• Äldre 30 Dec 17:42
    1681 visningar
    29 svar
    29
    1681

    Singelkvinna, 35, som gärna vill prata med andra kvinnor som gjort IVF på egen hand

    Hej hej!

    Jag fyllde 35 häromdagen och skilde mig för ett år sen och har tröttnat på att vänta på att den perfekta livssituationen ska dyka upp, den biologiska klockan pausar inte och jag vill ha ett barn i mitt liv.

    Har börjat googla lite och förstått att jag behöver åka till Danmark och göra detta. Finns det någon här som gjort eller planerar göra samma sak? Vill GÄRNA lära mig så mycket som möjligt om hur det går till.

  • Svar på tråden Singelkvinna, 35, som gärna vill prata med andra kvinnor som gjort IVF på egen hand
  • Äldre 30 Dec 17:46
    #1

    Jag har gjort det.

  • Äldre 12 Jan 21:03
    #2

    Hej TS, det verkar finnas en hel del som gjort detta. Jag har precis tagit kontakt till Sellmer i Köpenhamn och håller på boka samtal hos dem. Är singel och har gett upp drömmen om en klassisk familjeidyll. Om detta lyckas tror jag att det enda jag kommer att ångra kommer att vara att jag inte börjat tidigare för att hinna med en kull av syskon. ;)

  • Äldre 13 Jan 20:20
    #3

    Hej!

    Jag är inte singel men har gått genom processen i Danmark och är nu gravid.

    Jag tog kontakt med Triangeln efter rekommendationer och lämnade in provsvar etc. Jag fick förslag på behandling av min läkare (insemination) och påbörjade hormonstimulering (gonal-f + ovitrelle för att säkerställa ägglossning). Jag hade en privat gyn på hemmaplan som hjälpte mig mäta äggen och jag skickade resultatet till kliniken som informerade mig hur jag skulle gå vidare och när jag skulle åka dit. I många fall behöver man inte ens hormonstimulering men jag ville vara bombsäker på att jag skulle få ägglossning med tanke på att behandlingen kostar en del. När äggen var tillräckligt stora tog jag sprutan (ovitrelle) och åkte till Danmark 36 timmar senare där jag blev inseminerad. Spermierna beställde jag via Cryos som levererade direkt till kliniken så allt var klart när jag kom dit.

    Trodde det skulle vara mer komplicerat men det behöver det inte vara. Jag hade som tur är ett väldigt flexibelt arbete med flex så behövde inte förklara var jag skulle hela tiden så det var ett stort plus för mig.

    Bara att fråga om du undrar något :)

  • Äldre 13 Jan 21:50
    #4

    Hejsan.
    Jag har också kikat på Cryos för donor. Enda tråkiga där är att det är så få donorer från de andra skandinaviska länderna. Hade egentligen inte tänkt mig nån dansk donator, men det finns inte så mkt annat.
    Har ett par favoriter än så länge. Får se om Sellmer har andra förslag.

    Mitt jobb är inte helt så flexibelt. Kanhända att det blir ett långtidsprojekt att pricka in de rätta dagarna. Byter jobb inom strax och har inga planer på att involvera arbetskollegorna ännu iallafall. Vi får se hur det går.
    Que sera sera som man säger.

  • Äldre 14 Jan 15:04
    #5

    Jag har skaffat barn själv i Sverige, sedan den nya lagändringen. Det är det bästa beslut som jag har tagit ????

  • Äldre 14 Jan 23:20
    #6

    Mina Bernt, härligt. Jag är ganska självständig och utpräglat singel, lever mitt liv och får svettningar av tanken på att binda upp mig, men så har jag det med allt som kräver långvarig commitment. Jag stressar över detta med barn, skulle helst vilja ha 15 år mer av fertilitet för att hinna landa, men så är ju inte det biologiska uppbyggt. Tursamt nog känner jag mig själv och jag älskar när jag får chansen. Därav vet jag att jag kommer att älska ett barn OM jag får det och kommer förhoppningsvis säga som du, att det är det bästa som har hänt mig.
    Jag hoppas på att nå dit

  • Äldre 27 Jan 17:07
    #7

    Hej

    Har du eller ni andra här inne på tråden funderat på att använda er av någon privat donator för hjälp?

    Det är oftast både enklare och billigare än att åka till någon klinik.

    Att finna en donator som du kommer bra överens om är ofta inte så svårt. De flesta donatorer är seriösa av sig och det märks ofta efter att ha pratatsvid ett litet tag om de är seriösa eller ej.

    Oftast är det ju roligare o kunna lägga pengarna på det framtida barnet istället. Dessutom har judu själv haft möjlighet att välja donator fullt ut och vad som ev skall gälla efteråt ni har lyckats.

  • Äldre 28 Jan 08:24
    #8

    Biet, jag har en bekant som har gjort det. Det som blir lite knepigt då är faderskapsutredningen om du ska stå som ensam förälder. Sen är det ju svårare att kontrollera ärftliga sjukdomar tex.

  • Äldre 28 Jan 08:30
    #9

    Innan 40 går det ju inom högkostnadsskyddet i Sverige. I tex Falun är det ingen kö.

  • Äldre 28 Jan 09:33
    #10

    MinaBert, många av de privata donatorena har tidigare lämnat på något av de universitetssjukhus som finns i Sverige eller kanske även utomlands och blivit screenade där. Så risken för ärftliga sjukdomar borde vara liten. Dessutom om du träffar en parter i riktiga livet, ber du då han redogöra och testa sig för alla tänkbara ärftliga sjukdomar?

    Väljer man själv en donator kan man ju fråga honom om detta.

    Vist finns det inget kvitto att visa upp att man varit på någon klinik om man använder en privat donator, men de flesta hittar på en historia för att få faderskapsutredningen att bli nedlagd. Kan mamman leva med detta är det ok, tycker hon inte det då är nog inte detta rätt väg för henne.

    Tänk på att oavsett som mamma hur man väljer att skaffa sitt barn skall man inte klandra mamman eller barnet. Alla har inte råd eller möjlighet att ta sig till någon klinik för att göra försöken.

    Att gå ut på krogen och skaffa ett engångsligg för att bli gravid passar inte alla heller (och är inte snällt mot den som blir pappan). I dessa lägen kan det faktiskt vara passande med en privat donator som vet vad han gör och mamman vet vem hon väljer.

Svar på tråden Singelkvinna, 35, som gärna vill prata med andra kvinnor som gjort IVF på egen hand