• Äldre 1 Jan 23:15
    732 visningar
    34 svar
    -2
    34
    732

    Tjej 4 veckor vägrar sova själv

    Vi har en fin flicka på 4 veckor.

    Första veckan var som en dröm, hon sov i egen säng och sov ofta tre timmar i sträck.

    Nu sover hon bara på oss och oftast en timme.

    Men igår natt sov hon själv och sov i flera timmar.

    Till saken hör att hon är väldigt nyfiken och igår var vi hos vänner så det hände mycket och hon träffade mycket folk.

    Man ska inte över stimulera nyfödda men vår tjej älskar när det händer saker och sover bra efter det.

    Ska vi stimulera henne mer?

    Hon har även gaser så vi misstänker att magont också gör att hon sover sämre nu.

    Det är gulligt att hon bara sover på oss. Men det ökar risken för spädbarnsdöd och det är jobbigt att jobba om jag inte får sova ????

  • Svar på tråden Tjej 4 veckor vägrar sova själv
  • Ljbs
    Äldre 1 Jan 23:26
    #1

    Välkommen till småbarnslivet.

    Låter helt normalt.

    Min rekommendation: gör det som faller sig naturligt och bäst i stunden och det som får er vuxna att få er sömn.

    Ska du jobba och verkligen behöver din sömn får mannen ta det om ni inte turas om.

    Lägg ungen i ett babynest i mitten eller skaffa bedside crib.

    Haft mina tre i mitten o antingen haft babynest eller bullat upp runtomkring.

    Mest vart männen som haft problem, rädsla ,osv kring samsovningen.

    Jag har t rullat över en arm först när dom blev större och då det var ovant att ha dom i sängen igen. Vaknade rätt fort.

    Annars, när dom var riktigt små, var dom som något inbyggt i en, att dom fanns där och sömnen var inte samma som innan småtting.

  • Äldre 1 Jan 23:36
    #2

    Hon är bara 4 veckor. Hon vill bara ha närhet. Mina fyra har alltid legat nära. Min minsta gör det än de flesta nätter, hon är 3 ;). Låt barnet styra det och nej, en nyfödd behöver absolut inte stimuleras för att sova mer.

  • Äldre 1 Jan 23:51
    #3

    En fyraveckors bebis behöver närhet och sover enligt min erfarenhet bäst i samma säng som föräldrarna, under förutsättning att de är nyktra. Har två barn som sovit hos oss under sina första levnadsår, och som fortfarande helst gör det... (i alla fall 6-åringen). En 4-veckors behöver inte stimulans för att sova, troligen blev det för mycket när ni var iväg och då kan hon inte varva ned. Du kan kanske prata lite med BVC om sådant här, de kan mycket om hur bebisar funkar. Hur barnet har ätit, hur fet din mjölk är dvs om barnet blir tillräckligt mätt osv spelar också in. Men lugn och ro och nära till mamma brukar vara det viktigaste för spädbarn och under i princip deras första tre år i livet... så det är bara att acceptera att spädbarn inte sover hela nätter i egen säng, även om en och annan säkert gärna vill påstå motsatsen.

  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 2 Jan 17:22
    #4

    min dotter sov med mig hud mot hud från födsel till hon var ett år.... väldigt stort närhetsbehov. Låter som en helt normal bebis.

  • Äldre 2 Jan 17:58
    #5

    Låter normalt, en del bebisar behöver mycket närhet. Testa och ge Minifom droppar och då innan varje matning, det tar inte bort själva gaserna MEN tar bort det onda. ..men det tar några dagar innan det ger effekt. Mvh

  • Äldre 3 Jan 05:59
    #6

    Låter helt normalt! Vår treåring sover fortfarande mellan oss, för att vi alla sover som bäst av det. Vår 8 månaders sover bra i bedside crib bredvid men de första månaderna sov han på mig stora delar av nätterna. Lägg dig i tid på kvällarna är mitt tips, eftersom att sova när barnet sover på dagen inte brukar fungera så bra enligt mig själv.

  • Äldre 3 Jan 06:11
    #7

    I skrivande stund så har jag en 1.5-åring sovande på min axel och en 3.5-åring sovande på mina ben så ja att en fyraveckors vill va nära är normalt

    Den yngsta av mina barn brukar oftast sova själv i egen säng (har gjort från ca 3-4 månaders ålder men har haft en orolig natt och behövde tanka närhet. Den äldsta däremot har alltid haft ett behov att vara nära på nätterna (mycket självständig på dagen istället). De är ju små så kort tid och behöver sina föräldrar men man får finna sina knep för att få så bra sömn som möjligt.

  • Äldre 10 Jan 19:11
    #8

    Tack för alla svar.

    Nu har hon börjat ändra sitt beteende.

    Nu sover hon bara korta stunder även om hon är nära och

    Sedan vaknar hon och börja vrida sig, göra läten och veva med huvudet.

    Innan hon börjar gråta, och närhet eller bärsjal fungerar inte.

    Låter detta som ont i magen?

    Hon är inte hungrig när detta händer eller blöt i blöjan

  • Bertra­m
    Äldre 10 Jan 19:34
    #9

    Människan måste ju vara det enda djuret som inte vill sova med sin unge. Den är fyra veckor! Klart den inte vill sova själv?!


    Är ju dessutom lättare att amma på natten, bara lagga ungen vid tutten å somna om.

  • Äldre 10 Jan 22:08
    #10
    GoldenChild skrev 2019-01-10 19:11:31 följande:

    Tack för alla svar.

    Nu har hon börjat ändra sitt beteende.

    Nu sover hon bara korta stunder även om hon är nära och

    Sedan vaknar hon och börja vrida sig, göra läten och veva med huvudet.

    Innan hon börjar gråta, och närhet eller bärsjal fungerar inte.

    Låter detta som ont i magen?

    Hon är inte hungrig när detta händer eller blöt i blöjan


    Det låter som magknip.

    Att testa: pysventil, magmassage, ha mkt på mage (ej sova på mage i säng såklart - på förälder är lugnt). Bära innan natten.

    Ammar ni? Amningen hjälper mage men överproduktion kan göra det värre. Vissa barn reagerar på gasbildande ämnen eller mjölkprotein i mammans kost. Ersättning? Pröva sensitive eller specialvariant från bvc/apotek.

    Finns minifom mot gaser men oklart om det funkar.

    Det går över.
Svar på tråden Tjej 4 veckor vägrar sova själv