• Äldre 25 Dec 22:08
    29380 visningar
    3333 svar
    3333
    29380

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Thu 9 May 2019 19:20
    Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-05-09 17:30:06 följande:

    Tack, det ska jag kolla upp! Egentligen vill jag väl berätta nu för att ge min chef tid att hitta en ersättare, men samtidigt tycker jag det känns ganska fult att berätta via telefon under pågående sjukskrivning. Även om alternativet kanske inte är bättre då jag inte ens vet när jag kommer tillbaka. 


    Jag tycker inte alls att det är fult att berätta via telefon. Du kan ju inte hjälpa att du är sjuk och hindras från att arbeta, klart att du ska kunna ha en kommunikation med din chef ändå. Men om det känns bättre att ta det face to face så tycker jag att du ska be om ett kort möte med chefen och åka dit och berätta och kanske lite om hur du tänker med din kommande föräldraledighet. men det beror ju såklart på vilket skick du är i nu när du är sjuk, om du orkar ta dig in till jobbet tänker jag.
  • Fri 10 May 2019 07:54
    Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-05-09 17:30:06 följande:

    Tack, det ska jag kolla upp! Egentligen vill jag väl berätta nu för att ge min chef tid att hitta en ersättare, men samtidigt tycker jag det känns ganska fult att berätta via telefon under pågående sjukskrivning. Även om alternativet kanske inte är bättre då jag inte ens vet när jag kommer tillbaka. 


    Jag tycker inte heller det är fult att berätta på telefon! Verkligen inte! Tänker nog att det skulle tas emot bättre än om du väntar väldigt länge med att berätta. Sen ska du såklart göra vad som känns bäst för dig!
  • Anonym (chock­ad!)
    Fri 10 May 2019 09:03

    Nä mail eller telefon går bra. Det viktigaste är ju att du berättar på ett sätt du känner dig trygg med.

  • Fri 10 May 2019 11:30
    Ourlittlesecret skrev 2019-05-09 09:09:06 följande:

    Var med om något sjukt obehagligt igår. gick på toa för att kissa och när jag torkade mig så låg det en sträng med tjock slem (ljusgul/genomskinligt slem, typ som tjock snor) på pappret. Fanns även några blodstrimmor. Men hade inte ont eller så. Ringde förlossningen men dom menade att de är nog inte var nån fara. Skulle lägga en binda i trosan och gå å lägga mig. Dom visste inte riktigt vad de kunde va, kunde va flytningar (men så där ser inte dom ut) kunde va en bit av slemproppen eller annat slem tydligen. Jag är iaf orolig fastän dom sa att jag inte behövde va de. Har fortfarande inte ont men de e nått som inte känns bra... vill liksom inte ringa och gnälla i onödan heller. Räcker med att jag sprungit dit med illamående och nu foglossning/ryggskott för att få hjälp.


    Samma sak har hänt mig vid flera olika tillfällen. Jag blev superorolig och har googlat massor, men det verkar enligt vissa sidor som att små delar av slemproppen alltid lossnar och nybildas tills den är ?klar?. Nu var det flera veckor sen det hände sist och efter det har jag nåden varit på gynakuten (sammandragningar sommgjorde lite ont) och RUL och allt har sett bra ut båda gångerna. Hoppas det kan sprida lite lugn! Är du orolig tycker jag dock att du ska pusha hårdare för att få förklaringar.
  • Fri 10 May 2019 11:36
    Anonym (chockad!) skrev 2019-05-09 06:34:57 följande:

    Var till bm häromdagen och fick lyssna på hjärtslagen. 148 slag/min. Riktig vilding där inne känns nu. Full fart hela tiden typ...

    Hur är era i magen?

    Bävar lite då min minsta är riktigt härjig och var också extremt aktiv i magen.


    Jag har känt rörelser länge, typ sen vecka 17 trots moderkaka i framvägg och förstföderska. Har känt dagligen sen vecka 18 (20+2 idag). Idag när jag låg i soffan såg jag också för första gången sparkar från utsidan av magen! Sån mäktig känsla. Har nog gått att se tidigaere med bara att jag inte tittat just då.

    Jag skulle nog säga att bebisen är aktiv. Inte så långa stunder åt gången men när han är igång så rumlar han runt ordentligt.
  • Anonym (Trean­)
    Fri 10 May 2019 15:37
    Jojjans skrev 2019-05-10 11:36:02 följande:

    Jag har känt rörelser länge, typ sen vecka 17 trots moderkaka i framvägg och förstföderska. Har känt dagligen sen vecka 18 (20+2 idag). Idag när jag låg i soffan såg jag också för första gången sparkar från utsidan av magen! Sån mäktig känsla. Har nog gått att se tidigaere med bara att jag inte tittat just då.

    Jag skulle nog säga att bebisen är aktiv. Inte så långa stunder åt gången men när han är igång så rumlar han runt ordentligt.


    Jag läste i en gravidapp att de börjar utveckla dygnsrytm nu. Det är lugnt på nätterna hos mig i alla fall så det känns ju positivt-ha-ha. Annars mycket rörelser på eftermiddag-kväll.
  • Anonym (chock­ad!)
    Fri 10 May 2019 16:05
    Anonym (Trean) skrev 2019-05-10 15:37:42 följande:

    Jag läste i en gravidapp att de börjar utveckla dygnsrytm nu. Det är lugnt på nätterna hos mig i alla fall så det känns ju positivt-ha-ha. Annars mycket rörelser på eftermiddag-kväll.


    Skönt. Jag har Alltid så bebisen är lugn när jag är igång och härjar när jag vilar haha
  • Fri 10 May 2019 18:53

    Idag har jag varit på RUL, allt såg bra ut, så skönt! :)

  • Fri 10 May 2019 21:52
    Anonym (Trean) skrev 2019-05-10 15:37:42 följande:

    Jag läste i en gravidapp att de börjar utveckla dygnsrytm nu. Det är lugnt på nätterna hos mig i alla fall så det känns ju positivt-ha-ha. Annars mycket rörelser på eftermiddag-kväll.


    Ja jag tycker verkligen att jag kan märka vilka tider jag har störst chans att känna nåt. När jag vaknar och går upp på morgonen är det lugnt, men när kag sätter mig på bussen är han igång. Och sen på eftermiddagen en stund. Och ibland också en stund senare på kvällen. Däremellan och på nätterna känner jag sällan nåt.
  • Sat 11 May 2019 01:46

    Hej! Ett lite oroligt nattinlägg kommer det här...

    Alltid jobbigt om man blir orolig över något lagom till helgen och man inte kan ringa mvc och fråga tills på måndag.

    Jag hade ju vaginos för ett tag sedan och pick lokal antibiotika. Nu tyckte jag att det verkar vara tillbaks, men inte lika mycket. Ringde då till mvc och deras gynekolog skrev ut ett nytt recept på en sex dagars kur med en annan medicin. Känner att jag egentligen hade velat bli undersökt och fått det bekräftat innan jag tar något sånt starkt igen, åh usch. Blir rädd att något ska hända och nojjar till och med för att åka Gotlandsfärjan på måndag och vara på havet i tre timmar, tänk om det händer något.

    Antar att man bara får lita på att de vet vad de gör.

Svar på tråden Bf September 2019