26 Mar 20:19

    Jag inväntar min kallelse blir förmodligen veckan runt påsk. Tycker den borde trilla in i brevlådan snart, man blir lite otålig :) Har en bekant som fick sitt RUL förtidigt så de kunde inte se vissa saker vilket blev ett oros moment.. det kan tydligen handla om dagar bara att se så allt är på plats eller är synligt. Tror det är därför de kanske lägger lite senare än i början av V.18 kanske.

    Någon av er som börjat med järntillskott? Har blivit så galet trött nu i V.15, behöver givetvis inte bero på det men tanken slog mig. Min BM sa över telefon att jag kunde börja med 1 tablett varannan dag så ska jag få ta järnvärden efter RUL.

  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 26 Mar 20:23
    norrsken91 skrev 2019-03-26 20:19:57 följande:

    Jag inväntar min kallelse blir förmodligen veckan runt påsk. Tycker den borde trilla in i brevlådan snart, man blir lite otålig :) Har en bekant som fick sitt RUL förtidigt så de kunde inte se vissa saker vilket blev ett oros moment.. det kan tydligen handla om dagar bara att se så allt är på plats eller är synligt. Tror det är därför de kanske lägger lite senare än i början av V.18 kanske.

    Någon av er som börjat med järntillskott? Har blivit så galet trött nu i V.15, behöver givetvis inte bero på det men tanken slog mig. Min BM sa över telefon att jag kunde börja med 1 tablett varannan dag så ska jag få ta järnvärden efter RUL.


    Jag fick ju kallelsen i dag som sagt och jag fick RUL i slutet av april..
  • Äldre 26 Mar 21:41
    norrsken91 skrev 2019-03-26 20:19:57 följande:

    Jag inväntar min kallelse blir förmodligen veckan runt påsk. Tycker den borde trilla in i brevlådan snart, man blir lite otålig :) Har en bekant som fick sitt RUL förtidigt så de kunde inte se vissa saker vilket blev ett oros moment.. det kan tydligen handla om dagar bara att se så allt är på plats eller är synligt. Tror det är därför de kanske lägger lite senare än i början av V.18 kanske.

    Någon av er som börjat med järntillskott? Har blivit så galet trött nu i V.15, behöver givetvis inte bero på det men tanken slog mig. Min BM sa över telefon att jag kunde börja med 1 tablett varannan dag så ska jag få ta järnvärden efter RUL.


    Jag har varit trött sen start och började knapra järn då jag var övertygad att jag hade brist. Men både blodvärde och järndepå var bra vid inskrivning, så nu tar jag bara gravid-tillskott. Är tokig i köttfärssås nu (var vegatarian innan graviditeten, men det går bara inte nu!) så äter det för glatta livet och hoppas slippa järntabletter. Redan förstoppad som det är...
  • Äldre 27 Mar 11:01

    Nu har vi nått en ny milstolpe. Halva v.13 nu så dels förbi värsta risken för missfall. Och vi fick vårt NIPT svar. Vi väntar en frisk liten flicka =) 


    Känns mer på riktigt nu när vi fått en liten bit information om vad som gömmer sig därinne. 

  • Anonym (Seppe­bebbe)
    Äldre 27 Mar 12:05

    Jag är sedan några dagar färdigbehandlad för urinvägsinfektion men har fortfarande ont i magen på samma sätt som gjorde att vi först testade för uvi. Det gör mig orolig eftersom det kan vara så pass farligt med uvi under graviditet och till råga på allt upptäcktes att jag också har gbs.

    Är det någon här som har erfarenhet av uvi under grav? Försvann era symptom helt efter behandling? Någon med erfarenhet av gbs? Och hur känns det i magen för er som inte haft uvi eller gbs, värker det? På vilket sätt isf och hur ofta?

    Jag är i v. 18.

  • Äldre 27 Mar 12:18
    Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-03-27 12:05:21 följande:

    Jag är sedan några dagar färdigbehandlad för urinvägsinfektion men har fortfarande ont i magen på samma sätt som gjorde att vi först testade för uvi. Det gör mig orolig eftersom det kan vara så pass farligt med uvi under graviditet och till råga på allt upptäcktes att jag också har gbs.

    Är det någon här som har erfarenhet av uvi under grav? Försvann era symptom helt efter behandling? Någon med erfarenhet av gbs? Och hur känns det i magen för er som inte haft uvi eller gbs, värker det? På vilket sätt isf och hur ofta?

    Jag är i v. 18.


    Då ska du be om en ny urinodling. Jag hade uvi förra graviditeten, det kändes som en vanlig uvi, dvs sved. Det var inte gbs.
  • Anonym (Seppe­bebbe)
    Äldre 27 Mar 12:40
    Daphodil skrev 2019-03-27 12:18:02 följande:

    Då ska du be om en ny urinodling. Jag hade uvi förra graviditeten, det kändes som en vanlig uvi, dvs sved. Det var inte gbs.


    Ja jag får väl göra det men när jag pratade med min bm angående något annat några dagar innan avslutad behandling så berättade jag att jag fortfarande har ont i magen på samma sätt och hon sa då bara att det är lätt att inbilla sig när man är orolig och att hon ibte tror det är någon fara.

    Vet du om det kan vara så att urinvägsinfektioner inte går över trots behandling med kåvepenin? Försvann dina symptom efter behandling?
  • Äldre 27 Mar 13:18
    Tigerkvinna skrev 2019-03-27 11:01:05 följande:

    Nu har vi nått en ny milstolpe. Halva v.13 nu så dels förbi värsta risken för missfall. Och vi fick vårt NIPT svar. Vi väntar en frisk liten flicka =) 

    Känns mer på riktigt nu när vi fått en liten bit information om vad som gömmer sig därinne. 


    Härligt med fint resultat av nipt! Och grattis till flickan! :)
  • Äldre 27 Mar 13:23
    Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-03-27 12:40:14 följande:

    Ja jag får väl göra det men när jag pratade med min bm angående något annat några dagar innan avslutad behandling så berättade jag att jag fortfarande har ont i magen på samma sätt och hon sa då bara att det är lätt att inbilla sig när man är orolig och att hon ibte tror det är någon fara.

    Vet du om det kan vara så att urinvägsinfektioner inte går över trots behandling med kåvepenin? Försvann dina symptom efter behandling?


    Nu har jag läst på. Det är vanligt att vara bärare av GBS som gravid, och att bakterien återkommer efter behandling. Det verkar inte farligt i sig, men du ska troligtvis ha antibiotika vid förlossningen för att undvika smitta till barnet. Tycker oavsett att du ska be om urinodling om besvären fortsätter.
  • Äldre 27 Mar 13:33
    Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-03-27 12:05:21 följande:

    Jag är sedan några dagar färdigbehandlad för urinvägsinfektion men har fortfarande ont i magen på samma sätt som gjorde att vi först testade för uvi. Det gör mig orolig eftersom det kan vara så pass farligt med uvi under graviditet och till råga på allt upptäcktes att jag också har gbs.

    Är det någon här som har erfarenhet av uvi under grav? Försvann era symptom helt efter behandling? Någon med erfarenhet av gbs? Och hur känns det i magen för er som inte haft uvi eller gbs, värker det? På vilket sätt isf och hur ofta?

    Jag är i v. 18.


    Skickade dom odling på din urin? Ibland kan det vara så att den antibiotikan man får inte hjälper med en specifik baketerie. Har du symtom igen tycker jag absolut att FU ska höra av dig till din vc eller bm igen!
Svar på tråden Bf September 2019