• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Daphodil
    Jojjans skrev 2019-03-27 19:04:34 följande:

    Jag är också så nyfiken på när rörelser ska komma! Ni ör ju många som är längre gångna än mig (14+0 idag) och dessutom har barn sen tidigare. Undrar när ni kände första rörelsen i FÖRSTA graviditeten? :)

    Dessvärre har jag moderkakan i framvägg, men ganska högt upp så hon sa att den nog flyttar sig uppåt och kanske bakåti takt med att livmodern växer... antar att det kan påverka. Mem i övrigt är jag en sån som känner minsta lilla i min kropp väldigt tydligt. Känner ägglossningen osv och vilken sida jag har ägglossning ifrån tom.


    Har skrivit ner att jag kände "buffar" v 20 med ettan. Men minns att det började med mer obskyra fiskrörelser, och då var det kanske 1 eller max 2 veckor tidigare. Sent, iaf!
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-03-27 19:08:37 följande:

    Har skrivit ner att jag kände "buffar" v 20 med ettan. Men minns att det började med mer obskyra fiskrörelser, och då var det kanske 1 eller max 2 veckor tidigare. Sent, iaf!


    Ok, tack för svar! Försöker tänka att jag inte kommer känna rörelser förens v 20 för att inte bli besviken. Men just nu är mina milstolpar (v 6, vul, inskrivning, ul, v12, kub) snart slut, bara nästa vecka kvar då vi passerar tiden för förra missfallet. Men längre än så har jag nog inte vågat föreställa mig så nu har jag inga miltolpar, inga läkarbeösk eller besök hos bm, och rul först 6/5! Hoppas därför att rörelser + en riktig mage kommer innan dess...
  • Anonym (Seppebebbe)
    Daphodil skrev 2019-03-27 13:23:29 följande:

    Nu har jag läst på. Det är vanligt att vara bärare av GBS som gravid, och att bakterien återkommer efter behandling. Det verkar inte farligt i sig, men du ska troligtvis ha antibiotika vid förlossningen för att undvika smitta till barnet. Tycker oavsett att du ska be om urinodling om besvären fortsätter.


    Precis, jag kommer få antibiotika under förlossningen och som du skriver verkar gbs i sig inte vara så farligt i sig under graviditeten. Men det är just urinvägsinfektionen som kan skapa problem nu under grav. Jag får helt enkelt höra av mig till bm igen och be om att få lämna nytt urinprov.
    Elcca skrev 2019-03-27 13:33:55 följande:

    Skickade dom odling på din urin? Ibland kan det vara så att den antibiotikan man får inte hjälper med en specifik baketerie. Har du symtom igen tycker jag absolut att FU ska höra av dig till din vc eller bm igen!


    Ja precis, jag fick lämna urinprov pga misstanke om uvi och det var då man också upptäckte att jag har gbs. Jag ska kontakta min bm imorgon. Känner mig bara så löjlig när barnmorskan direkt avfärdar med att "det är lätt att inbilla sig när man är orolig". Men det är klart att hälsan är viktigare än huruvida jag uppfattas som överdrivet orolig eller ej!
    Anonym (Trean) skrev 2019-03-27 14:01:21 följande:

    Nej det behöver inte vara rätt. Hon kan behöva ha högre dos eller ta fler dagar. Inte alls ovanligt att behandling inte hjälper med en kur. När symtom återstår är det vanliga att man tar en ny odling 7 dagar efter avslutad behandling.


    Okej det är så alltså, att behandlingen inte alltid hjälper? Jag ska se till att ringa bm imorgon och be om att få lämna nytt urinprov.
  • Daphodil
    Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-03-27 19:50:07 följande:

    Precis, jag kommer få antibiotika under förlossningen och som du skriver verkar gbs i sig inte vara så farligt i sig under graviditeten. Men det är just urinvägsinfektionen som kan skapa problem nu under grav. Jag får helt enkelt höra av mig till bm igen och be om att få lämna nytt urinprov.Ja precis, jag fick lämna urinprov pga misstanke om uvi och det var då man också upptäckte att jag har gbs. Jag ska kontakta min bm imorgon. Känner mig bara så löjlig när barnmorskan direkt avfärdar med att "det är lätt att inbilla sig när man är orolig". Men det är klart att hälsan är viktigare än huruvida jag uppfattas som överdrivet orolig eller ej!Okej det är så alltså, att behandlingen inte alltid hjälper? Jag ska se till att ringa bm imorgon och be om att få lämna nytt urinprov.


    Du ska inte känna dig löjlig, dumt av bm att bara avfärda dig. Jobbar som läkare och om en uvi-behandlad patient inte blir bra är ny urinodling det första jag beställer.
  • Anonym (chockad!)
    Mickaela_med_ck skrev 2019-03-28 06:56:09 följande:

    När har alla RUL? Jag har den 15 April, är då I v 20+3. Känns inte det lite sent? Eller är det bara Jag som är otålig kanske..


    Fått 25/4 och då 19+4
  • Daphodil
    Mickaela_med_ck skrev 2019-03-28 06:56:09 följande:

    När har alla RUL? Jag har den 15 April, är då I v 20+3. Känns inte det lite sent? Eller är det bara Jag som är otålig kanske..


    3 maj och är då 18+5
  • September89
    Mickaela_med_ck skrev 2019-03-28 06:56:09 följande:

    När har alla RUL? Jag har den 15 April, är då I v 20+3. Känns inte det lite sent? Eller är det bara Jag som är otålig kanske..


    Går in i vecka 19 idag och har rul på tisdag. Där jag bor brukar rul vara mellan vecka 18 och 20 så det är ju ett par dagar senare som du fått då.
  • Daphodil
    September89 skrev 2019-03-28 09:02:36 följande:

    Går in i vecka 19 idag och har rul på tisdag. Där jag bor brukar rul vara mellan vecka 18 och 20 så det är ju ett par dagar senare som du fått då.


    Surrealistiskt att folk i tråden börjar göra RUL tycker jag! Då är det ju verkligen på riktigt.
  • sandaler88

    Hej :) Hoppas ingen har något emot att jag hoppar in här. Är egentligen beräknad till slutet på augusti, men kan lika gärna bli i september. Men (hoppas ingen i augustitråden läser här) den gruppen händer det inte så mycket i, inte så många som är så aktiva som ni är :) Är inne och läser här ofta iallafall. Jag är nu i 18+4 och har precis gjort RUL där allt såg bra ut! 

Svar på tråden Bf September 2019