• Äldre 25 Dec 22:08
    29578 visningar
    3333 svar
    3333
    29578

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Sat 27 Apr 2019 07:49
    Anonym (Orolig och stressad) skrev 2019-04-27 07:36:55 följande:

    Har 2 barn sedan tidigare. Dom kommer vara 11 och 9 när lilla syskonet kommer. Så det är ett stort hopp mellan dom. För vår del kommer de att helsyskon. Av många inom sjukvården så får jag frågan om det är samma pappa eftersom att det är så stort glapp mellan och väldigt förvånade miner när jag säger att det är samma pappa.


    Vad märkligt att personer inom vården, eller andra personer för den delen, ställer en sån fråga!
  • Anonym (Oroli­g och stress­ad)
    Sat 27 Apr 2019 08:37
    September89 skrev 2019-04-27 07:49:13 följande:

    Vad märkligt att personer inom vården, eller andra personer för den delen, ställer en sån fråga!


    Ja jag blev lite förvånad när jag fick frågan. Kan förstå frågan denna graviditet eftersom jag hade ett relativt sent MA förra året som upptäcktes först på RUL och läkarna verkar tycka att det är ovanligt att ha 2 friska barn och sedan ett MA utan att hitta en förklaring och verkar vilja hitta förklaringen i att det är två olika pappor. Men jag fick frågan och de förvånade minerna redan förra graviditeten innan man upptäckte MA:t
  • Sun 28 Apr 2019 17:22

    Var på extra kontroll till BM pga att mitt mående vacklade så kraftigt under påsken. När jag ringde dit och förklarade läget så ville hon gärna träffa mig och prata. Det var skönt att på lätta lite på trycket, sambon var även med för han har det också tufft med allt kring mig. Nu känns allt lite bättre för oss båda igen. Vi fick lyssna på hjärtljuden igen, dock hade hon svårt att få fram klara ljud för den lilla krabaten hade full cirkus inne i magen Cool pulsen (trots oklara ljud) låg på 145.

    Igår kväll så fick även sambon känna sparkar. Jag har känt kraftigare rörelser just ovanför naveln på vänster sida och mera som att nån kittlas på höger sida. Sambon tryckte lätt emot med fingrarna på vänster sida och sen var de nån som duttade tibaks på hans fingra Hjärta han såg så stolt ut Skäms

    Nästa milsten är RUL den 15.5 då vi förhoppningsvis äntligen får veta om våra misstankar stämmer, vi tror nämligen båda två att det är en liten tjej Glad

  • Mon 29 Apr 2019 07:14
    Ourlittlesecret skrev 2019-04-28 17:22:44 följande:

    Var på extra kontroll till BM pga att mitt mående vacklade så kraftigt under påsken. När jag ringde dit och förklarade läget så ville hon gärna träffa mig och prata. Det var skönt att på lätta lite på trycket, sambon var även med för han har det också tufft med allt kring mig. Nu känns allt lite bättre för oss båda igen. Vi fick lyssna på hjärtljuden igen, dock hade hon svårt att få fram klara ljud för den lilla krabaten hade full cirkus inne i magen  pulsen (trots oklara ljud) låg på 145.

    Igår kväll så fick även sambon känna sparkar. Jag har känt kraftigare rörelser just ovanför naveln på vänster sida och mera som att nån kittlas på höger sida. Sambon tryckte lätt emot med fingrarna på vänster sida och sen var de nån som duttade tibaks på hans fingra  han såg så stolt ut 

    Nästa milsten är RUL den 15.5 då vi förhoppningsvis äntligen får veta om våra misstankar stämmer, vi tror nämligen båda två att det är en liten tjej 


    Vad skönt att ni kände att det hjälpte att få komma dit och prata av er, hoppas den känslan håller i sig!
  • Anonym (chock­ad!)
    Mon 29 Apr 2019 07:28

    Ska till MVC läkaren idag för uppföljning av mitt hjärta, min nedstämdhet och mina foglossningar. Har varit sjukskriven 2.5 v 50% och nu ska vi följa upp. Jag går på semester 10 juni så är eg inte så lång tid kvar att jobba men jag vete fan om jag fixar det!


    Vill ju jobba för blir ju ännu mer deppig av att gå hemma. Vill jobba för att få in pengar sista veckorna innan jag går på ledighet. Speciellt eftersom min man går sjukskriven heltid sedan januari...


    MEN jag vet inte alls vad jag ska säga, vad jag vill, orkar eller kan!


    Jag får ont i bäckenet efter bara lite rörelser och jag går 10 timmar på hårda golv varje pass på jobbet. Spelar ingen roll att jobba halvtid eftersom jag får lika ont efter 5 timmar, bara kortare återhämtningstid...


    Jag får se vad läkaren säger, men just nu vill jag bara sova och ligga ensam i ett mörkt rum typ! Någon som känner igen sig?


    Gått in i v 21 nu och bebisen är rörlig varje dag. Efter RUL känns det lite bättre och vi har börjat planera vad vi ska köpa här framåt v 30 eller så... 


    Jag känner mig tryggare med bebisen så är inte speciellt orolig över det längre, men ändå är jag nere och orkar fasen ingenting!

  • Mon 29 Apr 2019 09:20
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-29 07:28:01 följande:

    Ska till MVC läkaren idag för uppföljning av mitt hjärta, min nedstämdhet och mina foglossningar. Har varit sjukskriven 2.5 v 50% och nu ska vi följa upp. Jag går på semester 10 juni så är eg inte så lång tid kvar att jobba men jag vete fan om jag fixar det!


    Vill ju jobba för blir ju ännu mer deppig av att gå hemma. Vill jobba för att få in pengar sista veckorna innan jag går på ledighet. Speciellt eftersom min man går sjukskriven heltid sedan januari...


    MEN jag vet inte alls vad jag ska säga, vad jag vill, orkar eller kan!


    Jag får ont i bäckenet efter bara lite rörelser och jag går 10 timmar på hårda golv varje pass på jobbet. Spelar ingen roll att jobba halvtid eftersom jag får lika ont efter 5 timmar, bara kortare återhämtningstid...


    Jag får se vad läkaren säger, men just nu vill jag bara sova och ligga ensam i ett mörkt rum typ! Någon som känner igen sig?


    Gått in i v 21 nu och bebisen är rörlig varje dag. Efter RUL känns det lite bättre och vi har börjat planera vad vi ska köpa här framåt v 30 eller så... 


    Jag känner mig tryggare med bebisen så är inte speciellt orolig över det längre, men ändå är jag nere och orkar fasen ingenting!


    Känner väl igen mig i vad du skriver. Jag själv är nu inne på heltidssjukskrivning vecka 8.. Orkar eller kan inte studera så därav hemma och vilar.

    Ska ut på sommarjobb 14.5 och jag vet att avdelningen räknar med mig men vete tusan hur det ska gå. Sedan behöver jag ju även tjäna ihop pengar i sommar så jag har en buffert. 

    De där med mörkt rum, den känsla infinner sig varje dag. Helst ensam också för annars är jag bara onödig och elak känns de som..

    Du måste tänka på vad du tror är bäst för dig och din bebis. Personligen tror inte jag att bebisen mår bra om mamman mår dåligt. Sen är min filosofi lite så att ingen tacka en för att man sliter halvt ihjäl sig på jobbet. Utan tänk själviskt!

    Hoppas de löser sig för er Hjärta
  • Anonym (chock­ad!)
    Mon 29 Apr 2019 19:01

    Blev heltidssjukskriven maj ut. Känns bra men samtidigt tråkigt för behöver lite pengar och stimulans men får vara klok nu när jag har så mkt omkring mig. Antagligen kommer jag inte jobba mer innan bebisen kommer nu ???? men vi får se. Tar en vecka i taget.

    I morgon ska vi på läkarbesök med min man också. Hoppas vi får goda nyheter där så vi kan slappna av.

    Känner bebisen flera ggr per dag nu och det känns tryggt. Nästan lite hela tiden mer eller mindre. Kanske en vilfing till? Haha

  • Mon 29 Apr 2019 20:35
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-29 19:01:11 följande:

    Blev heltidssjukskriven maj ut. Känns bra men samtidigt tråkigt för behöver lite pengar och stimulans men får vara klok nu när jag har så mkt omkring mig. Antagligen kommer jag inte jobba mer innan bebisen kommer nu ???? men vi får se. Tar en vecka i taget.

    I morgon ska vi på läkarbesök med min man också. Hoppas vi får goda nyheter där så vi kan slappna av.

    Känner bebisen flera ggr per dag nu och det känns tryggt. Nästan lite hela tiden mer eller mindre. Kanske en vilfing till? Haha


    Jag förstår att det känns jobbigt rent ekonomiskt men försök tänka att du behöver det här, och jag tycker det låter som helt rätt bedömning av läkaren med tanke på hur du beskrivit din situation och sittning mående. Du förtjänar verkligen lite lugn och fokus på dig själv just nu, försök ta vara på det och hoppas du kan koppla bort det ekonomiska. Det är ju bara en kort period i livet.
  • Mon 29 Apr 2019 21:45

    Hej! 

    Hur går det för alla här inne? 
    Vi ska göra RUL på tors, nervös trots att KUB såg väldigt bra ut. 

    Jag väntar barn nr 2 och undrar lite hur mycket ni andra gått upp?
    Innan graviditeten låg jag runt 53 kg, nu på kvällen v.19 (18 + 2)  vägde jag 59kg. 

    Lite ångest men har fått en rejäl mage och gillar trots allt graviditeten, men ska man lugna sig med alla sötsaker? (Dille på piggelin och Önos Jordgubbssaft!)

  • Anonym (chock­ad!)
    Mon 29 Apr 2019 21:58
    Johannamari skrev 2019-04-29 21:45:15 följande:

    Hej! 

    Hur går det för alla här inne? 

    Vi ska göra RUL på tors, nervös trots att KUB såg väldigt bra ut. 

    Jag väntar barn nr 2 och undrar lite hur mycket ni andra gått upp?

    Innan graviditeten låg jag runt 53 kg, nu på kvällen v.19 (18 + 2)  vägde jag 59kg. 

    Lite ångest men har fått en rejäl mage och gillar trots allt graviditeten, men ska man lugna sig med alla sötsaker? (Dille på piggelin och Önos Jordgubbssaft!)


    Mina tidigare barn gick jag upp det mesta första 25 v. Gick upp totalt 13 kg med båda dom.

    Nu är jag i v 21 och har gått upp 1-2 kg. Tror det är väldigt olika från gång till gång. Lägg inte så mkt fokus på det. Du har ju inte gått upp extremt mkt på nåt sätt. 6 kg vid halva graviditeten är ju ingenting.
Svar på tråden Bf September 2019