• Äldre 25 Dec 22:08
    29398 visningar
    3333 svar
    3333
    29398

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Wed 1 May 2019 20:53
    Anonym (E) skrev 2019-05-01 16:30:18 följande:

    Trevlig första maj :)

    Hur har ni gjort med gravidförsäkring? Vet inte alls, försöker läsa på lite men tycker det är svårt. Men är mest inne på antingen Folksam eller trygg-hansa. någon som har erfarenhet/åsikter kring dessa två? :)


    Jag har tecknat Trygg-Hansa, vår dotter är försäkrad där och hon har en diagnos (också ärftlig) som gjort att vi har fått utbetalning och framförallt har de varit såå bra i kontakten. Så har tänkt teckna även denna barnförsäkring där och då tänker jag också att det är bra att ha samma från början. Sen tror jag de flesta barnförsäkringar är ungefär likvärdiga iofs.
  • Anonym (chock­ad!)
    Wed 1 May 2019 21:33

    Känner ni bebisen många ggr varje dag eller kan det gå dagar emellan?

    Om ni känt bebisen varje dag flera dagar i rad, kan det plötsligt bli lugnt då igen?

  • Thu 2 May 2019 05:52
    Anonym (E) skrev 2019-05-01 16:30:18 följande:

    Trevlig första maj :)

    Hur har ni gjort med gravidförsäkring? Vet inte alls, försöker läsa på lite men tycker det är svårt. Men är mest inne på antingen Folksam eller trygg-hansa. någon som har erfarenhet/åsikter kring dessa två? :)


    Vi har valt moderna försäkringar, då det är den enda försäkring som ger garanti på barnförsäkring utan läkarintyg. Om barnet skulle födas sjukt eller prematur kan det annars bli svårt att få barnförsäkring. Såg också till att betala den innan RUL så att försäkringen täcker saker som kan dyka upp på RUL.
  • Thu 2 May 2019 05:58
    Anonym (chockad!) skrev 2019-05-01 21:33:47 följande:

    Känner ni bebisen många ggr varje dag eller kan det gå dagar emellan?

    Om ni känt bebisen varje dag flera dagar i rad, kan det plötsligt bli lugnt då igen?


    Jag undrar samma.

    Har varit så glad att jag börjat känna bebisen varje dag, flera gånger om dagen, sen en vecka tillbaka. Det har varit en sån trygghet. Men igår när jag gick in i vecka 20 (och dessutom var ledig och låg hemma hela dagen) så har jag knappt känt den alls. Bara nån enstaka svag buff som jag inte ens hann bli säker på om det var bebisen innan det slutade.

    Jag försöker intala mig att det är normalt och kan komma och gå lite. Att även bebisen har vildare och lugnare dagar. Men blir väldigt orolig. Har RUL på måndag vilket jag är orolig för, så tror jag lättare jagar upp mig.
  • Thu 2 May 2019 07:59
    Jojjans skrev 2019-05-02 05:58:14 följande:

    Jag undrar samma.

    Har varit så glad att jag börjat känna bebisen varje dag, flera gånger om dagen, sen en vecka tillbaka. Det har varit en sån trygghet. Men igår när jag gick in i vecka 20 (och dessutom var ledig och låg hemma hela dagen) så har jag knappt känt den alls. Bara nån enstaka svag buff som jag inte ens hann bli säker på om det var bebisen innan det slutade.

    Jag försöker intala mig att det är normalt och kan komma och gå lite. Att även bebisen har vildare och lugnare dagar. Men blir väldigt orolig. Har RUL på måndag vilket jag är orolig för, så tror jag lättare jagar upp mig.


    Jag är i v 19 och har känt då och då de senaste två veckorna, aldrig varje dag men ett par dagar i rad och sen ingenting på typ tre dagar för att sen känna igen. Men läste i någon app att från v 25 ska man känna bebisen varje dag så vi har ju några veckor kvar! Jag har RUL om en vecka så oroar mig också!
  • Thu 2 May 2019 10:10

    Hej! Jag har känt bebisen varje dag och mycket men vissa dagar (typ två gånger) har jag känt den betydligt mindre och blivit rejält orolig. Jag tror att det då berott på att jag varit uppsvälld om magen och att jag varit mycket mer på språng hela dagen vilket gör det svårare att känna plus att bebisen ju blir lugnare för den vaggar till sömns. Den är ofta mer aktiv när man är stilla ju.

    Men min barnmorska sa även sist att innan vecka (tror hon sa 23 men kan ha hört fel, för på 1177 står det 24) så är den så liten att sparkar IN i kroppen ofta inte känns. Så först efter det behöver man börja vara mer uppmärksam på att den är lika pigg som den brukar.

    Läste någon stans att man kan lägga sig ner på sidan och försöka räkna så man känner 10 rörelse inom en timme, och om man inte känner det så kan man göra det ytterligare en timme. Kan ju stilla oron, men har också läst att det alltid är bra att ringa in om man blir orolig, att ta det på allvar.

  • Anonym (E)
    Thu 2 May 2019 10:29
    Jojjans skrev 2019-05-02 05:52:07 följande:
    Vi har valt moderna försäkringar, då det är den enda försäkring som ger garanti på barnförsäkring utan läkarintyg. Om barnet skulle födas sjukt eller prematur kan det annars bli svårt att få barnförsäkring. Såg också till att betala den innan RUL så att försäkringen täcker saker som kan dyka upp på RUL.
    Okej, av den anledningen tog vi med folksam, tror också de har att man får teckna barnförsäkring utan hälsoprövning? Men det kanske riktigt är samma som du menar med moderna? (är så dålig på det här).. Jag var på RUL i måndags. fick lite panik att jag inte tecknat någon försäkring innan men nu visade det sig att allt var bra på RUL.. 
  • Thu 2 May 2019 10:59
    Etta skrev 2019-05-02 07:59:59 följande:

    Jag är i v 19 och har känt då och då de senaste två veckorna, aldrig varje dag men ett par dagar i rad och sen ingenting på typ tre dagar för att sen känna igen. Men läste i någon app att från v 25 ska man känna bebisen varje dag så vi har ju några veckor kvar! Jag har RUL om en vecka så oroar mig också!


    Solrosvind skrev 2019-05-02 10:10:05 följande:

    Hej! Jag har känt bebisen varje dag och mycket men vissa dagar (typ två gånger) har jag känt den betydligt mindre och blivit rejält orolig. Jag tror att det då berott på att jag varit uppsvälld om magen och att jag varit mycket mer på språng hela dagen vilket gör det svårare att känna plus att bebisen ju blir lugnare för den vaggar till sömns. Den är ofta mer aktiv när man är stilla ju.

    Men min barnmorska sa även sist att innan vecka (tror hon sa 23 men kan ha hört fel, för på 1177 står det 24) så är den så liten att sparkar IN i kroppen ofta inte känns. Så först efter det behöver man börja vara mer uppmärksam på att den är lika pigg som den brukar.

    Läste någon stans att man kan lägga sig ner på sidan och försöka räkna så man känner 10 rörelse inom en timme, och om man inte känner det så kan man göra det ytterligare en timme. Kan ju stilla oron, men har också läst att det alltid är bra att ringa in om man blir orolig, att ta det på allvar.


    Det låter ju lugnande att ni båda upplevt lugnare dagar i magen. Det jag reagerade på var ju att jag själv tog det väldigt lugnt igår och bebisen ändå var lugn. Men direkt när jag skrivit inlägget imorse så kom en lång rad med sparkar på samma plats, pågick i nån minut, och sen jag kom till jobbet har jag kännt den ytterligare några gånger. Så nu känner jag mig betydligt lugnare och tänker att både jag och bebisen hade en trött vilodag igår ;)
  • Anonym (chock­ad!)
    Thu 2 May 2019 14:02

    Jag har börjat känna "spjärningar" upp mot revbenen. Alltså i höjd med naveln men ända ut mot revbenen i den höjden...om ni förstår vad jag menar haha

    Kan det vara bebisen som typ sparkar åt sidan?!?

  • Thu 2 May 2019 14:32

    Var hos bm och hade vårt RUL idag! Allt såg perfekt ut och all oro jag haft innan var helt i onödan! <3 kändes så skönt att få det bekräftat och kunna släppa oron, ett tag till. Den lär väl komma krypandes snart igen!


Svar på tråden Bf September 2019